”Sluta jaga resultat – skolan handlar om kunskap"

”Varför fortsätter vi prata om resultat, när själva målet alltid borde vara kunskap?” skriver rektor Camilla Bosson.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Skolans mål borde inte vara resultatjakt, utan målet borde vara att skapa en ny generation som kan kombinera kunskap med ny teknik och med mer medmänsklighet. Framtidens skola behöver handla om att leva hållbart, tänka kritiskt och agera självständigt i en digitalt styrd värld samt hålla fullt fokus på lärandet/ kunskaper.

Camilla Bosson
”Inte bara fakta”
Kunskap är inte bara fakta. Det är ett verktyg som utvecklar hjärnans förmåga att dra slutsatser, tänka logiskt och strategiskt. Neurovetenskaplig forskning visar tydligt att lärande förändrar hjärnan: matematik stärker hjässloben och pannloben, viktiga för resonemang, medan språk och musikträning förbättrar den vita substansen – hjärnans ”vägar” – och därmed den kognitiva flexibiliteten. Lärande skapar nya nervbanor, stärker befintliga och gör oss bättre rustade att förstå och agera i världen.
Att lära är dessutom en av människans mest grundläggande drivkrafter, nästan lika basal som hunger och sömn. Redan spädbarn tolkar röster, ansikten och språkets rytm. Små barn leker för att förstå sin omgivning – en biologisk motor för logik, problemlösning och social utveckling. När vi upptäcker något nytt frigör hjärnan dopamin, en belöningssignal som gör lärande motiverande och lustfyllt.
”Varför fortsätter vi prata resultat?"
Evolutionen visar samma sak: vi människor är varken de starkaste eller snabbaste men vi har överlevt och utvecklats tack vare hjärnans unika förmåga att lära. Lärandet är alltså inte bara en väg till ett bra betyg eller ett högt meritvärde– det är vårt främsta verktyg för överlevnad och utveckling.
Vi behöver en skola där lärandet står i centrum
Om vi vill rusta unga för framtiden måste vi stå upp för att skolan ska vara kunskapsskapande. Att reducera utbildning till meritpoäng är att svika både eleverna och samhället. Vi behöver en skola där lärandet står i centrum – inte resultatet på ett papper.
Så min fråga är: varför fortsätter vi prata om resultat, när själva målet alltid borde vara kunskap?
Camilla Bosson, rektor, Procivitas
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se
Miljarder till skolan – hit går pengarna