Rekordökning för Lärarnas tidning
Lärartidningarna
Lärarnas tidning når rekordmånga läsare. På sajten ökar trafiken med nära 50 procent och på Facebook ökar antalet interaktioner till den högsta siffran någonsin.
– Det här är bara början på vår digitala satsning, det är roligt att det redan ger resultat, säger Markus Thunberg, lärartidningarnas digitala chef.
I maj ökade antalet digitala besökare kraftigt jämfört med samma period förra året, både på sajterna och på Facebook.
Antalet interaktioner – alltså delningar, kommentarer och gilla – är den högsta siffran någonsin för Lärarnas tidning på Facebook. Att de ökar så kraftigt är enligt Markus Thunberg extra glädjande och visar att det finns en stor potential för engagerande journalistik där Sveriges lärare befinner sig.
– Det är superkul att redaktionens hårda jobb med nyheter som påverkar lärarnas arbetsmiljö engagerar, säger han.
Så här mycket ökade lärartidningarnas digitala kanaler i maj (2018 vs 2019)
Unika besökare:
Alla sajter: +48 procent.
Lärarnas tidning: +49 procent.
Sidvisningar:
Alla sajter: +43 procent.
Lärarnas tidning: +49 procent.
Facebook:
Räckvidd, Lärarnas tidning: +71 procent.
Interaktioner, Lärarnas tidning: +500 procent.
Chefredaktör Michael Jonsson poängterar samtidigt att detta är en enskild månad, och att Förskoleupproret och Lärarmarschen bidragit till trafikökningen för Lärarnas tidning.
– Vi testar oss fortfarande fram, och det kommer säkert att gå upp och ned den närmaste tiden. Vår digitala organisation är heller inte på plats.
– Men det lovar ändå gott inför hösten, säger Michael Jonsson.