Chihuahua på skolan ska hjälpa elever bli mattestarka

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Försteläraren Karolina Öst i Torslanda får 50 000 kronor i stipendium från Lärarstiftelsen för att utveckla ett mattegym, där elever som riskerar att inte uppfylla målen ska öva matematik på nytt sätt.

Till hösten drar det igång, men snart börjar Karolina Öst att förbereda Noleredsskolans skolgård. Mattegymmet ska hålla öppet fyra dagar i veckan utanför schemat, och är till för lågstadieelever som riskerar att inte nå målen i matematik för årskurs tre.

Deltagandet är frivilligt.

– Men om de kommer hit två gånger i veckan så vore det fantastiskt, säger Karolina Öst.

Ett lockbete är Lady, Karolina Östs chihuahua, som snart påbörjar sin utbildning till skolhund.

– Det finns redan många läshundar, men jag har aldrig hört talas om en mattehund, säger hon.

Mattegymmet kombinerar ämneskunskaper med rörelse. Karolina Öst har länge velat dra igång sitt projekt för att hjälpa de elever som har svårt för matte.

– Jag vill ge dem en chans att till något som inte liknar det vi gör i klassrummet. Det är svårt att få till extra anpassningar i en klass med 25 elever, nu hoppas jag att vi tänder deras gnista, säger hon.

Karolina Öst jobbar redan med ”growth mindset” i klassrummet, baserat på bland annat Carol Dwecks och Angela Duckworths forskning.

Tanken är att utmana eleverna att kämpa, och att se misslyckanden som en del av arbetet. Det fortsätter även i det nya projektet.

– Jag hoppas att fler elever ska bli mattestarka, och känna sig mer mattesäkra, säger hon.

Rektor Charlotte Andersson har gett henne möjlighet att arbeta med sitt projekt under arbetstid, och de planerar för att driva projektet under de närmaste åren.

– Så småningom kommer det att bli mer självrullande, säger Karolina Öst.

Lärarstiftelsen delar ut stipendiet Innovativt lärande till fem projekt, totalt 384 000 kronor.