| Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Till startsidan
Specialpedagogik
Agneta Halvares Palmqvist rör sig vant mellan eleverna på fordonsprogrammet. Så har hon också arbetat på Liljaskolan i Vännäs i Västerbotten i 25 år. Först som språklärare och det senaste decenniet som special-pedagog.
Trots att det är hennes huvuduppdrag har hon inte släppt lärarjobbet helt.
– Nu på slutet har jag bara haft en eller två grupper som lärare, men det känns bra att ha en fot kvar i verksamheten, berättar Agneta Halvares Palmqvist.
Jobbet som specialpedagog innehåller kartläggningar av vilka elever som behöver stöd, handlingsplaner och en hel del möten. Det är samtal med elevhälsoteamet, BUP och föräldrar. Eftersom hon har förstaårselever blir det också många kontakter med deras tidigare skolor.
Då är det skönt att då och då bryta av med en vanlig lektion.
– Ibland blir specialpedagoguppdraget lite teoretiskt, att man talar om för en grupp lärare att det bara är att göra si eller så. När man själv är aktiv som lärare vet man att det inte är så enkelt alla gånger. Det är skönt att kunna växla mellan rollerna.
Faktum är att Agneta Halvares Palmqvist inte nöjer sig med att jobba både som specialpedagog och lärare, hon är även fackligt ombud. Hon menar att det fackliga uppdraget bidrar med många bra insikter på jobbet.
– Ibland på elevhälsomöten, när jag ser hur mycket tid och kraft lärare lägger på att hjälpa en elev framåt, kan jag känna att jag blir fackligt ombud en stund.
| Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
I centrum står alltid eleven.
– Vårt uppdrag är att alltid stå på elevens sida och fundera på vad skolan kan göra. Ofta får man en väldigt bra kontakt med ”sina” elever som specialpedagog. Jag är ju inte betygssättande och kan därför ha ett annat förhållningssätt när jag pratar med eleverna, säger hon.
Agneta Halvares Palmqvist arbetar med tre yrkesprogram: fordon, vård och omsorg samt hotell och turism. Det gör att utgångsläget är annorlunda jämfört med ett studieförberedande program.
– Vi har många elever som inte lyckats jättebra i grundskolan. De är i många fall, dock inte alla, kanske inte så intresserade av teoretiska studier.
Liljaskolan har länge jobbat med att anpassa undervisningen till eleverna och hitta vägar att motivera eleverna att till sig kunskaperna. Det handlar bland annat om att ha tydliga instruktioner och att uppgifterna inte är för långa och omfattande.
– Vi har haft yrkeselever länge och har hittat arbetssätt som fungerar. Många elever upplever att det funkar bättre i skolan när de kommer hit än det gjorde på högstadiet, säger Agneta Halvares Palmqvist.
Hon tycker att mycket har blivit bättre i synen på undervisning och elever de senaste decennierna.
– För 25–30 år sedan planerade man sin undervisning och genomförde den. Vi utgår mycket mer från elevens behov i dag. Anpassningarna som görs i grupperna sker mer automatiskt och gör att färre behöver extra stöd.
Trots det behöver ofta flera elever i varje grupp hjälp. Numera har ungdomarna ofta en utredd diagnos när de kommer till gymnasiet, vilket på sätt och vis underlättar insatserna.
– Tidigare var det ofta vi, tillsammans med föräldrarna, som initierade utredningar när det inte fungerade i skolan. Nu är det redan gjort. Diagnosen är inget färdigt formulär, men det ger en fingervisning om att här måste vi tänka till.
Att många elever har ett annat modersmål än svenska ställer extra krav på skolan. På vård- och omsorgsprogrammet är det mycket teori och många svåra ord som kan vara knepiga för den som inte har svenska som modersmål. Även på fordonsprogrammet finns många termer som är komplicerade.
– Lärarna på de programmen får jobba en hel del med ord- och begreppsförståelse, säger Agneta Halvares Palmqvist.
Den kanske största utmaningen i dag är frånvaron. Det är en av de frågor som Liljaskolan arbetar mycket med. Skolan driver ett projekt kallat ”Nollvisionen”, där man arbetar med tydliggörande pedagogik kombinerat med uppföljning av den problematiska frånvaron.
– Frånvaron kartläggs noga och vi har rutiner som vi följer. Tyvärr är det många som är borta i alla fall. Det är inte lätt att hjälpa någon som inte är på plats, säger Agneta Halvares Palmqvist.
I de fallen är uthållighet viktigt från skolans och specialpedagogens sida, menar hon.
– Man ser ganska snabbt om någon är i behov av någon sorts stöttning, men ibland kan det ta tid innan eleven tar emot hjälp.
| Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Det svåraste med det här jobbet är att det är väldigt brett.
Agneta Halvares Palmqvist har arbetat som specialpedagog ett decennium. Även om vissa mönster upprepas är varje människa unik. Det finns inget facit och därför är det svårt att utvärdera insatserna.
– Det svåraste med det här jobbet är att det är väldigt brett. Det finns alltid något att ta tag i och det är svårt att veta om man gör rätt, det är omöjligt att mäta om det blir bra, säger hon och fortsätter:
– Det är minsann inte alla man jobbar med där det går bra. Det blir avhopp, det blir underkända betyg.
Motsatsen, när det går bra, det är den stora belöningen i jobbet som specialpedagog.
– Det roligaste är när en elev som haft det jobbigt i grundskolan, känt sig konstig där, säger att här är de som vilken elev som helst. Det är tillfredsställande att se elever växa och lyckas.
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall