
I stort sett samtliga lärare upplever att åtminstone några elever hade otillräckliga förkunskaper när undervisningsgruppen startade.
Fyra av tio lärare hävdar att hälften eller fler elevers kunskapsnivåer var för låga när de byter årskurs.
Likvärdighet
Antalet elever som saknar tillräckliga kunskaper när de byter årskurs eller börjar i gymnasiet ökar, anser en majoritet av Sveriges lärare.
Värst är det i socioekonomiskt svagare områden.
– År efter år slås elever ut i det svenska skolsystemet – systemet lyckas inte kompensera för elevers olika utgångslägen. Det håller inte, säger Sveriges Lärares förbundsordförande, Anna Olskog.
I stort sett samtliga lärare upplever att åtminstone några elever hade otillräckliga förkunskaper när undervisningen startade och fyra av tio lärare hävdar att hälften eller fler elevers kunskapsnivåer var för låga.
Det framgår av en ny undersökning från Sveriges Lärare där 1500 grund- och gymnasielärare deltog.
I stort sett samtliga lärare upplever att åtminstone några elever hade otillräckliga förkunskaper när undervisningsgruppen startade.
Anne Pihlo.
Dels handlar det om språkliga brister, att kunna läsa, skriva eller ha förmåga att ta till sig instruktioner, dels om grundläggande matematiska kunskaper och begrepp som behövs för att kunna tillgodogöra sig undervisningen.
– I dag får inte lärare rätt förutsättningar att ta sitt professionella yrkesansvar. Grupperna är för stora, lärarna för få och deras tid äts upp av fel saker. Vi vill se politiska beslut som ändrar på det här.
– Vad det först och främst handlar om är regleringar av undervisningstid, tid för planering och för- och efterarbete, minimibemanning, lärartäthet och gruppstorlekar, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Anne Pihlo, gymnasielärare och ordförande i nationella skolformsföreningen för gymnasiet håller med.
– Jag delar bilden till 100 procent. Ytterligare en sak som kan tilläggas är att formerna för överlämning mellan stadier måste bli bättre, särskilt mellan grundskola och gymnasieskola där överlämningar ofta saknas helt eller är undermåliga. Även syv-funktioner och insatser måste förbättras på grundskolan så att eleven får bästa möjliga vägledning inför sitt gymnasieval, säger Anne Pihlo.
Bland lärare som uppgett att de hade elever med otillräckliga förkunskaper svarar var femte att nivån på förkunskaperna i genomsnitt var mycket låga.
Bland lärare som bedömer att eleverna kom från socioekonomiskt svagare hem uppgav sju av tio att hälften eller fler av eleverna hade otillräckliga förkunskaper.
Bland elever från socioekonomiskt genomsnittliga hem saknade 38 procent tillräckliga kunskaper och för elever som bedömdes komma från rika hem var siffran 21 procent.
Oavsett socioekonomisk bakgrund anser en majoritet lärare att elevernas förkunskaper idag är sämre jämfört med för 10–15 år sedan.
Tre av fyra lärare som jobbat i minst tio år anser att dagens elever har något eller mycket sämre kunskaper än för 10–15 år sedan. Det gäller samtliga elever men stört skillnad är det för de som kommer från fattigare hem.
– För mig som lärare innebär detta att jag går från jobbet med en klump i magen. Med dagens förutsättningar är det inte möjligt att se varje elev, stötta de som behöver det och utmana de som behöver det. Det får inte fortsätta så, säger Anna Olskog.
Anna Olskog.
Skolverkets statistik visar att lärartätheten är högre i socioekonomiskt svagare områden men att andelen behöriga lärare är lägre.
Sveriges Lärares slutsatser:
Debatt ”Kanske saknar många bara respekt för bibliotekariens kompetenser”.
Krönika Fyra nyheter och och två orosmoln: ”Det har vi inte råd med”.
Debatt Rektorn: ”Oscar Björks meme-undervisning vågar jag inte ens tänka på”.
Krönika ”Sverige måste ha norra jordklotets mest skolintresserade befolkning.”
Ledare Anna Olskog: ”Kejsarens nya kläder?”
Debatt Svensklärarna vänder sig emot att ersätta svenskan med ”kommunikation”.
