Skolan som leker bort mobbning
Reportage Organiserad lek på rasterna skapar trygghet och motverkar mobbning på Visättraskolan i Huddinge. Nu prisas skolan för sitt arbete.
Nedsläpp. Angelica Lindholm är fotbollsdomare i dag och har koll på situationerna som uppstår på planen.
Foto: Marc Femenia
— Kunskap, trivsel och trygghet går hand i hand. Det är där framgångsfaktorn ligger, att skolan har fått till ett systematiskt kvalitetsarbete kring dessa ledord. Elever som inte mår bra har svårt att koncentrera sig på skolarbetet. Genom att skapa trygghet läggs en grund för det andra, säger Anki Lindborg, förstelärare SV/SVA & skolbiblioteket som pedagogisk resurs och medlem i trygghetsteamet. På biblioteket kan de elever som inte vill vara ute och leka dra sig undan och ta det lugnt.
Varje fredag sammanfattar teamet veckan som gått, skriver incidentrapporter när så är befogat och rapporterar till rektor.
— Om någon elev varit inblandad i flera konflikter under veckan är det en indikation på att något inte står rätt till, och då följer skolan upp det, säger Tikki Stanic.
Han berättar att även händelser utanför skolan kan ge upphov till åtgärder. Efter en helg var eleverna i femman och sexan upprörda över att det förekommit kränkningar på sociala medier.
— Det föranledde oss att låta polisen komma och berätta om rättsliga följder kring sådant, plus att vi lät socialtjänstens team komma och prata om kränkningar och vad de kan innebära för de som drabbas. Sedan hade vi tre workshops om kränkningar för hela mellanstadiet. Peppar, peppar så har vi inte haft en enda kränkning efter det.
Med en stark elevhälsa och ett aktivt trygghetsteam gör skolan allt för att ledorden – kunskap, trygghet och trivsel – ska vara självklara rättigheter för alla barn.
— Vi visar att vi vill vara där tillsammans med dem. Det bygger bort utanförskap och mobbningssituationer, säger Tikki Stanic.