Lärarnas röster om nya kursplanerna

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Språket i de förändrade kursplanerna har blivit rakare, tydligare, "mindre flummigt" och mindre akademiskt – även om de fortfarande är tolkningsbart. Men i modersmål har det inte hänt så mycket. Det tycker lärarna som LT pratat med.

Skolverket har nu presenterat sitt slutgiltiga förslag till förändrade kursplaner och lämnat över det till regeringen. Politikerna ska nu bestämma om de är nöjda med förslaget och om de ska införas till kommande höst eller om de får vänta ytterligare ett år för att lärarna ska hinna ta dem till sig.

Lärarnas tidning har frågat lärare vad de tycker om förslaget till kursplaner i grundskolan.

Jeanette Södrin, lärare i svenska och SO 1-7 i Lekeberg, men är även utbildad i matematik, No, Engelska och bild årskurs 1-3:

Niklas Åkesson-Almén, lärare Linköping

–      Kursplanerna i historia och religion, men även de andra SO-ämnena, har blivit mer konkreta och tydliga från syfte till kunskaper och förmågor till centralt innehåll och kunskapskraven så är det en tydligare röd tråd och de hänger ihop. Kunskapskravens förändring, med de nya formuleringarna, tror jag kan leda till en ökad förståelse vid betygsättningen för alla. De nya formuleringarna kanske inte heller riskerar att styra undervisningen på samma sett som det gjort med dagens kunskapskrav där det fanns så mycket detaljerat innehåll.

Sedan ser jag tyvärr att det centrala innehållet fortfarande är för omfattande för den korta undervisningstiden som vi har i SO-ämnena, i synnerhet i historia. Det finns risker med att det leder till ytliga kunskaper hos eleverna när allt inte hinns med.