
Källa: SCB 2020, avser 2016/2017. *Särskola/resursskola
Skolgårdar
I dag går det att starta skolor utan skolgård.
Orimligt, säger Hans Flygare ombudsman på Lärarförbundet.
Läraren har granskat hur skolgårdarna krymper. Här är de 55 kommunala skolor som har minst skolgårdar.
Det här är de 55 kommunala skolor i Sverige som har minst skolgårdsyta per elev.
Statistiken har tagits fram av SCB speciellt för Lärarförbundets medlemstidningar.
– Det är olika typer av skolor. Och en del av dem kan ha grönområden i närheten eller i anslutning till skolan. Men i den här statistiken har vi bara tittat på skolgårdens så kallade friyta i förhållande till antalet elever, säger Stefan Svanström, utredare på SCB.
Två av skolorna saknar helt skolgård. Och det finns en förklaring till det.
De är små skolor och specialskolor. Mottagningsenheten i Klippan är en särskola med 16 elever, Tinnerbäcksskolan en resursskola med 10 elever.
De övriga är större skolor, flera med över 1 000 elever.
Trots Boverkets rekommendationer om storleken på skolgårdar finns ingen nedre gräns.
Källa: SCB 2020, avser 2016/2017. *Särskola/resursskola
En skola behöver inte ha en skolgård.
Och skolgården är en icke-fråga när en ny skola ansöker om etableringstillstånd hos Skolinspektionen.
– Sökanden behöver inte lämna uppgifter om skolgård vid ansökan. Däremot ska man uppge huruvida man kommer att ha tillgång till lokaler och den utrustning som behövs. Utöver det ska sökanden lämna uppgifter om speciallokaler och skolbibliotek, säger Carin Clevesjö, enhetschef för tillståndsprövning på Skolinspektionen.
Lärarförbundet är kritiskt till att det går att starta en skola utan skolgård.
– Det är inte rimligt, säger Hans Flygare, ombudsman på Lärarförbundet.
Hur är det att jobba på en skola med minimal skolgård?
Annorlunda, menar ett par lärare som vi har talat med.
Källa: SCB 2020, avser 2016/2017. *Särskola/resursskola
– Det är klart att det finns problem med en så liten skolgård. Det är trångt större delen av dagen, säger Alonso Arce-Oliver, lärare i matematik och kemi i årskurs 4–9 på Katarina Norra skola på Södermalm i Stockholm.
Skolan har drygt 700 elever och en skolgård som en villatomt, 1 526 kvadratmeter.
– Barnen är inne mycket mer än på skolor med stora skolgårdar eller i närheten av naturen. De yngre barnen prioriteras, de har en fin skolgård med många möjligheter till rörelse och lek. Våra äldre elever har mycket mindre att välja på. De spelar basket på vår lilla skolgård eller går till en fotbollsplan i närheten som delas med en annan skola. Parken bredvid fotbollsplanen är en allmän plats och inte alltid lämplig för våra elever, säger Alonso Arce-Oliver.
I en annan del av Stockholm, vid Odenplan, finns Observatorielundens skola. Precis som på Katarina Norra skola har varje elev i genomsnitt två kvadratmeter skolgård.
– När jag började på skolan för fem år sedan fanns ingenting på skolgården. Det ställde verkligen krav på oss att ge eleverna redskap för egna lekar. Med pinnar och stenar lekte de stenålder och det var egentligen bara fantasin som satte gränser. Det blev lite mer gammaldags lekar då, säger Leo Reinstein, lärare i fritidshem på Observatorielundens skola.
Foto: Maria Östlin
I dag har skolgården rustats upp och det finns flera lekytor med klätterställningar och redskap. Eftersom skolan är utspridd på fyra adresser i ett par kvarter kan inte alla barnen gå själva till skolgården.
– De mindre får gå i led eftersom de måste korsa en trafikerad gata för att komma till skolgården. Men det hind-rar dem inte från att vara på skolgården varje rast.
Skolan gränsar till Observatorielunden, som används på raster och av fritids.
– Som lärare i fritidshem gäller det att planera lite mer, det är lite mer krävande. Men två gånger i veckan gör vi lite längre utflykter med varje årskurs. Det kan vara till någon park som ligger lite längre bort. Jag tycker det fungerar bra, säger Leo Reinstein.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Arbetsbelastning Kommunen: ”Kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen”
Läsning Vill se skarpare skrivningar: ”Läsningen måste prioriteras i alla åldrar.”