”No excuses – vem ska genomföra planen?”

Ett porträtt av Jessika Linde och en genrebild av ett klassrum där eleverna sitter i rader framför sina skärmar
Foto: Privat/AdobeStock

Jessika Linde undrar vem som ska genomföra ”No excuses” i svensk skola.

”Skolan går på knäna. Vi behöver mer resurser. Det är en stor del av skolans problematik. Låt ingen försöka dölja det faktumet genom att inbilla människor att problemen i skolan går att lösas genom hårdare regler”, skriver Jessika Linde.

Då var vi där igen. Jag har varit med om detta förr, vi alla som arbetat minst 10 år inom skolan har det. Någon i ledarposition eller annan auktoritär ställning vill implementera extremdisciplinära system och snabba metoder för
”lösa skolkrisen”. 

”Eleverna ska veta hut”

Eleverna ska skärpa sig, veta hut, stå på led, ta av sig kepsen, vara allmänt lydiga och visa skolan och lärarna underkastelse. 

Det är samma tankesätt i botten på alla dessa ”snabba lösningar” som bygger på att tygla människor med auktoritära medel. Den här gången är själva strukturen tämligen ogenomtänkt, oftast har man ändå funderat ut någon slags genomförandeplan via belöningsssystem eller liknande modeller som bygger på operant betingning.

Den här gången nöjer man sig helt enkelt med att skolorna i Sverige bör ha ”No excuses” gällande det mesta. Med det mesta avses beteende, skolresultat, ordning och disciplin. 

Ok? 

”Vem ska genomföra denna plan?"

Men vem ska genomföra denna ”plan” då? 

Ska lärarna se till att eleverna ”pratar artigt, tittar i ögonen och klär sig propert” (ja detta är autentiska punkter som nämns)? Hur då? Vad tänker man sig att jag som specialpedagog ska göra om min elev kommer till skolan och inte har klätt sig i enlighet med min bild av vad propert är? Säga att hen är välkommen igen imorgon, men då med en Ralph Laurenskjorta på sig? 

Vidare kommer man med den revolutionerande idén att lärare, för att nå höga resultat, bör ha eleverna sittande tittandes framåt med penna i handen och antackna. Lärarna bör dessutom med hjälp av upprepningar och kontrollfrågor säkerställa att alla hänger med. Wow. Tack. Jag hade ta mig tusan ingen aning om att man kunde göra så i ett klassrum. 

”Vidöppen dörr”

Tänker man sig att lärare generellt sett är komplett inkompetenta? Det här är att ta århundradets sats för att sedan sparka in en vidöppen dörr. Det här är så oerhört verklighetsfrånvänt och ogenomtänkt att jag undrar om någon på allvar suttit ner och faktiskt diskuterat igenom detta lite.

Välkommen i morgon i Ralph Lauren-skjorta

Gå inte på den här typen av ogenomtänkta förslag. Gör din efterforskning. Är metoden kopplad till vetenskap och beprövad erfarenhet?  I den änden behöver vi börja. 

Skolan går på knäna. Vi behöver mer resurser. Det är en stor del av skolans problematik. Låt ingen försöka dölja det faktumet genom att inbilla människor att problemen i skolan går att lösas genom hårdare regler. 
 
Jessika Linde, specialpedagog
  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN: 

Wiman: Jag skulle vilja ha en Excuses-skola i stället

”No Excuses Sverige är en propagandakampanj”