Schemahaveriet: ”Aldrig varit med om liknande”

Ida Joakimsdotter Back och Eric Carlberg, ordförande och vice ordföranden i Sveriges Lärare Robertsfors avfärdar kommunens nya schemaprocess.
Arbetsmiljö
Ambitionen var att skapa en rättvis och rättssäker process för schemaläggningen.
Resultatet blev kaos.
– Jag har på 25 år aldrig varit med om något liknande, säger Eric Carlberg, vice ordförande för Sveriges Lärare i Robertsfors.
Med många små skolenheter utspridda i kommunen var förutsättningarna för administrativa sysslor väldigt olika från skola till skola. Vissa hade råd att hålla sig med egen schemaläggare, andra slet med uppgiften utanför skoltid.
På något sätt löste det sig varje år, eleverna fick sina lagstadgade timmar och lärarna fick ställtider som gjorde att de både hann äta lunch och ta rast.
Central schemaläggning
Men att det såg så olika ut stack i ögonen på kommunledningen. De beslutade att ta över schemaläggningen och skapade därför en ny central administrativ enhet – och kaos och frustration.
Lärarna har tagit sig för panna under hösten. Dubbeltimmar i tunga ämnen som avslutning på veckan, samma ämne tre gånger om dagen men utspritt över dagen. Brist på ställtider när lärare och elever tvingas röra sig mellan olika skolenheter.
Mer rättssäker
Kommunens ambition om att göra schemaläggningen mer rättssäker och mindre personbunden avfärdas av Ida Joakimsdotter Back, ordförande för Sveriges Lärare i Robertsfors.
– Det var inget problem tidigare och jag har inte träffat någon som tycker att det blivit bättre. Kommunen pratar om en tillitsbaserad organisation men känslan är att det vill ha kontroll, att det stört dem att några lärare haft ”bättre” scheman än andra.
Hon får stöd av vice ordförande, Eric Carlberg:
– Jag har jobbat i 25 år och det har aldrig varit en smärtfri skolstart men det har aldrig varit i närheten av det kaos som varit det här året.
Lösts lokalt
De skolor som har möjlighet har löst schemahaveriet lokalt men eftersom skolornas och den nya administrationens datasystem inte är kompatibla krävs att någon för in ändringarna för hand hos kommunen. Det vägrar kommunen.
– Flera skolor kör sitt eget race och löser schemaläggningen på egen hand som tidigare men utan stöd från den centrala administrationen. När någon föreslagit en ändring för att hinna med att ta lunchrast har de meddelat att de inte kommer att genomföra några ”lyxförändringar”, säger Ida Joakimsdotter Back.
Kommunens schemabyråkrati riskerar att gå ut över eleverna.
– Genom att centralisera schemaläggningen har man förlorat kunskapen om enheternas speciella förutsättningar. Man tycks inte förstå att schemat även är ett pedagogiskt verktyg.
Från rektorers budget
På vilket sätt var schemaläggningen rättsosäker tidigare, barn och utbildningschef Jennifer Hedström?
– Tidigare varierade stödet i schemaläggningsarbetet för kommunens rektorer, vissa rektorer har tyvärr till och med tagit ur sin egen budget, det vill säga från medel som ska gå till eleverna, för att kunna lägga scheman. När flera olika individer med olika inblick, kompetens och ledning har jobbat med schemaläggningen har det varit svårt att säkerställa att alla elever har fått sin garanterade undervisningstid. Både rektorer och fackliga företrädare har signalerat om det här problemet och utryckt ett behov av mer rättssäker och likvärdig administration, i det låg även hjälp med schemaprocessen för rektorerna.
Missnöjet med er reform är stort på skolorna, vad krävs för att ni ska rulla tillbaka beslutet?
– Vi tar till oss alla synpunkter, både positiva och negativa för att se hur vi kam förbättra organisationen och rutiner. Det är få beslut som varar för evig tid, men i nuläget finns inga planer på att inte ha en gemensam schemaläggning.
”Vill inte utöva kontroll”
Lärare hävdar att schemaläggning görs bäst lokalt eftersom schemat är ett pedagogiskt instrument som behöver ta hänsyn till individernas styrkor och svagheter. Har lärarna fel?
– Tjänsteplaneringen är grunden till schemaläggningen och är ett verktyg för rektorerna att leda det pedagogiska arbetet genom att, utifrån de förutsättningar som finns, organisera undervisningen på bästa sätt. I sin tjänsteplanering tar rektorn hänsyn till styrkor och svagheter, så det är en delad bild.
Vad säger ni till dem som upplever att er schemareform är ett sätt att öka kontrollen över lärarna?
– Det är tråkigt om någon kopplar det till att utöva kontroll. Lärarna i vår kommun besitter en stor kompetens och vi har stor tillit till våra anställda. När rektorerna arbetar tillsammans, med en transparent och likvärdig syn på tjänsteplanering och schemaläggning, ökar likvärdigheten i kommunen och vi får en tydligare överblick.

Jennifer Hedström.
Vilka är fördelarna med centraliserad schemaläggning?
– Tidigare skiljde schemaläggningen sig mycket åt mellan skolorna. Genom omorganisationen kan vi på ett bättre sätt säkerställa att eleverna får den undervisning de har rätt till. Sen har vi mycket att jobba vidare med. Det är ingen som påstår att det blev perfekt på en gång och det hade vi nog inte väntat oss heller. Rektorer och administration har veckovisa träffar där lärdomar tas tillvara och rutiner diskuteras så att vi kan skruva ytterligare på rutiner framöver.
LÄS MER:
Kaotiska scheman – lärare ska städa toaletter