Källa: Sveriges Lärare
Till startsidan
40 procent av lärarna på högstadiet hör varje vecka nedsättande kommentarer om hbtqi-personer.
Diskriminering
Sveriges Lärare har undersökt klimatet för hbtqi-personer i skolan.
Resultatet är nedslående.
– Har vi verkligen inte kommit längre? säger David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare i Stockholm.
Nedsättande kommentarer och kränkande skämt om hbtqi-personer är fortfarande vanligt i grundskolans mellan- och högstadium, enligt en ny undersökning från Sveriges Lärare.
David Gustafsson.
Var tredje lärare i mellanstadiet och 40 procent av lärarna på högstadiet hör varje vecka nedsättande kommentarer om hbtqi-personer.
Bara 55 procent av högstadielärarna svarar att kränkningar mot personal undersökts av huvudmannen och 60 procent svarar att det genomförts om elever drabbats.
– Man ser i svaren att problemen är störst där arbetsgivarna utreder minst. Allt kan såklart inte vara skolans ansvar. Det måste finnas ett samspel med resten av samhället, säger David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare i Stockholm.
Läraren och författaren Sanna Mac Donald deltar i Sveriges Lärares paneldebatt under Prideveckan, tillsammans med bland andra David Gustafsson, Sveriges Lärare, och Lina Axelsson-Kihlblom, tidigare skolminister och numera chef för barn- och utbildningsförvaltningen i Eskilstuna.
Sanna Mac Donald.
Sanna Mac Donald reagerar även hon på resultatet.
– Resultatet var väntat, tyvärr. Det är tydligt att vi behöver arbeta med inkludering tidigare, redan från förskolan, säger Sanna Mac Donald.
Hon efterfrågar också ett aktivt, förebyggande arbete.
– Nu är arbetet reaktivt. När kränkningar sker sätts resurser in, då blir det utbildningsdagar och värdegrunds- och inkluderingsarbete, anmälningar och dokument som visar att skolan tagit uppgiften på allvar. Däremot missar alldeles för många skolor att arbeta med det främjande arbetet; det som inte är lika mätbart, men som skapar ett tryggt och tillåtande klimat i grunden, säger Sanna Mac Donald.
Enligt Sanna Mac Donald finns det ett bra sätt att komma till rätta med problemet: att avdramatisera orden.
– Vi måste förekomma problemen aktivt. Arbeta med främjande insatser om bemötande och skapa ett tryggt klimat, att göra skolan till ett tryggt rum. Vi måste våga tjata om de här frågorna hela tiden till det överhuvudtaget inte är en grej vem man är eller hur man väljer att leva sitt liv. Först då kommer det inte längre att tyckas spännande eller kännas rimligt att använda exempelvis ”gay” som ett skällsord. Och framför allt är det först då som den som nu kanske lider i det tysta kommer våga visa vem den är.
Källa: Sveriges Lärare
Att tro att barn automatiskt blir inkluderande individer som en följd av tidsandan är naivt, anser Sanna.
– För 10–15 år sedan var de här frågorna högaktuella och mycket arbete gjordes för att nå likabehandlingsmålen. Nu tycks många tro att arbetet är klart. De pekar på regnbågsflaggan i receptionen och känner sig nöjda. Men det här är ett arbete som varje ny årskull och varje nyanställd personal behöver få ta del av.
– Det är ingen som tycker att ettagluttare ska kunna räkna eller skriva som en konsekvens av att tidigare elever nu kan det. Detsamma gäller inkludering och mångfald, det måste man lära sig, säger Sanna Mac Donald.
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall