
Källa: Sveriges Lärare
40 procent av lärarna på högstadiet hör varje vecka nedsättande kommentarer om hbtqi-personer.
Diskriminering
Sveriges Lärare har undersökt klimatet för hbtqi-personer i skolan.
Resultatet är nedslående.
– Har vi verkligen inte kommit längre? säger David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare i Stockholm.
Nedsättande kommentarer och kränkande skämt om hbtqi-personer är fortfarande vanligt i grundskolans mellan- och högstadium, enligt en ny undersökning från Sveriges Lärare.
David Gustafsson.
Var tredje lärare i mellanstadiet och 40 procent av lärarna på högstadiet hör varje vecka nedsättande kommentarer om hbtqi-personer.
Bara 55 procent av högstadielärarna svarar att kränkningar mot personal undersökts av huvudmannen och 60 procent svarar att det genomförts om elever drabbats.
– Man ser i svaren att problemen är störst där arbetsgivarna utreder minst. Allt kan såklart inte vara skolans ansvar. Det måste finnas ett samspel med resten av samhället, säger David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare i Stockholm.
Läraren och författaren Sanna Mac Donald deltar i Sveriges Lärares paneldebatt under Prideveckan, tillsammans med bland andra David Gustafsson, Sveriges Lärare, och Lina Axelsson-Kihlblom, tidigare skolminister och numera chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Eskilstuna.
Sanna Mac Donald.
Sanna Mac Donald reagerar även hon på resultatet.
– Resultatet var väntat, tyvärr. Det är tydligt att vi behöver arbeta med inkludering tidigare, redan från förskolan, säger Sanna Mac Donald.
Hon efterfrågar också ett aktivt, förebyggande arbete.
– Nu är arbetet reaktivt. När kränkningar sker sätts resurser in, då blir det utbildningsdagar och värdegrunds- och inkluderingsarbete, anmälningar och dokument som visar att skolan tagit uppgiften på allvar. Däremot missar alldeles för många skolor att arbeta med det främjande arbetet; det som inte är lika mätbart, men som skapar ett tryggt och tillåtande klimat i grunden, säger Sanna Mac Donald.
Enligt Sanna Mac Donald finns det ett bra sätt att komma till rätta med problemet: att avdramatisera orden.
– Vi måste förekomma problemen aktivt. Arbeta med främjande insatser om bemötande och skapa ett tryggt klimat, att göra skolan till ett tryggt rum. Vi måste våga tjata om de här frågorna hela tiden till det överhuvudtaget inte är en grej vem man är eller hur man väljer att leva sitt liv. Först då kommer det inte längre att tyckas spännande eller kännas rimligt att använda exempelvis ”gay” som ett skällsord. Och framför allt är det först då som den som nu kanske lider i det tysta kommer våga visa vem den är.
Källa: Sveriges Lärare
Att tro att barn automatiskt blir inkluderande individer som en följd av tidsandan är naivt, anser Sanna.
– För 10–15 år sedan var de här frågorna högaktuella och mycket arbete gjordes för att nå likabehandlingsmålen. Nu tycks många tro att arbetet är klart. De pekar på regnbågsflaggan i receptionen och känner sig nöjda. Men det här är ett arbete som varje ny årskull och varje nyanställd personal behöver få ta del av.
– Det är ingen som tycker att ettagluttare ska kunna räkna eller skriva som en konsekvens av att tidigare elever nu kan det. Detsamma gäller inkludering och mångfald, det måste man lära sig, säger Sanna Mac Donald.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.