
Bo Jansson ligger bakom utredningen ”Tid för undervisningsuppdraget”.
Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson för Socialdemokraterna, öppnar för lagar om undervisningstiden.
Skolpolitik
S-styrda SKR stod emot lärarnas krav på att reglera lärares undervisningstid i avtal.
Men i riktlinjerna för Socialdemokraternas nya skolpolitik står att lärare behöver tid till för- och efterarbete.
Beslutet fattas under den stundande partikongressen.
– Det kan hända att vi behöver lagstiftning, säger Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson.
”Vi vill införa bindande regler för det som är viktigast för att höja kvaliteten, så som lärartäthet, klassernas storlek och elevhälsa. Andelen behöriga lärare ska öka genom att arbetsmiljön förbättras och skolan blir en mer attraktiv arbetsplats. Då måste läraruppdraget renodlas, lärarna ges mer tid till för- och efterarbete samt minskade administrations- och kontrollfunktioner”.
Det skriver Socialdemokraterna i ”Ny riktning för Sverige”, de politiska förslag som partikongressen ska besluta om under sin kongress i Göteborg den 28 maj–1 juni.
– Det är inte jättedefinierat hur det ska gå till, men det är inriktningen vi ska ha på arbetet. Det syns också i att vi vill ha sektorsbidrag i stället för riktade bidrag och de ska gå till resurser, fler lärare på klassrumsgolvet, säger Åsa Westlund.
Vad är det som fått er att svänga?
– Att det är uppenbart att så många lärare sliter med att få tiden att räcka till, samtidigt som det ändå finns resurser i systemet. Lärare säger själva att de ägnar sig väldigt mycket åt dokumentation och det har vi tagit intryck av. Resurserna ska gå till lärarna, säger Åsa Westlund.
Bo Janssons utredning ”Tid för undervisningsuppdraget” föreslår ett ett-till-ett-förhållande mellan undervisningstid och planering – en timme planering för varje undervisningstimme.
– Att skapa de här möjligheterna för elever och lärare borde inte vara partiskiljande. Det borde alla partier ställa sig bakom. Men jag vet att SKR och Almega har en uppfattning om att frågorna bör göras upp mellan parterna. Men att regeringen gick in och tillsatte utredningen beror nog på att det inte har lyckats, säger Bo Jansson.
Bo Jansson ligger bakom utredningen ”Tid för undervisningsuppdraget”.
Åsa Westlund föredrar en lösning där lärarfack och arbetsgivarorganisationerna är delaktiga.
– Det kan hända att vi behöver lagstiftning, men jag skulle helst se att det var reglerat i avtal. Det är mest gynnsamt för lärare och elever, för då kan man ta mer hänsyn lokalt. Det blir väldigt stelbent om riksdagen ska lagstifta om det i alla delar, säger hon.
Socialdemokraterna vill alltså se en lösning mellan regeringen, Sveriges Lärare, SKR och Sobona och Almega.
Sveriges Lärare vittnar dock om ett stadigt motstånd från kommunernas arbetsgivarorganisation SKR, som styrs av Socialdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.
Ett motstånd som inte varit unikt för den senaste avtalsrörelsen, som slutade i ett kollektivavtal utan reglerad undervisningstid.
– Det är först under de senaste åren som lärarfacket har drivit den här frågan. Det är klart att det blir svårare med minskade resurser för arbetsgivaren att gå dem till mötes, och det har det blivit under den här regeringen, säger Åsa Westlund.
Men våren 2020 besökte representanter för dåvarande Lärarförbundet det då S-styrda utbildningsdepartementet.
Med sig har de en protestskrift. ”Stoppa dokumentationsmonstret” hade samlat 32 485 underskrifter.
Lärarna krävde att utbildningsministern skulle tillsätta en utredning av deras arbetsbelastning.
Embryot till det som ska bli fackförbundet Sveriges Lärare presenteras året därpå.
Bland kraven finns just standardiserad undervisningstid och maxtak för barn- och elevgrupper.
– Jag önskar att jag hade gjort mer för att minska administrationen i skolan, sa Anna Ekström, socialdemokratisk utbildningsminister, när hon lämnade över uppdraget till Lina Axelsson Kihlblom, 2021.
Lärarna har protesterat. Varför har ni inte lyssnat?
– Jag tycker att det är en orättvis beskrivning. Insikten har ökat över tid, för mycket av resurserna som vi lägger på skolan går till andra saker och lärare får lägga mer tid på andra saker. Där måste vi strama upp så att det faktiskt går till det som lärarna efterlyser, säger Åsa Westlund.
”Socialdemokraterna måste sluta se kommunalt självstyre som en helig graal”, skriver Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog i en debattartikel i Sydsvenskan.
Kan ni göra avsteg från lokalstyre för att få en likvärdig skola?
– Det skiljer alldeles för mycket, både mellan kommuner och mellan skolor. Då måste staten ta ett ansvar för det, både genom att fördela resurser efter behov, plus att vi måste ha en bindande miniminivå för personal, som till exempel lärartäthet, säger Åsa Westlund.
LÄS ÄVEN:
”När SKR sviker måste riksdagen agera”
EXTRA: Sveriges Lärare säger JA till nytt avtal
Tre ja - och ett nej – till Hök25
Inför slutspurten: Hon tar över som förhandlingschef
Nya siffror: Så mycket kan undervisningstiden minska
Avtalsstriden: Ökad splittring efter SKR-nej till lärarnas krav
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Debatt Vd-n för Nordic International School: ”Krävs ett nytt regelverk”.
Avtalsrörelse Sveriges Lärare: ”Vi har kunnat sätta stopp för en rad försämringar”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Debatt ”Vissa kommer att få stöd på felaktiga grunder, andra inte få det stöd de faktiskt behöver”
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Krönika Karin Boberg undrar vem som ska administrera mobilförbudet.
Arbetsmiljö Kommunens mer rättvisa och rättssäkra process för schemaläggningen blev kaos.
Fackligt Facken i välfärden kräver riktiga budgetsatsningar.
Skolfinansiering Enkät med alla riksdagspartierna om stora skolfrågorna.
Skolbudget Det här saknar facket i budgetsatsningarna: ”Luddiga”. ✓ 95 miljoner till mobilförbud
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren