”Höj vår status och sluta skämmas”
Behörighetsgapet
Högre lön, bättre karriärmöjligheter och stolthet över de långa loven. Det ska locka fler att bli lärare.
– Och sluta utmåla skolan som en verksamhet i kris, säger Ulla-Karin Nordänger, professor i pedagogik vid Linnéuniversitet.
Sluta svartmåla skolan, tycker Ulla-Karin Nordänger, professor i pedagogik.
Foto: Linnéuniversitetet
Hon menar att fokuseringen på skolans problem, både från medier, politiker och fackförbund skrämmer bort många potentiella lärare.
Hon vill i stället lyfta fram fördelarna. Sluta skämmas för sommar-, påsk- och jullov.
Det räcker väl inte?
– Nej, man ska minska den arbetsplatsbundna arbetstiden och återupprätta läraryrket som ett fritt akademiskt yrke som lockar unga begåvade människor som vill kunna kombinera ett spännande och utmanande arbete med familjeliv och fritid. Ge också större möjligheter att växla mellan arbetsuppgifter. Det kommer att göra lärare mer benägna att stanna kvar, säger Ulla-Karin Nordänger, professor i pedagogik vid Linnéuniversitetet.
Fredrik Svensson, utredare på Universitetskanslersämbetet, UKÄ, tror på att ta in fler yrkesgrupper i skolan för att lyfta lärarna.
– Se lärarna som en mer exklusiv resurs. Det finns ingen som får för sig att läkarna på ett sjukhus ska bädda sängar och dela ut mediciner och portionera ut mat. Men lärarna får göra nästan allting i skolan. Jag tror att skolan måste sluta önska sig fler lärare och långsiktigt börja anpassa sig till de lärare som finns.
– Fler yrkeskategorier måste hjälpa till i skolan. Lärarassistenter är en grupp.
Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand öppnar också för att ta in andra yrkeskategorier som ska avlasta lärarna.
– Sedan måste löneläget upp i nivå med andra jämförbara akademiska yrken.
Men det räcker inte, enligt Lärarförbundets ordförande.
– Det måste till rejäla satsningar på lärarutbildningarna och fler vägar in i yrket. Fler måste få chansen att kombinera studier och arbete i sin heltidstjänst för att skaffa sig behörighet.
Flera av dina förslag kostar mycket pengar. Är det värt det?
– Det är ingen kostnad i jämförelse med att inte investera i en bra skola. För vad kostar skolmisslyckanden, vad kostar sjukskrivningar och vad kostar det om vi tappar i konkurrenskraft och inte klarar tillväxten? Dagens brist på lärare är förödande och skapar en pedagogisk segregation där många elever inte får möta utbildade lärare.
Ulf P. Lundgren, utbildningssveriges grand old man som Skolverkets första generaldirektör, rektor vid Lärarhögskolan i Stockholm och i dag seniorprofessor i pedagogik vid Uppsala universitet, trycker på att öka lärarnas kunskap.
– Skapa en gedigen grund för lärarutbildningen genom att ha en grundläggande termin/läsår kring samhällsförändringar och hur man läser artiklar, hur man arbetar med källkritik och en introduktion till olika vetenskaper och inte minst klimatpolitik och ny teknik. Att ha en gedigen kunskapsbas är att återerövra lärares status.