Vilhelmina satsar mest på skolan – arbetar hårt mot psykisk ohälsa
Skolrankning
Vilhelmina kommun lägger mest resurser på undervisning men har svårt att få tag på legitimerade lärare och arbetar hårt mot psykisk ohälsa hos eleverna.
– Politikerna i Vilhelmina har valt att satsa mycket på skolan. Utanför centralorten har vi två byskolor och två fjällskolor och en byförskola, säger Christer Staaf, förvaltningschef.
Av Vilhelminas drygt 6 750 invånare går 10 procent i grundskolan. Kommunen har också 264 barn inskrivna i förskolan. Ungefär hälften av befolkningen är bosatta i kommunens enda tätort Vilhelmina.
Hela 22 procent av befolkningen har låg ekonomisk standard. Många står långt ifrån arbetsmarknaden och lever på försörjningsstöd. Den psykiska ohälsan har ökat inte minst bland kommunens elever.
– Vi har därför ökat antalet kuratorer och sjuksköterskor, säger Christer Staaf.
Eftersom kommunen har haft svårt att rekrytera behöriga lärare har man fått anställa många obehöriga lärare och assistenter till skolorna.
– Det ge hög personaltäthet men de har låga löner, säger Christer Staaf.
Situationen är inte unik för Vilhelmina utan ser liknande ut för de närliggande inlandskommunerna.
Christer Staaf är kritisk till att Umeå universitet, 23 mil från Vilhelmina, inte har varit intresserade av att lokalisera ut en grundskollärarutbildning till inlandet.
– Vi har människor i kommunerna här som är intresserade men de har familjer och barn och kan inte pendla 23 mil enkel resa. Vi har försökt länge att få gehör hos universitet i Umeå utan att lyckas. Vi hoppas de blir flexiblare för vi behöver en utlokaliserad utbildning nu. Här skulle de nyutbildade få jobb direkt, säger Christer Staaf.
Bottenplaceringen när det gäller resurser går till Gnesta, Sörmlandskommunen som också är sämsta skolkommun i årets rankning. Här gör kommunen ett omtag.
– Det går inte att lägga mer pengar år efter år och inte se höjda kunskapsresultat. Någonstans måste man se till att rektorer har redskap för att ha rätt fokus, det pedagogiska ledarskapet och bygga arbetslaget, säger Anna Ekström, moderat vice ordförande i barn- och utbildningsnämnden, säger Anna Ekström, moderat kommunalråd i samstyre med Socialdemokraterna.
Tanken är att se över precis var resultaten brister, och fördela resurserna därefter.
– De pratar om att vi ska göra om vårt arbetssätt. Och det är en bra tanke. Men du måste ha förutsättningar för att göra om. Du kan inte sköta allt annat samtidigt. Det finns inte tid för att sitta fyra timmar en eftermiddag att prata om det, säger Else Andersson, Lärarförbundets ordförande i Gnesta.