Hans podd öppnar dörren till det kreativa kaoset

Foto: Oskar Omne

”Det är bra att få in nya perspektiv och erfarenheter från yrkeslivet i undervisningen, säger Ulf Persson.

Att jobba kreativt i grupp kan vara lustfyllt, utvecklande och nödvändigt – men också besvärligt. Med hjälp av poddar där kulturutövare snackar samarbeten och idékläckande vill medieläraren Ulf Persson få fart på elevernas grupparbeten.

I Ulf Perssons undervisning i film-, medie- och ljudproduktion är samarbeten mellan eleverna centralt och grupparbeten den överlägset vanligaste arbetsformen.

Han är medielärare på De Geergymnasiet i Norrköping och ser många vinster med att eleverna övar på att jobba tillsammans.

– I många kreativa yrken måste man arbeta i massa olika konstellationer. Den sociala sidan av jobben behöver eleverna vara rustade för. Dessutom är det väldigt lustfyllt och kul när samarbeten funkar, säger Ulf Persson.

Ulf Persson

Namn: Ulf Persson.

Ålder: 48 år.

Gör: Medielärare på De Geergymnasiet i Norrköping.

Det bästa med att vara medielärare: Att se utvecklingen hos en grupp elever och klurandet på vad man kan göra för att stärka utvecklingen på olika sätt, eller göra om till nästa gång. Det är verkligen en kreativ och rolig utmaning.

Grupparbeten leder ofta till friktion

Men det är långt ifrån alla grupparbeten som flyger fram utan friktion. Elever som hellre vill jobba självständigt, som gnisslar tänder över lärarens gruppindelning eller kör fast för att de inte kan enas kring en idé är inte ovanligt.

För att lyfta utmaningarna – men också de framgångsrika exemplen – har Ulf Persson spelat in poddar där professionella kreatörer inom musik, teater, media och dans delar med sig av sina erfarenheter.

Poddarna blir ett digitalt studiebesök

Tanken är att poddarna kan bli ett slags digitalt studiebesök som får i gång samtal om skapande i grupp.

– Att få in erfarenheter från yrkeslivet kan ge ett stöd och en tyngd åt det läraren lyfter i undervisningen. Poddarna kan också ge eleverna inspiration och en förståelse för varför samarbeten är nödvändiga i kurserna men också i arbetslivet.

Så kan du använda podden i under­visningen

  1. Välj ut ett avsnitt av podden ”Kreativa samarbeten” som känns relevant i din undervisning. Förbered frågor som du vill lyfta med eleverna när ni lyssnat gemensamt. Ett avsnitt är 20 minuter. Har du elever som helst jobbar själva kan alla avsnitt fungera som inspiration och ett stöd för att visa på värdet av att arbeta kreativt med andra.
  2. Protesterar eleverna när du bestämmer vilka de ska arbeta med är podden om filmbolaget Kojan ett tips. Här berättar bolagets producent och regissör varför ett slutresultat kan bli bättre om man inte arbetar med sina bästa vänner. Att deras samarbete startade på gymnasiet kan också få eleverna att se skolarbeten som en framtidsmöjlighet.
  3. Ett tema i podden är idétorka och kreativitet. Manusförfattaren berättar hur hon kommer i gång med sitt skrivande. Regissören och skådespelarna lyfter vikten av att inte ha för bråttom i ett kreativt arbete och risken med att köra på första bästa idé. I avsnittet med filmbolaget varnas det för mobiltelefonen som en sabotör av kreativitet.
  4. Har eleverna svårt att enas i idéfasen kan ni också diskutera filmbolagets erfarenheter. För att komma framåt slopade de tanken på att hitta en idé som alla brann för. I stället backar de upp en i gruppen som får vara drivande. Ett annat tips är att lyssna på manusförfattaren som berättar hur sju personer lyckas skriva en julkalender ihop.

LÄS ÄVEN

Så tar han filmprojektet in i framtiden

Här lyfter alla med nivågrupper i musik

Grundskolor kan få spetsutbildningar i musik

Så svarar jag på frågan: ”Varför ska vi kunna det här?”