Elever och lärare ger sin bild av skolan

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Lärarstiftelsen vill låta elever och lärare komma till tals genom att rita sin bild av skolan, så som verkligheten ser ut, inifrån.
– Skolan är väldigt komplex, vilket kan vara svårt för utomstående att förstå, säger ordföranden Eva-Lis Sirén.

Eva-Lis Sirén, ordförande Lärarstiftelsen.

– Vårt syfte är också att låta alla komma till tals, för hur väl stämmer elevernas och lärarnas uppfattning av skolan överens med allmänhetens?

Eva-Lis Sirén betonar att det här projektet inte handlar om att rita ”fint”. Syftet är att aktivera en källkritisk tankeprocess kring de här frågorna.

Hittills har Lärarstiftelsen fått in runt 500 bilder från skolor i hela Sverige. En del är glada och positiva, i andra framträder en mörkare bild. En elev i årskurs två radar upp sina favoriter i skolan med hjälp av färgglada bokstäver omgivna av hjärtan och stjärnor: ”Mina fröknar, mina kompisar, höra högläsning och pyssla”. Medan en elev i årskurs nio har gjort en ångestfylld blyertsteckning av en tjej som pressar händerna mot huvudet. Hennes huvud ser ut att explodera.

De här bilderna visar hur komplex skolan är, tycker Eva-Lis Sirén, vilka förväntningar eleverna har på skolan och hur eleverna mår.

– Visst kan det se olika ut dag för dag men oavsett är det något som lärarna möter dagligen. De undervisar glada och uppskattande elever som trivs i skolan men också elever som känner att de inte orkar eller klarar av alla de krav som ställs på dem. Det kan vara ett väldigt tufft uppdrag för lärare och svårt för utomstående att förstå.

Lärarstiftelsen även har låtit en rad offentliga personer med skolanknytning lämna in ett bidrag med sin tolkning av skolan. Bland annat Anna Ekström, Jan Björklund och Gustav Fridolin.

Arrangörerna bakom projektet har utvecklat ett undervisningsmaterial där man uppmuntrar till att inleda arbetet med en diskussion om skolan och demokrati, att fundera över hur upphovsmän bakom andra bilder har valt att framföra sitt budskap och varför. Och vad eleven själv vill använda för grepp för att få betraktaren att förstå vad de vill säga, vare sig budskapet är konkret och direkt eller öppet för tolkning.

– Slutligen kommer så många som möjligt av de bidrag som skickas in publiceras i bildantologin Skolan i bild. Det kommer att bli ett tidsdokument av den svenska skolan, året 2019.