”Det är svårt att tacka nej till pengar men det finns risker man behöver vara medveten om”, säger Andreas Karlsson, vice ordförande för Sveriges Lärare på Höglandet om donationen till Brinellgymnasiet.
Till startsidan
En donation på 20 miljoner till en skola – samtidigt som en kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Skolbudget
Runt om i landet ber kommuner och skolor allmänheten om hjälp för att få ihop verksamheten.
I Nässjö donerade en familj 20 miljoner kronor till gymnasiet.
I Kalmar ber kommunen invånarna att skänka fallfrukt från de privata trädgårdarna till skolor och äldreomsorg. En karta med inlämningsställen har gjorts tillgänglig på kommunens hemsida.
Frukten ska tillredas till kompott eller sylt och serveras elever och gamla.
I Lindesberg har Löa friskola hamnat i ekonomisk knipa sedan Skolinspektionen slagit fast att skolans skulder är för stora. Lösningen: att gå med hoven bland byborna och sälja skolans aktier.
I Nässjö förbarmade sig en välbärgad familj med förflutet i fastighetsbranschen över kommunens gymnasieskola, Brinellgymnasiet. Familjen hade tagit del av medierapportering om att svenska skolans tilldelade pengar inte räckte för att alla elever skulle ha möjlighet att klara sin skolgång och donerade därför aktier till ett värde av 20 miljoner kronor.
– Det här är helt fantastiskt och otroligt fint, jag och min personal är starkt berörda av ert engagemang och den här donationen, sa Liselotte Thure, rektor för Elevhälsan vid Brinellgymnasiet till tidningen Smålands Dagblad.
”Det är svårt att tacka nej till pengar men det finns risker man behöver vara medveten om”, säger Andreas Karlsson, vice ordförande för Sveriges Lärare på Höglandet om donationen till Brinellgymnasiet.
Att donationer och allmosor från allmänheten blir en del av skolans finansiering är inte odelat positivt.
– Det är svårt att tacka nej till pengar men det finns risker man behöver vara medveten om. Kommer kommunen att se privata tillskott som en möjlighet att skära i den ordinarie budgeten? Hamnar kommunala skolor i händerna på filantroper? Kan det leda till att man tar hänsyn som förändrar och påverkar undervisningen? säger Andreas Karlsson, vice ordförande för Sveriges Lärare på Höglandet.
Likvärdigheten hotas.
– Skolan ska vara likvärdig och elever ska erbjudas samma möjligheter oavsett var i landet de bor. Men som sagt, det är svårt att tacka nej eftersom det ger oss möjligheter att göra saker som vi annars inte skulle kunna genomföra, säger Andreas Karlsson.
Ny organisation gör jättedonationen extra knepig.
– Sedan årsskiftet ingår Nässjös gymnasieskola i ett förbund, Höglandsförbundet, med tre andra gymnasieskolor med en gemensam huvudman. Miljondonationen är speciellt riktad till Nässjö och det finns väl skäl att tro att det kan bli diskussioner i förbundet om det ska påverka fördelningen av pengar skolorna emellan.
Donationen innebär att Brinellgymnasiet nu har tre privata fonder som bidrar till verksamheten.
– Vi har sedan tidigare två privata fonder som delar ut stipendier till elever och till studieresor, till exempel. Den här nya donationen är större och kan sannolikt påverka skolans attraktionskraft för både elever och lärare, kanske på bekostnad av Höglandsförbundet tre andra gymnasieskolor, säger Andreas Karlsson.
LÄS MER:
Maria Wiman: Skippa fjamset – så här vill jag förbereda mig inför skolstarten
Böter för skolfrånvaro – kan gälla hemmasittare
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.
Krönika ”Plocka bort barnen – så kommer alla svårigheter att lösas.”
Arbetsbelastning Nya siffror från Arbetsmiljöverket: ˝Oacceptabelt”.
Slutreplik ”Dags att avskaffa fri utdelning på skattefinansierad utbildning”, skriver Marcus Larsson.
Debatt Academedia svarar Marcus Larsson om vinsterna: ”Välkommen att besöka oss”.
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Mentorskap Uppdraget har svällt – lärare behöver få ägna sig åt undervisning.
Skolpolitik Moderaternas nya skolpolitiska förslag: ”Vanlig svenskundervisning”.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika Uppmaningen till utbildningsministern.
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.