”Vidareutbilda modersmålslärare så de kan vara i klassrummen”

Likvärdighet
En majoritet av eleverna på Pettersbergsskolan i Västerås har utländsk bakgrund. Andelen nyanlända är hög. Många har bristfälliga kunskaperna i svenska.
– För många är det en utmaning att lära sig svenska språket vilket behövs för att de ska lyckas med sina studier, säger Matay Barsom som undervisar i SO och svenska som andraspråk.Han berättar att skolbakgrunden bland de elever som har invandrat till Sverige varierar kraftigt. En del hade knappt gått i skolan innan de kom till Sverige, medan det för andra kan vara precis tvärtom.
– Vi kan i samma klass ha elever som kunskapsmässigt befinner sig på mycket låg nivå, andra som ligger på en hög nivå och ytterligare några däremellan. Det gör det svårt att få med alla i undervisningen. Håller man för låg nivå blir lektionerna ointressanta för dem som befinner sig på en högre nivå. Håller man å andra sidan en högre nivå når man inte de som befinner sig på en lägre. Som lärare försöker jag gör mitt bästa och hantera situationen i den mån det går.
– Det är en utmaning precis som alla anpassningar som behöver göras.
Vad bör man göra?
– Jag tycker bland annat att man ska se över hur redan befintliga resurser kan användas bättre. Till exempel kan modersmålslärare vidareutbildas, deras tjänster göras om så att de kan användas effektivt med riktade insatser i klassrummen mot de elever som har behov av det. Är modersmålslärarna verksamma i klassrummen kan de samtidigt hjälpa andra elever. En del av dem har goda ämneskunskaper i matematik, NO, svenska och andra ämnen vilket man borde ta bättre tillvara på än vad som görs idag.
– Förutom att jag tror att det skulle bli en lugnare i klassrummen om det arbetade ytterligare en vuxen där, kan den ene av lärarna då ta hand om den grupp som behöver extra stöttning medan den andre kan komma vidare i undervisningen. Det är svårt för en ensam lärare att hantera de stora kunskapsskillnaderna som det i dag är i många klassrum.
Matay Barsom menar att man även på nationell nivå behöver se över hur skolans resurser kan koncentreras och riktas dit de behövs som bäst.
– Det måste till något drastiskt. Dagens situation med utanförskap och låga kunskapsresultat är högst oroande.
Pettersbergsskolan i Västerås
- Föräldrarnas genomsnittliga utbildningsnivå: 1,66.
- Andel nyinvandrade: 37 procent.
- Genomsnittligt meritvärde: 146.
- Andel elever som uppnådde kunskaps-kraven i alla ämnen: 23,8 procent.
- Andel elever som var behöriga att studera på gymnasiets yrkesprogram: 38,1 procent.
- Genomgången folkskola/grundskola ger 1 poäng.
- Genomgången gymnasial utbildning ger 2 poäng.
- Eftergymnasial utbildning ger 3 poäng.
- Om det finns uppgift om båda föräldrars utbildningsnivå är det deras genomsnittliga utbildningsnivå som används.
- Nyanlända elever: Elever som har blivit folkbokförda i Sverige under de senaste fyra åren.