Förskoleforskning får kritik: ”Vi blir förlöjligade”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Ifous driver forskning av ideologiska skäl, anser Mats Olsson, förskollärarutbildare vid Malmö högskola.
– Vi som är kritiska till undervisningsbegreppet i förskolan blir förlöjligade, säger han.

Forskningsinstitutet Ifous försöker styra utvecklingen när det tillsammans med tolv kommuner och stadsdelar genomför programmet Små barns lärande. Det hävdar Mats Olsson, förskollärarutbildare vid Malmö högskola.

Han anser att programmets fokusering på att få förskolorna att inrikta sin dokumentation mer på bedömning av barnens lärande är ideologiskt färgat.

Karin Hermansson, FoU-ansvarig på Ifous, konstaterade i gårdagens Lärarnas Tidning att ”Bedömning är ett väldigt laddat begrepp i förskolan. Ett resultat av vårt samverkansarbete är att förskolans personal sett att det kanske inte är så farligt ändå.”

Marie-Hélène Ahnborg, vd, Ifous

Marie-Hélène Ahnborg, Ifous vd, tillbakavisar kritiken:

– Vi har ansträngt oss allt vi kan för att inte falla i den ideologiska fällan. Vi har också varit väldigt måna om att anpassa arbetet efter vad de gällande styrdokumenten säger om den pedagogiska verksamheten i förskolan. Om man läser Skolinspektionens senaste rapport kan man se att undervisningsuppdraget inte har landat riktigt.

Hon understryker att idén med Ifous verksamhet inte är att driva forskning i någon viss riktning. Den ska vara oberoende och baserad på kunskap.

– Vi fokuserar på områden som har betydelse för verksamheten i det dagliga arbetet. Det är inte lätt för enskilda förskolor och förskollärare att orientera sig, säger Marie-Hélène Ahnborg.