
| Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Specialpedagogik
Agneta Halvares Palmqvist rör sig vant mellan eleverna på fordonsprogrammet. Så har hon också arbetat på Liljaskolan i Vännäs i Västerbotten i 25 år. Först som språklärare och det senaste decenniet som special-pedagog.
Trots att det är hennes huvuduppdrag har hon inte släppt lärarjobbet helt.
– Nu på slutet har jag bara haft en eller två grupper som lärare, men det känns bra att ha en fot kvar i verksamheten, berättar Agneta Halvares Palmqvist.
Jobbet som specialpedagog innehåller kartläggningar av vilka elever som behöver stöd, handlingsplaner och en hel del möten. Det är samtal med elevhälsoteamet, BUP och föräldrar. Eftersom hon har förstaårselever blir det också många kontakter med deras tidigare skolor.
Då är det skönt att då och då bryta av med en vanlig lektion.
– Ibland blir specialpedagoguppdraget lite teoretiskt, att man talar om för en grupp lärare att det bara är att göra si eller så. När man själv är aktiv som lärare vet man att det inte är så enkelt alla gånger. Det är skönt att kunna växla mellan rollerna.
Faktum är att Agneta Halvares Palmqvist inte nöjer sig med att jobba både som specialpedagog och lärare, hon är även fackligt ombud. Hon menar att det fackliga uppdraget bidrar med många bra insikter på jobbet.
– Ibland på elevhälsomöten, när jag ser hur mycket tid och kraft lärare lägger på att hjälpa en elev framåt, kan jag känna att jag blir fackligt ombud en stund.
| Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
I centrum står alltid eleven.
– Vårt uppdrag är att alltid stå på elevens sida och fundera på vad skolan kan göra. Ofta får man en väldigt bra kontakt med ”sina” elever som specialpedagog. Jag är ju inte betygssättande och kan därför ha ett annat förhållningssätt när jag pratar med eleverna, säger hon.
Agneta Halvares Palmqvist arbetar med tre yrkesprogram: fordon, vård och omsorg samt hotell och turism. Det gör att utgångsläget är annorlunda jämfört med ett studieförberedande program.
– Vi har många elever som inte lyckats jättebra i grundskolan. De är i många fall, dock inte alla, kanske inte så intresserade av teoretiska studier.
Liljaskolan har länge jobbat med att anpassa undervisningen till eleverna och hitta vägar att motivera eleverna att till sig kunskaperna. Det handlar bland annat om att ha tydliga instruktioner och att uppgifterna inte är för långa och omfattande.
– Vi har haft yrkeselever länge och har hittat arbetssätt som fungerar. Många elever upplever att det funkar bättre i skolan när de kommer hit än det gjorde på högstadiet, säger Agneta Halvares Palmqvist.
Hon tycker att mycket har blivit bättre i synen på undervisning och elever de senaste decennierna.
– För 25–30 år sedan planerade man sin undervisning och genomförde den. Vi utgår mycket mer från elevens behov i dag. Anpassningarna som görs i grupperna sker mer automatiskt och gör att färre behöver extra stöd.
Trots det behöver ofta flera elever i varje grupp hjälp. Numera har ungdomarna ofta en utredd diagnos när de kommer till gymnasiet, vilket på sätt och vis underlättar insatserna.
– Tidigare var det ofta vi, tillsammans med föräldrarna, som initierade utredningar när det inte fungerade i skolan. Nu är det redan gjort. Diagnosen är inget färdigt formulär, men det ger en fingervisning om att här måste vi tänka till.
Att många elever har ett annat modersmål än svenska ställer extra krav på skolan. På vård- och omsorgsprogrammet är det mycket teori och många svåra ord som kan vara knepiga för den som inte har svenska som modersmål. Även på fordonsprogrammet finns många termer som är komplicerade.
– Lärarna på de programmen får jobba en hel del med ord- och begreppsförståelse, säger Agneta Halvares Palmqvist.
Den kanske största utmaningen i dag är frånvaron. Det är en av de frågor som Liljaskolan arbetar mycket med. Skolan driver ett projekt kallat ”Nollvisionen”, där man arbetar med tydliggörande pedagogik kombinerat med uppföljning av den problematiska frånvaron.
– Frånvaron kartläggs noga och vi har rutiner som vi följer. Tyvärr är det många som är borta i alla fall. Det är inte lätt att hjälpa någon som inte är på plats, säger Agneta Halvares Palmqvist.
I de fallen är uthållighet viktigt från skolans och specialpedagogens sida, menar hon.
– Man ser ganska snabbt om någon är i behov av någon sorts stöttning, men ibland kan det ta tid innan eleven tar emot hjälp.
| Foto: Pär Bäckström/Bildbyrån
Det svåraste med det här jobbet är att det är väldigt brett.
Agneta Halvares Palmqvist har arbetat som specialpedagog ett decennium. Även om vissa mönster upprepas är varje människa unik. Det finns inget facit och därför är det svårt att utvärdera insatserna.
– Det svåraste med det här jobbet är att det är väldigt brett. Det finns alltid något att ta tag i och det är svårt att veta om man gör rätt, det är omöjligt att mäta om det blir bra, säger hon och fortsätter:
– Det är minsann inte alla man jobbar med där det går bra. Det blir avhopp, det blir underkända betyg.
Motsatsen, när det går bra, det är den stora belöningen i jobbet som specialpedagog.
– Det roligaste är när en elev som haft det jobbigt i grundskolan, känt sig konstig där, säger att här är de som vilken elev som helst. Det är tillfredsställande att se elever växa och lyckas.
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.