Går emot SKR – vill se reglerad tid för lärare

Mia Kempe och Sveriges Lärare Sigtuna är överens om att lärares tid bör regleras.
Arbetsbelastning
Sveriges kommuner och regioner vill inte att staten ska reglera lärares undervisningstid – detta ska i stället skötas av parterna.
I en kommun ställer man sig på andra sidan stängslet.
– En reglering kan bidra till goda arbetsvillkor, säger Mikael Brant-Lundin, chef för utbildningsförvaltningen i Sigtuna.
”Reformstorm” kallar SKR regeringens utredningar på skolområdet, bland dem Bo Janssons utredning ”Tid för undervisningsuppdraget”.
När arbetsgivarorganisationen nu lämnar sin dom över förslaget om reglerad undervisningstid, står det att ”frågor om arbetstider ska hanteras genom kollektivavtal mellan parterna på svensk arbetsmarknad. Utredningens förslag innebär ett tydligt avsteg från detta”.
Sigtuna ställer sig dock på andra sidan stängslet.
Här välkomnar utbildningsförvaltningen statligt satta gränser för undervisningsuppdraget.

Mikael Brant-Lundin
– Sigtuna delar utredarens bedömning att en reglering av lärares och förskollärares arbetstid kan bidra till goda arbetsvillkor och ett ökat fokus på undervisningen, vilket ytterligare kan öka yrkenas attraktivitet, säger Mikael Brant-Lundin, i ett mejlsvar.
Idag varierar arbetsbelastningen mellan skolenheterna.
”Ser olika ut”
– Som det ser ut idag så är det upp till varje skola att komma överens i samverkan, och det ser olika ut. På vissa skolor är det tydligt hur det ska fungera, på andra inte. Så vi har en bit att gå, vi ser att våra medlemmar upplever det orättvist att det ser olika ut, säger Mia Kempe.
Allra tuffast är läget i förskolan, säger hon.
– Planeringstiden är inte fredad då man behöver hoppa in i barngrupp när det fattas personal. Antal timmar planeringstid är väldigt olika, speciellt egen planeringstid, säger Mia Kempe, vice ordförande Sveriges Lärare Sigtuna.
Möjlighet redan idag
Kommunen har redan möjlighet att begränsa lärarnas undervisningsuppdrag i lokala avtal.
Men Sigtuna bedömer att det blir svårt att täcka kostnaderna, 13 miljoner kronor enligt utredningen, på egen hand.
– Utredningens beräkningar av kostnadsökningarna är för låga. En konsekvens av förslaget för Sigtuna skulle därför bli att vår framgångsrika modell med heltidsmentorer på högstadiet och gymnasiet inte kan fortsätta, om kommunen inte kompenseras utöver vad utredningen beräknat, säger han.
Sigtuna föreslår några justeringar av förslagen om lärares tid till för-, efterarbete och planering.
- Lärare ska kunna växla mentorsuppdrag mot undervisningstimmar.
- Planeringstiden för lärare i vuxenutbildningen ska justeras ner, jämfört med Bo Janssons förslag.
- Regleringarna ska inte gälla för resursenheter, akutskola eller stödundervisning i mindre grupp.
Mikael Brant-Lundin påpekar också en miss i Bo Janssons förslag.
– Utredningen föreslår att det ska vara samma faktor för planerings- och undervisningstid i yrkesinriktade ämnen som i övriga gymnasieämnen, samtidigt som taket för undervisningstiden i de yrkesinriktade ämnena föreslås vara högre, säger Mikael Brant-Lundin.
Minska dokumentationen
Kommunen skriver också under på att lärares administrationsbörda ska minskas.
Både när det gäller undervisningsnära dokumentation, men också hantering av kränkningsärenden.
– Som facklig representant blir jag glad, vi har tidigare haft goda samtal med förvaltningen kring detta. säger Mia Kempe.
Sigtunas grundskolor har lägst lärarbehörighet i Stockholms län, och placerar sig på plats 224 av rikslistans 290 kommuner.
Mia Kempe menar att en kontrollerad och likvärdig undervisningstid kan hjälpa till att rekrytera behöriga lärare.
– Vi har höga förhoppningar och tror att det skulle göra stor skillnad, säger hon.
LÄS ÄVEN: