”Äntligen kan jag titulera mig lärare!”

Ett porträtt av Sofia Bohné och en genrebild av ett tomt klassrum med bänkar i rader
Foto: Privat/AdobeStock

Nyblivna läraren Sofia Bohné kan tvingas vänta ett halvår innan hon får undervisa.

”Vad var egentligen poängen med att satsa på en kortare utbildning för att få ut oss akademiker till skolorna om det tar nästan lika lång tid för oss att kunna söka jobb som om vi gått den vanliga kompletterande utbildningen på 90 poäng?” skriver nyblivna läraren Sofia Bohné.

Vilken stolthet! Här har man kämpat i ett helt år med både studier, jobb och familj för att bli behörig lärare genom regeringens satsning med en kompletterande pedagogisk utbildning på 60 högskolepoäng.

Äntligen kan jag titulera mig lärare! Det är en sjuk känsla när man nånstans i medelåldern äntligen fattat att det är undervisning och lärande man vill jobba med  – och skulle ha jobbat med hela den där tiden man suttit på ett kontor och stirrat på Excelfiler.

”Sommarlovskänsla”

Jag skålar med vänner och njuter av lite sommarlovskänsla nästan i klass med barfotaspring utanför skolgården efter ”Den blomstertid nu kommer” och rektorstal.

Men den härliga känslotoppen dalar snabbt.
 
Först ska vi vänta på att alla betyg rapporterats in i Ladok, det kan jag absolut förstå, men sen ska vi även vänta på att en handläggare tar beslut om examen.
 
Och vi är inte en prioriterad grupp så detta kommer ske först till hösten. Efter det ska vi söka legitimationen – så beskedet är att vi bör få våra legitimationer i november någon gång. Vilket antiklimax!
 
Med tanke på att arbetsgivare ofta har som krav att du ska ladda upp legitimationen med din ansökan, så skulle man då alltså inte kunna söka en fast tjänst som lärare förrän ett halvår efter utbildningens slut. Och dessutom är det då mitt i läsåret och det är rimligt att anta att det inte finns så många vakanta tjänster just då heller. 

Nya erfarenheter

Vad var egentligen poängen med att satsa på en kortare utbildning för att få ut oss akademiker till skolorna om det tar nästan lika lång tid för oss att kunna söka jobb som om vi gått den vanliga kompletterande utbildningen på 90 poäng?
 
Det är ju nu vi har färska erfarenheter från våra VFU och är mer än taggade på att få komma ut och undervisa! Istället söker vi jobb som vi inte kan få på grund av ett ogenomtänkt system som skulle kunna förbättras med lite innovativa idéer. 
 
Vi som gått det här programmet har redan blivit antagna genom våra tidigare examen. Det har redan handlagts och godkänts. Borde det inte vara tämligen enkelt att, under läsåret, handlägga examen utifrån tidigare uppfyllda villkor och när alla kurser inom programmet är registrerade i Ladok så kan examen utfärdas per automatik? Varför krångla till det? Ett knapptryck och sen är det klart. Det borde inte vara en utopi. 
 
Jag kanske låter som en riktig gnällspik, vad vet jag. Men jag är faktiskt glad att jag tog den här chansen och att man har satsat på en snabbare väg in i yrket.
 
Jag kommer fortsätta fira och glädjas över att jag får jobba med det roligaste jag vet. Men det går inte att komma ifrån att det är enormt frustrerande att behöva vänta så här länge innan man kan kalla sig lärare på riktigt.
 

Vi vill ut och undervisa nu!

 
Satsar man på en utbildning för en snabbare väg till läraryrket, så behöver lärosätena också satsa på innovativa lösningar för att skynda på den processen.
 
Skolorna skriker efter behöriga lärare och här sitter 30 omskolade, nu behöriga, akademiker och bara väntar på att få sätta igång. Låt inte långdragna handläggningstider motarbeta syftet med det vi kämpat för i ett års tid. Vi vill ut och undervisa nu! 
 
Sofia Bohné, nybliven lärare
  • Detta är en debattartikel. Det är skribenterna som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN:

Bristerna med lärares legitimation: ”Upprörande”

Maria Wiman: Nu ska jag ge blanka fasen i skoldebatten