
Bo Jansson ligger bakom utredningen ”Tid för undervisningsuppdraget”.
Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson för Socialdemokraterna, öppnar för lagar om undervisningstiden.
Skolpolitik
S-styrda SKR stod emot lärarnas krav på att reglera lärares undervisningstid i avtal.
Men i riktlinjerna för Socialdemokraternas nya skolpolitik står att lärare behöver tid till för- och efterarbete.
Beslutet fattas under den stundande partikongressen.
– Det kan hända att vi behöver lagstiftning, säger Åsa Westlund, utbildningspolitisk talesperson.
”Vi vill införa bindande regler för det som är viktigast för att höja kvaliteten, så som lärartäthet, klassernas storlek och elevhälsa. Andelen behöriga lärare ska öka genom att arbetsmiljön förbättras och skolan blir en mer attraktiv arbetsplats. Då måste läraruppdraget renodlas, lärarna ges mer tid till för- och efterarbete samt minskade administrations- och kontrollfunktioner”.
Det skriver Socialdemokraterna i ”Ny riktning för Sverige”, de politiska förslag som partikongressen ska besluta om under sin kongress i Göteborg den 28 maj–1 juni.
– Det är inte jättedefinierat hur det ska gå till, men det är inriktningen vi ska ha på arbetet. Det syns också i att vi vill ha sektorsbidrag i stället för riktade bidrag och de ska gå till resurser, fler lärare på klassrumsgolvet, säger Åsa Westlund.
Vad är det som fått er att svänga?
– Att det är uppenbart att så många lärare sliter med att få tiden att räcka till, samtidigt som det ändå finns resurser i systemet. Lärare säger själva att de ägnar sig väldigt mycket åt dokumentation och det har vi tagit intryck av. Resurserna ska gå till lärarna, säger Åsa Westlund.
Bo Janssons utredning ”Tid för undervisningsuppdraget” föreslår ett ett-till-ett-förhållande mellan undervisningstid och planering – en timme planering för varje undervisningstimme.
– Att skapa de här möjligheterna för elever och lärare borde inte vara partiskiljande. Det borde alla partier ställa sig bakom. Men jag vet att SKR och Almega har en uppfattning om att frågorna bör göras upp mellan parterna. Men att regeringen gick in och tillsatte utredningen beror nog på att det inte har lyckats, säger Bo Jansson.
Bo Jansson ligger bakom utredningen ”Tid för undervisningsuppdraget”.
Åsa Westlund föredrar en lösning där lärarfack och arbetsgivarorganisationerna är delaktiga.
– Det kan hända att vi behöver lagstiftning, men jag skulle helst se att det var reglerat i avtal. Det är mest gynnsamt för lärare och elever, för då kan man ta mer hänsyn lokalt. Det blir väldigt stelbent om riksdagen ska lagstifta om det i alla delar, säger hon.
Socialdemokraterna vill alltså se en lösning mellan regeringen, Sveriges Lärare, SKR och Sobona och Almega.
Sveriges Lärare vittnar dock om ett stadigt motstånd från kommunernas arbetsgivarorganisation SKR, som styrs av Socialdemokraterna, Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.
Ett motstånd som inte varit unikt för den senaste avtalsrörelsen, som slutade i ett kollektivavtal utan reglerad undervisningstid.
– Det är först under de senaste åren som lärarfacket har drivit den här frågan. Det är klart att det blir svårare med minskade resurser för arbetsgivaren att gå dem till mötes, och det har det blivit under den här regeringen, säger Åsa Westlund.
Men våren 2020 besökte representanter för dåvarande Lärarförbundet det då S-styrda utbildningsdepartementet.
Med sig har de en protestskrift. ”Stoppa dokumentationsmonstret” hade samlat 32 485 underskrifter.
Lärarna krävde att utbildningsministern skulle tillsätta en utredning av deras arbetsbelastning.
Embryot till det som ska bli fackförbundet Sveriges Lärare presenteras året därpå.
Bland kraven finns just standardiserad undervisningstid och maxtak för barn- och elevgrupper.
– Jag önskar att jag hade gjort mer för att minska administrationen i skolan, sa Anna Ekström, socialdemokratisk utbildningsminister, när hon lämnade över uppdraget till Lina Axelsson Kihlblom, 2021.
Lärarna har protesterat. Varför har ni inte lyssnat?
– Jag tycker att det är en orättvis beskrivning. Insikten har ökat över tid, för mycket av resurserna som vi lägger på skolan går till andra saker och lärare får lägga mer tid på andra saker. Där måste vi strama upp så att det faktiskt går till det som lärarna efterlyser, säger Åsa Westlund.
”Socialdemokraterna måste sluta se kommunalt självstyre som en helig graal”, skriver Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog i en debattartikel i Sydsvenskan.
Kan ni göra avsteg från lokalstyre för att få en likvärdig skola?
– Det skiljer alldeles för mycket, både mellan kommuner och mellan skolor. Då måste staten ta ett ansvar för det, både genom att fördela resurser efter behov, plus att vi måste ha en bindande miniminivå för personal, som till exempel lärartäthet, säger Åsa Westlund.
LÄS ÄVEN:
”När SKR sviker måste riksdagen agera”
EXTRA: Sveriges Lärare säger JA till nytt avtal
Tre ja - och ett nej – till Hök25
Inför slutspurten: Hon tar över som förhandlingschef
Nya siffror: Så mycket kan undervisningstiden minska
Avtalsstriden: Ökad splittring efter SKR-nej till lärarnas krav
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Hök25 Anna Olskog: ”Vi ökar trycket mot regeringen och lokala arbetsgivare.”
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Arbetsmiljö Nils Funcke: ”Rektorn får inte ens ställa frågan om en anställd talat med media.”
Krönika ”Vi kanske måste våga fundera på vad man kunde göra med tiden istället.”
Arbetsmiljö Åtalad för brott efter artikel i Vi Lärare.
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Hök25 Centerpartiet öppnar för regleringar – men S duckar avgörande frågan.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Digitala nationella prov Varnade själva för egna provplattformen visar Riksrevisionens granskning.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Hök25 Lärarnas före detta förhandlingschef en av de utsedda medlarna.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Hök25 500 personer samlades för gemensam manifestation i Stockholm.
Hök25 Tre avtalsombud: Därför sa vi nej till SKR:s slutbud.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.