Stort söktryck – fler med utländsk examen vill bli lärare
Lärarutbildning
För utbildningarna under 2020 ansökte runt 1 600 personer till ULV.
– Fram till hösten 2019 kom i princip alla behöriga sökande in. Trots att utbildningsdepartementet under året utökat antalet platser så räcker de inte för söktrycket framöver, säger Elisabeth Jennfors, utbildningsledare vid Malmö universitet.
Samtliga sex lärosäten som ger kompletterande lärarutbildning, ULV, har sett en ökning de senaste åren. Ett av skälen till ökningen tros vara att många med lärarexamen, som kom till Sverige under flyktingströmmen 2015, nu har kunnat läsa in den svenska som behövs för att vara behörig till utbildningen. Bland annat kommer en stor andel av de sökande från Syrien.
– Det är en tolkning vi har gjort. Sedan kan det givetvis bidra att vi också blir bättre på att få ut budskapet om att den här möjligheten finns. Och att fler personer går klart och gör ett uppskattat arbete ute på skolorna, säger Elisabeth Jennfors.
Lärosätenas egna uppföljande undersökningar visar att det är cirka 98 procent som har fått jobb efter slutförd utbildning i ULV, enligt Elisabeth Jennfors.
– Det här är ofta väldigt välutbildade personer, inte sällan i behovsämnen som matematik, fysik och kemi.
Den kompletterande lärarutbildningen har givits sedan 2007. Målet är att både förse skolan med behöriga lärare och att bidra till ökad integration.
– Det är ett lite annorlunda sätt att jobba för universiteten, säger Elisabeth Jennfors. Vi är ofta vana vid studenter som inte har så mycket erfarenhet av yrket. Här kommer det studentgrupper med examen och ofta motsvarande väldigt många högskolepoäng – men som behöver lära sig hur utbildning fungerar i Sverige.
Kan du ge exempel?
– Alla läser kurser i utbildningsvetenskap och värdegrund för att förstå den svenska skolan. Sedan blir det mer individuellt beroende på ämne och bakgrund. Ta en ämneslärare i engelska till exempel – i många länder finns det ett stort fokus på det grammatiska och språkliga, medan det i Sverige läggs mer vikt vid det talade ordet och det kommunikativa.