”Relationsskapande handlar inte om att fjäska”

En genrebild av en lärare sitter vid en elevs bänk och de verkar titta på en uppgift på elevens bord
Foto: AdobeStock

”Relationsskapande handlar inte om att fjäska” skriver Emelie Kyllönen.

”Att kalla relationsskapande ”antiintellektuellt” är att misstolka både forskning och verklighet. Viktor Björnberg har inte förstått vad relationsskapande faktiskt innebär – och framför allt inte varför det är så centralt för undervisning”, skriver Emelie Kyllönen, ämneslärare i svenska.

Precis när debatten nått någon slags konsensus kliver Viktor Björnberg yrvaket in och visar att han helt missat vad det handlar om. Att kalla relationsskapande ”antiintellektuellt” är att misstolka både forskning och verklighet. Han har inte förstått vad relationsskapande faktiskt innebär – och framför allt inte varför det är så centralt för undervisning.

Emelie Kyllönen

”Skapar förutsättningar”

Björnberg hävdar att relationsskapande inte har någon avgörande betydelse för elevers framgång i skolan. Han menar till och med att det kan vara skadligt, och beskriver lärare som arbetar med relationer som ”lismande” och ”gullande”. Här missar han helt kärnan: relationsskapande handlar inte om att fjäska – det handlar om att bygga förtroende och skapa förutsättningar för lärande.

Relationer handlar inte om att smöra för elever eller ge efter för krav. Det handlar om att bygga förtroende så att lärande kan ske. En elev som inte känner tillit till sin lärare, eller inte upplever sig sedd, kommer heller inte att prestera. Punkt. Det är ingen flummigt hittepå– det är grundläggande pedagogik och bekräftat i forskning.

”Finns ingen motsättning”

Det finns ingen motsättning gällande kunskap och relationer. Det är inte antingen undervisning eller relationer. Det är båda – alltid. En lärare som kan sitt ämne men saknar relationskompetens får svårt att nå fram. På samma sätt blir en lärare som bara är trevlig men inte kan sätta tydliga krav lika irrelevant. Professionen kräver båda.

Björnbergs syn på att elever ska ”lämnas i fred” tills de lever upp till lärarens krav är naiv och verklighetsfrånvänd, så även att betrakta relationen som en ”produkt” som kan uppstå när elever börjar prestera. För många elever är det just relationen som gör att de ens orkar eller vågar försöka.

”Sker bäst i trygga miljöer”

Forskning inom både pedagogik och psykologi är tydlig: lärande sker bäst i trygga miljöer där elever känner sig sedda och respekterade. En elev som inte upplever tillit till sin lärare kommer sannolikt inte heller att ta till sig lärarens kunskap och krav. En lärare som kombinerar ämneskunnighet med god relationskompetens blir en starkare pedagog, inte en svagare.

Det är just därför relationsskapande är centralt. Inte som mål i sig, utan som en förutsättning för undervisning. Den som inte ser det riskerar att inte bara tappa sina elever – utan också sin möjlighet att faktiskt undervisa.

Emelie Kyllönen, ämneslärare i svenska

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

 

LÄS ÄVEN: 

Filippa Mannerheim: Nära relationer med elever hör till det privata

”Fokus på goda relationer skadar skolan”

Dags att avliva myten om relationer och lärande”

Forskaren: ”Att lärande kräver goda relationer är ingen myt”

HP Tran: Nej, relationer till eleverna är inte en förutsättning för lärande

Kornhall: Vad är det för skola Linnea Lindquist vill ha?

Fohlin: Det auktoritära smyger sig in i skolan