Debatt Lärare i högskola och universitet går in i avtalsrörelsen
Debatt Sveriges Lärare i Kunskapsskolan kritiserar motståndet mot reglerad undervisningstid
Debatt "Vilken människa tänker att det är ett rimligt krav att ställa på någon?”, skriver Karin Herlitz.
Debatt Varnar för att läroplanerna får allvarliga konsekvenser för moderna språk.
Debatt Specialpedagogen: ”Sparkar in vidöppen dörr”.
Krönika ”Inte mer än rätt att våra beslutsfattare utsätts för samma hårda kärlek.”
Skolfinansiering Forskare: ”Lärarkvaliteten har sjunkit”.
Skolpolitik Ett år till valet –riksdagspartierna svarar i Vi Lärares unika enkät.
Arbetstid Högstadieläraren: ”Hade kunnat göra mycket bättre med rätt förutsättningar.”
Budgetpropositionen Simona Mohamsson (L): ”Svenska skolan förtjänar bättre.”
Budgetpropositionen Regeringens ”satsning” på skolan kallas en bluff: "Långt ifrån den största på 2000-talet.”
Debatt ”Den nya bedömningsnyckeln visar på ett orimligt lönekriterium”, skriver Elisabeth Sandstedt, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare Stockholm.
Arbetsmiljö Folkhälsomyndigheten: Lärare bör förbjudas snusa på arbetstid.
Debatt ”Framtidens klassrum måste bygga på forskning, inte rädsla”
Debatt ”Vi är långt ifrån något som kan liknas vid konsensus”
Debatt Johanna Lüddeckens menar att relationer och krav i skolan inte är motsatser
Debatt Han varnar för att ta tillbaka obs-klassen: ”Vår kollektiva skyldighet”.
Skolpolitik Stor debatt med sikte på valet – då räckte samtliga upp handen.
Guider & tips Då ska du vända dig till arbetsgivaren och polisen.
It-säkerhet Även anställda med skyddad identitet drabbade i hackerattacken.
It-säkerhet 870 000 mejladresser publicerade på Darknet – Vi Lärare har kartlagt alla drabbade kommuner och lärartjänster.
Skolverket Flera lärare och en före detta skolminister bland de sökande.
Krönika Snälla ge oss tillit och ansvar, inte nya mirakelmetoder från Amerika.
Skolverket Nu är det klart vilka som kan ta plats i Skolverkets vetenskapliga råd.
Budgetpropositionen Förslagen som ska mota mattekris och lärarnas hårda arbetsbelastning.
Debatt Skolan är idag besatt av siffror. Meritvärden, betyg och rankningar styr hela utbildningskedjan. Elever jagar höga resultat för att komma in på rätt gymnasium och sedan ännu högre för att nå universitet. Men mitt i denna jakt pratar nästan ingen om det mest självklara: kunskap.
Debatt Ingeborg Carlquist skriver om makt – och hoppande mungrodor
Krönika Karin Boberg undrar vem som ska administrera mobilförbudet.
Arbetsmiljö Kommunens mer rättvisa och rättssäkra process för schemaläggningen blev kaos.
Fackligt Facken i välfärden kräver riktiga budgetsatsningar.
Skolfinansiering Enkät med alla riksdagspartierna om stora skolfrågorna.
Skolbudget Det här saknar facket i budgetsatsningarna: ”Luddiga”. ✓ 95 miljoner till mobilförbud
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Arbetstid Beräkningarna på hur mycket satsningen på reglerad arbetstid egentligen kostar spretar enormt.
Intervju Natalia Kazmierska fördjupar sina omskakande grävjobb i ny bok.
Särskilt stöd Stödundervisning införs i svenska och matematik.
Arbetsbelastning Mohamsson: ”Vi försökte låta parterna komma överens".
Krönika ”Jag vill klä av mig naken och dansa mig yr på stadens gator.Hoppas pengarna räcker.”
Arbetstid Kommenterar regeringens besked: ”Ger lärare tid att planera”.
Krönika ”Om du ifrågasätter relationsskapande undervisning, så har du inte förstått vad det handlar om.”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Krönika ”Samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid”.
Hoten mot lärarna Skulle larma i säkerhetsappen: ”Kändes som han ville knäcka mig”.