I stort sett samtliga lärare upplever att åtminstone några elever hade otillräckliga förkunskaper när undervisningsgruppen startade.
Till startsidan
Fyra av tio lärare hävdar att hälften eller fler elevers kunskapsnivåer var för låga när de byter årskurs.
Likvärdighet
Antalet elever som saknar tillräckliga kunskaper när de byter årskurs eller börjar i gymnasiet ökar, anser en majoritet av Sveriges lärare.
Värst är det i socioekonomiskt svagare områden.
– År efter år slås elever ut i det svenska skolsystemet – systemet lyckas inte kompensera för elevers olika utgångslägen. Det håller inte, säger Sveriges Lärares förbundsordförande, Anna Olskog.
I stort sett samtliga lärare upplever att åtminstone några elever hade otillräckliga förkunskaper när undervisningen startade och fyra av tio lärare hävdar att hälften eller fler elevers kunskapsnivåer var för låga.
Det framgår av en ny undersökning från Sveriges Lärare där 1500 grund- och gymnasielärare deltog.
I stort sett samtliga lärare upplever att åtminstone några elever hade otillräckliga förkunskaper när undervisningsgruppen startade.
Anne Pihlo.
Dels handlar det om språkliga brister, att kunna läsa, skriva eller ha förmåga att ta till sig instruktioner, dels om grundläggande matematiska kunskaper och begrepp som behövs för att kunna tillgodogöra sig undervisningen.
– I dag får inte lärare rätt förutsättningar att ta sitt professionella yrkesansvar. Grupperna är för stora, lärarna för få och deras tid äts upp av fel saker. Vi vill se politiska beslut som ändrar på det här.
– Vad det först och främst handlar om är regleringar av undervisningstid, tid för planering och för- och efterarbete, minimibemanning, lärartäthet och gruppstorlekar, säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Anne Pihlo, gymnasielärare och ordförande i nationella skolformsföreningen för gymnasiet håller med.
– Jag delar bilden till 100 procent. Ytterligare en sak som kan tilläggas är att formerna för överlämning mellan stadier måste bli bättre, särskilt mellan grundskola och gymnasieskola där överlämningar ofta saknas helt eller är undermåliga. Även syv-funktioner och insatser måste förbättras på grundskolan så att eleven får bästa möjliga vägledning inför sitt gymnasieval, säger Anne Pihlo.
Bland lärare som uppgett att de hade elever med otillräckliga förkunskaper svarar var femte att nivån på förkunskaperna i genomsnitt var mycket låga.
Bland lärare som bedömer att eleverna kom från socioekonomiskt svagare hem uppgav sju av tio att hälften eller fler av eleverna hade otillräckliga förkunskaper.
Bland elever från socioekonomiskt genomsnittliga hem saknade 38 procent tillräckliga kunskaper och för elever som bedömdes komma från rika hem var siffran 21 procent.
Oavsett socioekonomisk bakgrund anser en majoritet lärare att elevernas förkunskaper idag är sämre jämfört med för 10–15 år sedan.
Tre av fyra lärare som jobbat i minst tio år anser att dagens elever har något eller mycket sämre kunskaper än för 10–15 år sedan. Det gäller samtliga elever men stört skillnad är det för de som kommer från fattigare hem.
– För mig som lärare innebär detta att jag går från jobbet med en klump i magen. Med dagens förutsättningar är det inte möjligt att se varje elev, stötta de som behöver det och utmana de som behöver det. Det får inte fortsätta så, säger Anna Olskog.
Anna Olskog.
Skolverkets statistik visar att lärartätheten är högre i socioekonomiskt svagare områden men att andelen behöriga lärare är lägre.
Sveriges Lärares slutsatser:
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”
Läsning Vill se skarpare skrivningar: ”Läsningen måste prioriteras i alla åldrar.”