”Orimligt ansvar för elevernas psykiska hälsa”

Skollagen ger lärare ett orimligt ansvar för elevernas hälsa, skriver fd skolöverläkaren Sophie Ekman Wretlind.
Debatt ”Skollagen urholkar skolhälsovården – och lärare får ett orimligt ansvar för elevernas psykiska hälsa, vårdkontakter och dokumentation.” Det skriver före detta skolöverläkaren Sophie Ekman Wretlind.
Filippa Mannerheim sätter i sin debattartikel fingret på ett problem som jag redan tidigare varnade för i Skolledaren. Där skrev jag att den nya skollagen från 2010 snarare har urholkat skolhälsovården: Den ersatte lagkravet på skolläkare och skolsköterska med den luddiga formuleringen ”tillgång till”.

Sophie Ekman Wretlind
”Skolsköterska light”
Som följd beslutar varje huvudman själv hur elevhälsan bemannas och lärarna har fått ett orimligt ansvar för elevernas psykiska hälsa, vårdkontakter och dokumentation.
I ”Vägledning för elevhälsa 2016” blandar Socialstyrelsen och Skolverket dessutom ihop vård och hälsa och föreslår att läraren ska vara den som först möter barnets oro.
Det innebär att pedagoger ska agera ”skolsköterska light” – en uppgift de saknar utbildning för. Förr var det tvärtom: alla kategorier personal skickade barn med oro till skolsköterskan.
”Barn får inte hjälp”
Konsekvensen är att många barn inte får hjälp. När skolhälsovården försvann slutade man med systematiska medicinska, motoriska och psykosociala undersökningar. Många elever lever nu med oupptäckta sjukdomar eller NPF-diagnoser och nästan 20 procent av unga har psykisk ohälsa – ofta för att ingen upptäckte problemen i tid.
En lärarkår som inte orkar mer
BUP drunknar i osorterade remisser, för i dag kan vem som helst skriva en remiss; förr fungerade skolläkare och skolsköterskor som ett filter som kände eleverna.
Rektorer, som saknar medicinsk kompetens, tvingas nu ta ansvar för elevernas hälsa – en ansvarsförskjutning jag kritiserade i Skolledaren och som jag kallade ”rysk roulette” med barns hälsa.
”Egna skolläkare”
Jag förstår att elevhälsans företrädare betonar sitt hälsofrämjande uppdrag, men de förbigår att barns fysiska och psykiska hälsa inte följs upp mellan BVC och vuxenlivet. WHO rekommenderar regelbundna kontroller under hela skoltiden; i Finland har man kvar en tydlig skolhälsovård med egna skolläkare.
I min Ring P1‑medverkan den 30 juli betonade jag att detta inte är en akademisk diskussion: vi talar om liv som kunde räddas och en lärarkår som inte orkar mer.
Därför måste vi återinföra skolhälsovården som en självständig enhet i skolan, med lagstadgad bemanning av skolläkare och skolsköterska. Det är en nödvändig investering i barns hälsa och lärarnas arbetsmiljö, inte en nostalgisk tillbakablick.
Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emeritus
- Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.
Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?
Gör så här:
- Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
- Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
- Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.
Mejla till oss på: debatt@vilarare.se