
Pristagare och delar av juryn för Årets Peppare 2018. Foto: Simon Hastegård, Bildbyrån
Hälsa
Under måndagskvällen fick Gerestaskolan i Härnösand ta emot priset som ”Årets Peppare” 2018 i direktsändning på Idrottsgalan i Stockholm.
Det är skolans arbete med pulshöjande aktiviteter som uppmärksammas. Priset delas ut av Generation Pep, en organisation initierad av kronprinsessparet med syftet att uppmuntra och främja fysisk aktivitet hos barn och unga i Sverige.
– Vi är väldigt glada och stolta över att får det här priset och att just vi som skola uppmärksammas. Det är ett erkännande att det vi gör är viktigt, säger rektor Sara Marklund dagen efter att man tagit emot priset.
På Gerestaskolan tror man att alla elever mår bra av rörelse – och att rörelse och lärande hör ihop. Från hösten 2017 startar eleverna dagen med morgonpuls i 20 minuter, fyra gånger i veckan.
Skolan har lagt in den pulshöjande aktiviteten på schemat för samtliga mellanstadieelever och för elever på grundsärskolan, men elever från förskoleklass och från lågstadiet är också välkomna och hänger gärna på.
Vi ser att barnen är mer koncentrerade och gladare.
Utöver morgonpulsen arbetar Gerestaskolan på olika sätt med att skapa lust och möjligheter till fysiskt aktiva raster och att få fler att vara mer aktiva på idrottslektionerna. Skolan har bland annat köpt in klassuppsättningar med pulsband och lagt till en extra idrottslektion på schemat.
– Vi har sett att det är en del skolor i landet som vill ta efter det vi gör. Rörelse i skolan är någonting som börjar växa mer tycker jag, och det är kul. Forskningsstudier visar att det är bra med rörelse och att genom att lägga in mer rörelse i elevernas vardag så kan man nå högre måluppfyllelse. Man kanske inte behöver lägga in en extra lektion matematik, utan i stället en extra lektion idrott, säger Sara Marklund.
Blir eleverna piggare och når bättre resultat av morgonpulsen?
– Det är lite tidigt att dra några slutsatser. Men vi ser att barnen är mer koncentrerade och gladare. Man känner också själv när man är med att det ger en bra start på dagen.
Pristagare och delar av juryn för Årets Peppare 2018. Foto: Simon Hastegård, Bildbyrån
Lärarna på skolan upplever också att eleverna orkar mer. Mathias Åström, idrottslärare på Gerestaskolan, tycker att pulssatsningen man gjort på skolan är jätteviktig.
– Det är svårt att tala emot den forskningen som visar att man ökar koncentrationen och hjälpa inlärningen. Men ett steg för oss är bli ännu bättre på att schemalägga så att man i samband med rörelsen exempelvis lägger matematiken direkt efter så att man har störst nytta av pulsen, säger han.
Vad blir då nästa steg efter morgonpulsen på skolan? I Mathias Åströms drömvärld skulle eleverna starta varje morgon med ett riktigt gympapass, duscha och äta frukost tillsammans.
– Det är väldigt många som slarvar med frukost och jag tror man skulle kunna nå ännu bättre resultat om man tog tag i den biten. Det är möjligt, men allting handlar om pengar.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.