
Hökarängsskolans biträdande rektor Charlotta Lindqvist (till vänster), menar att lärare som Maria Andersson och Anna Adrian (till höger) varit en förutsättning för att lyfta pojkarnas resultat. Foto: Maria Östlin
Pojkarnas betyg
På Hökarängsskolan har pojkarna högre betyg än flickorna.
Tydlig struktur, höga förväntningar och anpassat stöd har varit receptet.
70-årsjubilerande Hökarängsskolan i södra Stockholm har flera anledningar att fira. På några år har skolan lyckats lyfta pojkarnas slutbetyg i årskurs 9 så att de i dag är minst lika bra som flickornas.
Men vägen dit har inte varit enkel.
– Vi har jobbat mycket aktivt med strukturer. Det ska vara tydligt vad eleverna ska kunna, vilket gynnar alla. Det är en bidragande orsak till att vi har fått upp resultaten för alla elever, också pojkarna, säger Anna Adrian, lärare i SO och hem- och konsumentkunskap.
Det ska vara tydligt vad eleverna ska kunna, vilket gynnar alla elever. Det är en bidragande orsak till att vi har fått upp resultaten för alla elever, också pojkarna.
Hökarängsskolans strategi har inte fokuserat på pojkarnas resultat. Eftersom skolan länge hade låga meritvärden har huvudmålet varit att höja allas resultat.
– Vi tänker inte så himla mycket på pojkar och flickor. Utan mer på att på olika sätt öka måluppfyllelsen bland eleverna, säger Charlotta Lindqvist, biträdande rektor.
Struktur är ett viktigt ledord på Hökarängsskolan. Och en viktig ingrediens för att lyfta pojkarnas resultat. Dels ska eleverna veta vad som förväntas av dem och hur de ska nå dit, dels ska de få konstruktiv hjälp med att utvecklas. Både som elev och som människor.
– Det får inte bara bli korvstoppning, det handlar också om en personlig utveckling under tre viktiga tonår. Därför uppmuntrar vi till eget tänkande och kreativitet, säger Maria Andersson, musiklärare.
Hökarängsskolans biträdande rektor Charlotta Lindqvist (till vänster), menar att lärare som Maria Andersson och Anna Adrian (till höger) varit en förutsättning för att lyfta pojkarnas resultat. Foto: Maria Östlin
Men kreativiteten gynnas av tydliga ramar. Därför är alla lektioner oavsett ämne, uppbyggda på samma sätt.
– Det gör att lektionerna kommer i gång mycket snabbare, säger Maria Andersson.
Anna Adrian nickar:
– Vi har skapat en lektionsram, som bygger på variation. Vi ska inte bara göra en sak under en lektion, utan flera olika moment. Och eleverna ska hela tiden veta och förstå vad vi ska göra under lektionen och varför.
Det kräver ett tydligare språk.
– Vi lärare jobbar mycket med språkutveckling. SO har många svåra begrepp som måste förklaras, inte minst för nyanlända elever. Men det gäller att göra undervisningen begriplig utan att man samtidigt tappar i nivå, säger Anna Adrian och poängterar betydelsen av förväntningar.
– Det är oerhört viktigt vilka förväntningar vi lärare förmedlar till eleverna. Jag tror att mina elever kan allt, att det inte finns någon gräns för hur långt de kan nå.
Hur är det med antipluggkulturen som finns bland en del pojkar?
– Vi har arbetat mycket med det. På skolan läser man på inför proven för att det är viktigt och för att man vill ha bra resultat, säger Anna Adrian.
De som inte klarar målen får hjälp på olika sätt. Eftermiddagsskola med läxhjälp, lovskola och omstartshjälp för elever som varit borta en längre tid är några åtgärder.
– Även om grunden är tydliga strukturer får vi aldrig glömma bort att individanpassa. Varje elev ska få stöd för att skapa egna mål och framtidsbilder, säger Charlotta Lindqvist.
En viktig del i Hökarängsskolans framgång har varit att satsa på lärarna. Under flera år har de vidareutbildats i synligt lärande, pedagogiken med James Nottingham som främste företrädare.
– Vi har haft mycket nytta av synligt lärande, men också använt andra metoder. Det har blivit ett hopkok som fungerar väldigt bra, säger Anna Adrian.
I våras hade pojkarna som gick ut årskurs 9 i Hökarängsskolan meritvärdet 202,4 i genomsnitt och flickorna 190,8. 71, 8 procent av pojkarna hade betyg i alla ämnen mot 55 procent av flickorna.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”