
Källa: Sveriges Lärare
40 procent av lärarna på högstadiet hör varje vecka nedsättande kommentarer om hbtqi-personer.
Diskriminering
Sveriges Lärare har undersökt klimatet för hbtqi-personer i skolan.
Resultatet är nedslående.
– Har vi verkligen inte kommit längre? säger David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare i Stockholm.
Nedsättande kommentarer och kränkande skämt om hbtqi-personer är fortfarande vanligt i grundskolans mellan- och högstadium, enligt en ny undersökning från Sveriges Lärare.
David Gustafsson.
Var tredje lärare i mellanstadiet och 40 procent av lärarna på högstadiet hör varje vecka nedsättande kommentarer om hbtqi-personer.
Bara 55 procent av högstadielärarna svarar att kränkningar mot personal undersökts av huvudmannen och 60 procent svarar att det genomförts om elever drabbats.
– Man ser i svaren att problemen är störst där arbetsgivarna utreder minst. Allt kan såklart inte vara skolans ansvar. Det måste finnas ett samspel med resten av samhället, säger David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare i Stockholm.
Läraren och författaren Sanna Mac Donald deltar i Sveriges Lärares paneldebatt under Prideveckan, tillsammans med bland andra David Gustafsson, Sveriges Lärare, och Lina Axelsson-Kihlblom, tidigare skolminister och numera chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Eskilstuna.
Sanna Mac Donald.
Sanna Mac Donald reagerar även hon på resultatet.
– Resultatet var väntat, tyvärr. Det är tydligt att vi behöver arbeta med inkludering tidigare, redan från förskolan, säger Sanna Mac Donald.
Hon efterfrågar också ett aktivt, förebyggande arbete.
– Nu är arbetet reaktivt. När kränkningar sker sätts resurser in, då blir det utbildningsdagar och värdegrunds- och inkluderingsarbete, anmälningar och dokument som visar att skolan tagit uppgiften på allvar. Däremot missar alldeles för många skolor att arbeta med det främjande arbetet; det som inte är lika mätbart, men som skapar ett tryggt och tillåtande klimat i grunden, säger Sanna Mac Donald.
Enligt Sanna Mac Donald finns det ett bra sätt att komma till rätta med problemet: att avdramatisera orden.
– Vi måste förekomma problemen aktivt. Arbeta med främjande insatser om bemötande och skapa ett tryggt klimat, att göra skolan till ett tryggt rum. Vi måste våga tjata om de här frågorna hela tiden till det överhuvudtaget inte är en grej vem man är eller hur man väljer att leva sitt liv. Först då kommer det inte längre att tyckas spännande eller kännas rimligt att använda exempelvis ”gay” som ett skällsord. Och framför allt är det först då som den som nu kanske lider i det tysta kommer våga visa vem den är.
Källa: Sveriges Lärare
Att tro att barn automatiskt blir inkluderande individer som en följd av tidsandan är naivt, anser Sanna.
– För 10–15 år sedan var de här frågorna högaktuella och mycket arbete gjordes för att nå likabehandlingsmålen. Nu tycks många tro att arbetet är klart. De pekar på regnbågsflaggan i receptionen och känner sig nöjda. Men det här är ett arbete som varje ny årskull och varje nyanställd personal behöver få ta del av.
– Det är ingen som tycker att ettagluttare ska kunna räkna eller skriva som en konsekvens av att tidigare elever nu kan det. Detsamma gäller inkludering och mångfald, det måste man lära sig, säger Sanna Mac Donald.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.