
Barn uppträder i klassrummet. Enskedefältets skola. 1960. Foto: Stockholmskällan, Herbert Lindgren
Retro Roliga timmen var ventilen som gjorde oss till fullt fungerande samhällsmedborgare med gott självförtroende, menar kåsören Petter Karlsson.
Hasse Alfredson påstod visserligen att han första gången förstod att han var rolig när han som fyraåring blev pinknödig på ett sjukhus, stirrade på den framburna urinflaskans jättelika öppning och förläget utbrast:
”Fast det räcker nog med en pilsnerflaska för min del ...”
Men det var på roliga timmen i skolan han blommade ut på allvar.
Ena lördagen varulv. Nästa tafatt scout. Ibland en underlig, vilt svamlande figur som i efterhand kan ses som fröet till en framtida Lindeman.
Jag gjorde en av de sista intervjuerna med det skånska snillet och insåg att vi båda bar på en djup tacksamhet till skolveckans sista skälvande timme.
Nu blev jag visserligen inte trollkarl till yrket, även om jag brukade roa (?) klassen med att knäcka ägg och strö mjöl i morfars gamla hatt och därefter, med en magisk gest à la Mandrake i lokaltidningens seriespalt, dra fram en näve havreflarn som jag köpt på Jacobssons lanthandel i Asby.
Barn uppträder i klassrummet. Enskedefältets skola. 1960. Foto: Stockholmskällan, Herbert Lindgren
Men ingen lektion var så viktig för min personliga utveckling som klassens roliga timme.
Blyg som en viol så fort en vuxen ville veta mina intressen eller framtida planer.
Frigjord, galen, vild och rätt så påfrestande är jag rädd, så fort främre delen av skolsalen förvandlades till en tillfällig scen.
Och inte bara jag, har det alltså visat sig.
I det yrke som slutligen blev mitt, har jag intervjuat merparten av landets stora underhållare, från Gösta Ekman till Babben Larsson, och jag vet ingen som inte har nämnt roliga timmen – eller klassens timme, som den här och var kallades – som själva startskottet för deras karriärer.
”Det var först när jag släpade en gitarr till roliga timmen och en klasskompis efteråt sa att jag borde bli komiker, som jag förstod mitt framtida öde”, sa Fredrik Lindström som annars var på väg att bli järnhandlare i Eskilstuna precis som sin far.
”Du kan väcka mig mitt i natten och jag kan sjunga hela Abbas repertoar på svenska eller engelska”, sa sångerskan Gunilla Backman som hävdar att grunden till hennes yrkesval lades i en miljö av tavelsuddar och pennskrin.
”Till vardags var jag en liten vanlig blyg tjej, men på roliga timmen blommade jag ut och gjorde en egen version av 'Sköna söndag' där jag härmade programledaren Katrin Jacob,” sa Christine Meltzer.
”Jag har sett humor som ett jobb ända sedan roliga timmen i första klass”, sa Henrik Dorsin.
Eller ta Anna-Lena Brundin, som nio år gammal klädde ut sig till kines på roliga timmen och vid klassens applåder insåg att hon ”för evigt var fast i pajasträsket”.
Bättre talangskola fanns icke att få.
Det var här vi alla fick chansen att för en stund lämna Hej matematik, bibelplanscher, Sveriges sjöar, tramporglar och svarta tavlor för att en kort stund få spinna loss utan vuxen censur.
Christer Lindarw klädde ut sig till tjocka tanter.
Helen Sjöholm satte upp något som kunde liknas vid korta musikaler.
Christer Sjögren stod vid tramporgeln och sjöng ”En sliten grimma”.
Jill Johnson tillhörde ett tjejgäng som gjorde en ny Carola-låt varje fredag.
Henrik Hjelt från ”Parlamentet” imiterade rektorn och lärarna.
Fast den som kanske präglades allra mest, är nog Robert Gustafsson.
Tapetserarens grabb från Skövde har sagt mig att han hade knappt tid att gå i skolan, eftersom han måste förbereda sig för roliga timmen:
”Från tredje klass var det min och kompisens show från första till sista minuten. Några av numren förvandlade vi till en revy, dit alla skolor i trakten bussades. De fick bland annat se en parodi på Bröderna Djup, som just hade slagit igenom i ’Nygammalt’. Vi kallade oss Bröderna Sup och var två fyllon som lirade på flaskor. Sedan spelade jag ett litet störigt barn som ringde till ’Upp till tretton' och därefter Olof Palme som hela tiden höll på att välta sin talarstol. Publiken skrek av förtjusning, minns jag.”
”På roliga timmen sattes inga betyg, vilket förstås var en stor del av hemligheten.”
Inte timmen då det var läge att recitera Nils Ferlin eller hålla ett anförande om talgoxens liv och leverne – även om nu detta skulle råkat vara det roligaste man själv visste – det är sant.
Däremot en viktig ventil i vardagen.
En oas för den som slet ont med ekvationer och adverb.
En scen för den som desperat behövde den bekräftelse som övriga livet inte gav.
Okej, min egen rara fröken Dickman kanske log en smula ansträngt, när bondpojkarna drog sina sämsta vitsar. Men på roliga timmen sattes inga betyg, vilket förstås var en stor del av hemligheten.
Det gick att utan tanke på följderna kliva fram och – som i fallet med två av mina egna, i grunden blyga klasskamrater – ställa sig tätt intill varandra och säga på bredaste göteborgska:
”Vad gör du, Kålle?"
”Jag kissar i fickan.”
”Men blir det inte väldigt blött och äckligt då?”
”Jag vet inte, det är ju din ficka.”
Att båda omsider växte upp till fullt fungerande samhällsmedborgare med gott självförtroende, ser jag utan tvekan som den roliga timmens förtjänst.
Det är oklart hur långt tillbaka det går att spåra roliga timmen i den svenska skolan. Den förekommer i dokument från 1948, men enskilda lärare avsatte ibland på eget bevåg en lektion som eleverna själva fick utforma. Troligen existerade en sorts roliga timmar, där både elever och lärare för en stund kunde ta paus från det traditionella pluggandet, redan från det att folkskolereformen infördes 1842.
Så länge den svenska skolan hade sexdagarsvecka, var det vanligtvis den sista timmen på lördagen som ägnades åt att spela teater, se film, dra vitsar, lyssna på sagor, dansa, ha frågesport, dricka saft och äta bullar, eller vad man nu valde att hitta på.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”