Skolmaten effektivt verktyg för folkhälsan
Senaste nytt
Barn och unga äter för lite frukt och grönt, för mycket kött och socker - men skolmaten utgör en tydlig motvikt till detta.
Ulrika Brunn, dietist.
Dåliga matvanor är största orsaken till människors ohälsa globalt sett, påpekar Ulrika Brunn. Matvanor är något som grundläggs i barndomen och de utgör en livsstilsfaktor som gör stor skillnad för hur vi mår. Men här finns det en pedagogisk möjlighet att visa och lära barn vad som är bra mat. På samma sätt som människors matvanor påverkar hälsan, så påverkar livsmedelsproduktionen miljön på jorden.
— Ganska enkelt skulle vi kunna äta hälsosam mat som också produceras på ett sådant sätt som planeten skulle må bra av. Barnen är ju framtidens konsumenter, så om skolan tar chansen och visar dem goda matvanor har de möjlighet att göra skillnad på sikt.
Ulrika Brunn ser skollunchen som en del av utbildningen i skolan och vill att fler lärare och pedagoger ser dess möjligheter.
— Skolmåltiden är ett kraftfullt och praktiskt verktyg som kan kopplas till teoretiska kunskaper. Nästan alla skolämnen går att anknyta till maten på ett eller annat sätt. Med skolmaten som utgångspunkt går det att prata om religion, historia, geografi, matematik, idrott, kemi, biologi — ja, infallsvinklarna på ämnet mat är närmast outtömliga.
Hon tycker att fler lärare och pedagoger skulle få möjlighet att regelbundet äta lunch tillsammans med sina elever.
— Vuxna är viktiga förebilder och deras attityd till mat påverkar barnen jättemycket. Att skolpersonal och elever sitter ner och äter, pratar och lära känna varandra under avslappade former har stort värde för alla.