
Lärarna understryker att det har varit viktigt att skapa lustfyllda aktiviteter med lek och kreativitet.
Veronica Johansson, Marie Nylén-Petersen och Moa Ahrnbom är F–6-lärare på Hedvig Eleonora skola i Stockholm.
Pedagogiska tips
När tre F–6-lärare observerade en klass i årskurs 9 fick de sig en tankeställare. ”Och glöm nu inte stor bokstav och punkt”, påminde niornas lärare sina elever.
– Va? Det där ska de ju ha lärt sig i lågstadiet! Det fick oss att vässa vår egen undervisning om interpunktion, berättar Marie Nylén Petersen.
Marie Nylén Petersen är F–6-lärare på Hedvig Eleonora skola i Stockholm, liksom kollegorna Veronica Johansson och Moa Ahrnbom. De visste förstås att förmågan att skriva grammatiskt korrekta meningar hade försämrats, främst till följd av chatspråket i sociala medier.
Men besöket hos nian blev ändå en ögonöppnare.
– Vad var det vi hade missat? Varför har inte versal och punkt fastnat hos eleverna när de väl kommer upp i mellanstadiet?
De tre lärarna landade i en gemensam slutsats: Visst hade de talat mycket om detta, men de hade inte undervisat tillräckligt om det. Så de beslutade sig för att utveckla nya undervisningsmetoder.
– Men vi hade inte mycket att luta oss mot, berättar Moa Ahrnbom. Det finns alldeles för lite forskning och nästan inget om det i läroböckerna. Det är rentav så att punkten redan kan vara utsatt i övningsböcker, eftersom man utgår från att eleverna redan har koll på det.
Vårterminen 2023 drog de igång sitt eget forskningsprojekt ”Konsten att sätta punkt” inom ramen för Stockholm Teaching & Learning Studies. Det var Marie Nylén Petersens elever i årskurs ett som skulle lära sig konsten, medan Moa Ahrnbom och Veronica Johansson skulle vara med och observera lektionerna – som de sedan skulle analysera tillsammans.
Tidigt beslutade de att ”skapa lustfyllda aktiviteter med lek och kreativitet” som de skriver i sin utvecklingsartikel. Marie Nylén Petersen fick ikläda sig rollen Fröken Punkt med ett stiligt punkt-diadem på huvudet. När det var dags för punkt hoppade Fröken Punkt jämfota upp i luften och landade med en duns.
– Vi märkte det kroppsliga lärandets betydelse. Barnen fick också själva ”hoppa punkter”, vid högläsning skulle de hoppa när de trodde att det var dags för punkt. Nu i årskurs 3 har vi fortsatt att markera punkten, men då med att slå en knuten näve i handen eller med ett stamp i golvet.
Lärarna understryker att det har varit viktigt att skapa lustfyllda aktiviteter med lek och kreativitet.
Ibland genomförde Fröken Punkt en uppskattad enmansteater där hon läser en text utan punkter och blir alltmer utmattad för varje minut som går, snart orkar hon inte stå upp längre…
– Då ropade barnen ”Fröken Punkt, du måste andas, du måste sätta punkt!”. Och när jag väl gjorde det, piggnade jag till igen.
Ett annat inslag som de arbetade fram var ”mummelläsning”.
– Det innebär att eleverna läser tillräckligt högt för att själva höra sin läsning, vilket gör att de känner när de behöver andas och stanna upp vid interpunktionen, berättar Veronica Johansson.
En framgångsfaktor var också att de arbetade i tre ”cykler” som var och en innehöll förtest, analys och eftertest. På så sätt kunde de avgöra var varje elev befann sig inför varje ny cykel – och sedan bedöma vilka framsteg som gjorts och se hur man skulle gå vidare.
Vidare grubblade de en del över den klassiska pedagogiska frågan: hur rätta fel utan att hämma skrivglädjen?
– Ju mer forskning vi tog del av desto mer fick vi bekräftat att barn redan i en tidig ålder är mottagliga för feedback, säger Moa Ahrnbom.
När de började projektet hade de flesta i klassen knäckt läskoden, men hade kommit olika långt i sin skrivutveckling. Nu har samma elever just gjort de nationella proven i svenska i årskurs 3 – och alla klarade interpunktionen. I parallellklassen, där de nya metoderna inte använts i samma utsträckning, var resultatet något sämre.
