
Regeringens utredare Bo Jansson lämnade på måndagen över sitt betänkande till skolminister Lotta Edholm.
Bo Jansson ligger bakom utredningen om minskad administration och reglering av förskollärares och lärares tid.
Arbetsbelastning
Färre lektioner. Mer tid till för- och efterarbete av undervisningen. Mindre administration.
Det blir verkligheten för många lärare om regeringens utredare Bo Jansson får som han vill.
Sedan sommaren 2023 har han på regeringens uppdrag utrett hur förskollärares och lärares administrativa börda kan minskas till förmån för mer tid till arbetet med undervisningen och det som hör till den. Ett år senare utökades uppdraget till att även omfatta hur lärares och förskollärares undervisningstid – och tid till planering och uppföljning – kan regleras.
På måndagen presenterade Bo Jansson, som har en bakgrund som högstadielärare och ordförande i Lärarnas Riksförbund, sina förslag i betänkandet ”Tid för undervisningsuppdraget”.
I utredningen beskrivs hur förskollärares och lärares arbetsbelastning har ökat, hur många av de senaste decenniernas förändringar på skolområdet och i samhället i stort har bidragit till en avprofessionalisering av lärarkåren; decentraliserat huvudmannaskap, målstyrning, friskolereform, marknadifiering, kundperspektiv, juridifiering, ökad kontroll, individualisering och en omfattande digitalisering för att bara nämna några exempel.
– De professionellas autonomi och ställning behöver öka för att yrkena ska bli attraktiva igen, att fler vill utbilda sig till lärare och förskollärare, men även arbeta kvar i skolan, säger Bo Jansson.
Regeringens utredare Bo Jansson lämnade på måndagen över sitt betänkande till skolminister Lotta Edholm.
En del i detta är att minska de administrativa delarna av lärararbetet som enligt mångas bedömning har ökat i omfattning, trots återkommande politiska löften om motsatsen.
– En del administration är viktig och en naturlig del av lärararbetet, men mycket är inte det och görs framför allt för att skolan ska ha ryggen fri vid eventuella granskningar.
– Det är arbetsuppgifter som tar mycket tid i anspråk, tid som kan användas betydligt bättre, till exempel till att planera och efterarbeta undervisningen. Samma sak gäller en mängd andra arbetsuppgifter som lärare tvingas utföra, men som borde utföras av annan skolpersonal.
Jag räknar med att förslagen ska börja gälla från och med höstterminen 2027.
Bo Jansson vill bland annat begränsa vårdnadshavares rätt att kräva fortlöpande information från skolan eller förskolan om hur det går för deras barn.
– Mängden information kommer inte att minska med vårt förslag. Men det blir skolan, förskolan eller fritidshemmet, det vill säga professionen och utifrån elevens eller barnets behov, som avgör när informationen ska lämnas ut.
Varför vill du halvera antalet utvecklingssamtal?
– För att de tar oerhört mycket tid från undervisningen. Dessutom informerar skolan på många andra sätt. Enligt vår bedömning räcker det i normalfallet med ett utvecklingssamtal per läsår. Men självklart ska man kunna hålla fler om det finns ett behov av det, till exempel när det gäller elever med särskilda behov.
Bo Jansson berättar att han även vill förändra hanteringen av anmälningar gällande kränkande behandling av elever.
– I dag är tröskeln för vad som ska anmälas mycket låg, vilket har bidragit till en kraftig ökning av antalet anmälningar. Det har i sin tur gjort att vi riskerar att missa allvarliga fall. Vårt förslag förenklar administrationen, frigör tid och stärker arbetet med att upptäcka och motverka kränkningar.
Varför vill du ta bort ”extra anpassningar” i skollagen?
– För att begreppet har överlevt sig självt. Det måste till en förändring.
Mycket talar för att lärares undervisningstid både har och fortsätter att öka.
– Flera undersökningar tyder på att så är fallet. Tyvärr saknas det solid statistik på det här området.
Till skillnad från i många jämförbara länder, till exempel Norge, Finland, Frankrike och Tyskland, finns det i Sverige ingen central reglering av hur mycket tid som förskollärare och lärare ska lägga på undervisning och det som hör till den.
– Elevernas undervisningstid är reglerad, men inte lärarnas. Det är helt orimligt. Förskollärares och lärares möjligheter att fokusera på undervisningen är avgörande för barns och elevers möjligheter att lära och utvecklas.
Bo Janssons utredning föreslår att såväl lärares undervisningstid som tiden till för- och efterarbete regleras av staten.
– Grundprincipen bör vara 1+1, det vill säga att en timmes undervisning kräver minst en timme till för- och efterarbete. Tiden till för- och efterarbete bör dessutom öka ju äldre eleverna är.
– När det gäller undervisningstiden anger vi ett intervall som inte får överskridas. Däremot sätter vi ingen nedre gräns.
Ökar ert förslag behovet av lärare?
– Ja, och det kan ju verka olyckligt med tanke på lärarbristen. Samtidigt minskar antalet barn och elever under ett antal år framöver vilket gör det lättare att göra sådana här förändringar nu. Det är dessutom helt nödvändiga åtgärder, inte minst för att förbättra läraryrkenas attraktivitet.
– Många av de förskollärare och lärare som lämnat och lämnar yrket anger den höga arbetsbelastningen och att de inte har tillräcklig med tid till huvuduppdraget som skäl.
För Vi Lärare berättar Bo Jansson om innehållet och förslagen i den utredning han gjort på uppdrag av regeringen.
En konsekvens av en reglering av lärares undervisningstid kan bli ökade klasstorlekar.
Bör även barn- och elevgruppernas storlek regleras av staten?
– Jag har inte haft i uppdrag att föreslå något sådant, men anser att det bör göras för att inte huvudmännen ska ”kompensera sig” genom att öka gruppstorlekarna. Samtidigt inser jag att det finns en del praktiska problem, inte minst med tanke på att gruppstorlekarna kan behöva varieras beroende på ämne, moment och liknande.
Vad kostar ditt förslag?
– Det är inte helt enkelt att svara på. Bristen på tillförlitlig statistik kring lärarnas undervisningstid ställer till med stora problem även på detta område. Vi har gjort utförliga beräkningar utifrån de uppgifter som finns tillgängliga och kommit fram till att staten minst bör kompensera kommunerna med drygt 2,5 miljarder kronor per år med anledning av den föreslagna regleringen av undervisningsuppdraget.
Blir förslagen verklighet?
– Jag räknar med att de ska börja gälla från och med höstterminen 2027. Det är svårt att se förslagen som parti- eller ideologiskiljande. Jag tycker att samtliga partier i riksdagen borde kunna ställa sig bakom dem.
– Det är väl egentligen bara SKR och Almega som inte vill ha en statlig reglering, som anser att detta är frågor som arbetsmarknadens parter bör lösa i förhandlingar. Men det har de försökt göra länge utan att lyckas, och då bör staten träda in.
Dramatiska förslagen: 22 punkter för sänkt arbetsbelastning
Varannan lärare svarar: Vi kan inte utföra vårt jobb
Han jobbade på toaletten för att hinna
”Glöm inte att du kan begära ersättning för övertid”
Utredaren: Minst fem timmar planeringstid för lärare i förskola och fritidshem
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.