Bo Jansson ligger bakom utredningen ”Tid för undervisningsuppdraget”.
Till startsidan
Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson för Socialdemokraterna, öppnar för lagar om undervisningstiden.
Skolpolitik
S-styrda SKR stod emot lärarnas krav på att reglera lärares undervisningstid i avtal.
Men i riktlinjerna för Socialdemokraternas nya skolpolitik står att lärare behöver tid till för- och efterarbete.
Beslutet fattas under den stundande partikongressen.
– Det kan hända att vi behöver lagstiftning, säger Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson.
”Vi vill införa bindande regler för det som är viktigast för att höja kvaliteten, så som lärartäthet, klassernas storlek och elevhälsa. Andelen behöriga lärare ska öka genom att arbetsmiljön förbättras och skolan blir en mer attraktiv arbetsplats. Då måste läraruppdraget renodlas, lärarna ges mer tid till för- och efterarbete samt minskade administrations- och kontrollfunktioner”.
Det skriver Socialdemokraterna i ”Ny riktning för Sverige”, de politiska förslag som partikongressen ska besluta om under sin kongress i Göteborg den 28 maj–1 juni.
– Det är inte jättedefinierat hur det ska gå till, men det är inriktningen vi ska ha på arbetet. Det syns också i att vi vill ha sektorsbidrag i stället för riktade bidrag och de ska gå till resurser, fler lärare på klassrumsgolvet, säger Åsa Westlund.
Vad är det som fått er att svänga?
– Att det är uppenbart att så många lärare sliter med att få tiden att räcka till, samtidigt som det ändå finns resurser i systemet. Lärare säger själva att de ägnar sig väldigt mycket åt dokumentation och det har vi tagit intryck av. Resurserna ska gå till lärarna, säger Åsa Westlund.
Bo Janssons utredning ”Tid för undervisningsuppdraget” föreslår ett ett-till-ett-förhållande mellan undervisningstid och planering – en timme planering för varje undervisningstimme.
– Att skapa de här möjligheterna för elever och lärare borde inte vara partiskiljande. Det borde alla partier ställa sig bakom. Men jag vet att SKR och Almega har en uppfattning om att frågorna bör göras upp mellan parterna. Men att regeringen gick in och tillsatte utredningen beror nog på att det inte har lyckats, säger Bo Jansson.
Bo Jansson ligger bakom utredningen ”Tid för undervisningsuppdraget”.
Åsa Westlund föredrar en lösning där lärarfack och arbetsgivarorganisationerna är delaktiga.
– Det kan hända att vi behöver lagstiftning, men jag skulle helst se att det var reglerat i avtal. Det är mest gynnsamt för lärare och elever, för då kan man ta mer hänsyn lokalt. Det blir väldigt stelbent om riksdagen ska lagstifta om det i alla delar, säger hon.
Socialdemokraterna vill alltså se en lösning mellan regeringen, Sveriges Lärare, SKR och Sobona och Almega.
Sveriges Lärare vittnar dock om ett stadigt motstånd från kommunernas arbetsgivarorganisation SKR, som styrs av Socialdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.
Ett motstånd som inte varit unikt för den senaste avtalsrörelsen, som slutade i ett kollektivavtal utan reglerad undervisningstid.
– Det är först under de senaste åren som lärarfacket har drivit den här frågan. Det är klart att det blir svårare med minskade resurser för arbetsgivaren att gå dem till mötes, och det har det blivit under den här regeringen, säger Åsa Westlund.
Men våren 2020 besökte representanter för dåvarande Lärarförbundet det då S-styrda utbildningsdepartementet.
Med sig har de en protestskrift. ”Stoppa dokumentationsmonstret” hade samlat 32 485 underskrifter.
Lärarna krävde att utbildningsministern skulle tillsätta en utredning av deras arbetsbelastning.
Embryot till det som ska bli fackförbundet Sveriges Lärare presenteras året därpå.
Bland kraven finns just standardiserad undervisningstid och maxtak för barn- och elevgrupper.
– Jag önskar att jag hade gjort mer för att minska administrationen i skolan, sa Anna Ekström, socialdemokratisk utbildningsminister, när hon lämnade över uppdraget till Lina Axelsson Kihlblom, 2021.
Lärarna har protesterat. Varför har ni inte lyssnat?
– Jag tycker att det är en orättvis beskrivning. Insikten har ökat över tid, för mycket av resurserna som vi lägger på skolan går till andra saker och lärare får lägga mer tid på andra saker. Där måste vi strama upp så att det faktiskt går till det som lärarna efterlyser, säger Åsa Westlund.
”Socialdemokraterna måste sluta se kommunalt självstyre som en helig graal”, skriver Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog i en debattartikel i Sydsvenskan.
Kan ni göra avsteg från lokalstyre för att få en likvärdig skola?
– Det skiljer alldeles för mycket, både mellan kommuner och mellan skolor. Då måste staten ta ett ansvar för det, både genom att fördela resurser efter behov, plus att vi måste ha en bindande miniminivå för personal, som till exempel lärartäthet, säger Åsa Westlund.
LÄS ÄVEN:
”När SKR sviker måste riksdagen agera”
EXTRA: Sveriges Lärare säger JA till nytt avtal
Tre ja - och ett nej – till Hök25
Inför slutspurten: Hon tar över som förhandlingschef
Nya siffror: Så mycket kan undervisningstiden minska
Avtalsstriden: Ökad splittring efter SKR-nej till lärarnas krav
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Arbetsmiljö Sex av tio lärare på fritidshem bevittnar kränkningar varje vecka.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Lärarbrist Mer pengar och lägre lånedel under studierna – lärarstudenterna vill se tarifflöner.
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Arbetsmiljö Skyddsombudet som larmade: ”Jag kunde inte sova på natten.”
Arbetsmiljö Skyddsombudsstoppen: Hot, våld och dåligt klimat.
Arbetsmiljö Huvudskyddsombudet: ”När ord inte hjälper får vi ta fram lagarna”.
Debatt ”Det handlar inte om bestraffningar – måste möta tydliga följder”.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Stipendier ”De flesta lärare har saker de vill göra, men saknar tid”
Stipendier Startade läsprojekt i hemkommunen efter stipendieresan till Oxford.
Juridik Kontaktade Skolinspektionen – fick kritik av rektor: ”Särskilt allvarligt”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Ledarkrönika Partiet har något att verkligen bygga på – i stället för den senaste tidens effektsökeri.