– Vi ser det som ett kvitto på att metoden fungerar, säger Veronica Johansson.
De tre lärarnas arbetssätt har väckt intresse även utanför Stockholm och lett till att de redan varit ute och föreläst. Till hösten ska de använda metoderna fullt ut med sina nya ettor.
LÄS ÄVEN
Modellen som får igång skrivandet av faktatexter
Så får hon de yngsta att ta ansvar för sitt lärande
Så förenklas kritiska övergången till mellanstadiet
Lovskola på lågstadiet ger bra resultat
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”
Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.
Skolmat Forskarens fem bästa tips.
Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.
Pedagogik ”I årskurs 3 fick alla våra elever godkänt i delen om beskrivande text.”
Fokus ”De ska tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva.”
Skolövergång Lärarnas granskning avslöjade stora brister: ”Ett dike”.
Lovskola Ny utvärdering: ”Vissa elever dubblade sin läshastighet.”
Praktiska tips ”Vi såg omedelbart bättre resultat på prov och i läxförhör.”
Pedagogik ”Ett verktyg för att få eleverna att tänka till kring sitt lärande.”
Pedagogik Läraren om metoden som ger tydliga resultat.
Debatt ”Utan förmågan att läsa och skriva begränsas våra möjligheter.”
Krönika ”Jag kan inte hjälpa det men jag är sjuk.”
Undervisning ”Jag kan inte göra mer än mitt bästa”
Forskning ”Synliggör olika moment i berättelsen men metaforer som används kan även distrahera.”
Debatt ”Varför har vi lärare så lågt självförtroende i att berätta om den lustfyllda läsningen?”
Arbetsmiljö Sveriges Lärare: Klasserna måste bli mindre och stödinsatserna fler.
Reportage ”Vi har lyft läsningen på ett sätt som jag inte varit med om tidigare under mina snart 30 år som lärare.”
Undervisning ”Alla elever blir väldigt fokuserade och alla lyckas.”
Krönika ”När betygen inte räcker till påverkas känslan av att tillhöra.”
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Debatt ”Var är kajen, den hamn där vi avgav våra sköna löften.”
Forskning Professorn prisar kloka uppgifter som saknar ”rätt” och ”fel”.
Krönika ”Jag har trängt mig på utan att visa hänsyn och respekt.”
Läsning Eleverna har läst mer än två timmar varje dag.
Krönika ”Det mest läsfrämjande ordet är ja.”
Pedagogik ”Att enbart bedöma SO och NO genom att yngre elever får skriva texter ger för lite.”
Krönika ”Hur är det ställt med tilliten till skolans arbete?”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika ”Låt mig för evigt få ärva dina elever.”
Krönika ”Låt dem slå sig ner på osynliga stolar i lärarrummen.”
Krönika ”Det är där all skolutveckling måste ta sin början.”
Forskning Forskaren: Elever vill använda skrivande för att lära sig ett ämnesinnehåll.
Krönika ”Elevernas val av böcker måste fortsatt få vara deras.”
Krönika ”En kvart om dagen är ynkligt lite.”
Lärarutbildning ”Jag hade önskat ett större fokus på läsinlärningsmetoder.”
Krönika Testa dina elever med svensklärarens frågesport.
Krönika ”I skolans värld har vi ingen lång försäsong där vi kan spela ihop laget.”
Debatt ”Jag har med fasa åsett hur läs- och skrivinlärningen försämrats i grundskolan.”
Lektionstipset Läraren i förskoleklass: Motivationen smittade och flera elever ville testa.
Krönika ”Låt oss låna en nypa av Karlssons framtoning.”
Reportage ”Det är väldigt roligt att få ett pris för något man arbetar med varje dag.”
Forskning Forskarens fyra tips.
Forskning Forskaren: Resultatet går stick i stäv med vad man hör och läser om i media.
Krönika ”Vi har blivit en aning stela och våra munnar har blivit för raka.”
Läsning Lågstadieläraren: Vanliga skönlitterära verk ger eleverna en helt annan lust.
Pedagogik ”Att dela på uppdraget ger en ökad trygghet.”
Forskning Stor forskningssammanställning pekar ut framgångsfaktorerna.
Forskning Forskaren: Man behöver jobba med språk i alla ämnen.