Skolans samarbete med Rädda Barnen lyfter läsningen

Foto: Myelie Lendelund

Vuxna från vänster: Yvania Medina Avila, rektor, Birgitta Ljung, ordförande för Rädda Barnen Huddinge-Botkyrka, Johanna Ahnström Tjärnstig, speciallärare och Mikhael Mikalides, specialpedagog. Elever från vänster: Leah Sinisalo Gonzalez, Youstina Said och Viktor Kojic.

Gör barns läsning till en skolövergripande fråga – och inled ett strukturerat samarbete med civilsamhället. Det tipset ger Annerstaskolan i Huddinge som ordnat en läsutmaning ihop med Rädda Barnen.
– Vi märker redan att skolbiblioteket används mer och att fler barn läser på rasterna, säger specialpedagogen Mikhael Mikalides.

Förra fredagen firades lågstadiets elever för sina läsinsatser. Rädda Barnen var där med sina specialdesignade diplom, priser delades ut och det hölls brandtal om det magiska i att läsa och vikten av att få ett rikt språk. Före jul ska också mellanstadiets och högstadiets elever uppmärksammas.

– Ett rikare språk ger dem bättre verktyg att forma sina liv, säger Mikhael Mikalides som själv kom till Sverige som treåring från Libanon och kan känna igen sig bland eleverna på skolan som i hög rad har andra modersmål än svenska.

Foto: Myelie Lendelund

Mikhael Mikalides.

På senare år har skolan jobbat allt intensivare med läsningen, inte minst via kartläggningar av läsförmågan med Legilexi. Men höstens satsning var något nytt: att också involvera Rädda Barnen. Mikhael Mikalides var själv pådrivande då han sitter i organisationens styrelse i Huddinge-Botkyrka.

– Rädda Barnen gör ju mycket för dem som har det allra svårast, men vi i styrelsen diskuterar ofta hur vi också kan jobba förebyggande och främjande. Vad kan vi göra för att barn ska få det bättre? Jo, ett sätt är att ge dem ännu större tillgång till det svenska språket.

Hela skolan var med

Deras gemensamma läsutmaning sparkade i gång inför läslovet och pågick fram till förra veckan – och den inbegrep samtliga elever i F–9 och samtliga lärare. Det var tystläsning och det var högläsning och allt däremellan. Och Rädda Barnen bidrog med affischer, läsprotokoll och bokmärken.

– Alla elever fick jobba utifrån sin egen nivå, vissa är språksvaga och behöver mycket stöd. Lärarna har inte bedömt antalet lästa sidor, de har bedömt själva ansträngningen. Alla barn får priser!

Att precis hela skolan var inblandad blev ett extra plus.

– Barnen kunde säga att ”där sitter min lillebror och läser” och ”där kommer min storasyster med en ny bok från biblioteket”. Det inspirerade alla att vara med och anstränga sig.

Vad har det betytt att ha med Rädda Barnen?

– Mycket. Delvis för att organisationen kommer in med resurser förstås, men också för att det blir viktigt på riktigt när en stor aktör är med. Barnen märker när någon annan tycker att deras läsande är viktigt.  

Foto: Myelie Lendelund

Eleverna Omina Abdurasulova och Surra Estland Tesfay lästränar med specialläraren Johanna Ahnström Tjärnstig.

Läsutmaningen arbetades fram gemensamt av förstelärare, specialpedagogiska teamet och skolledningen, tillsammans med Rädda Barnens styrelse. Mikhael Mikalides har fungerat som länk mellan organisationerna.

– Våra speciallärare kan redan se en markant ökning i läsförmågan i flera klasser. Det beror förstås också på insatser som gjorts tidigare, men läsutmaningen har haft en stor roll i den här positiva utvecklingen.

Satsningen utökas

Annerstaskolan valdes som pilotskola av Rädda Barnen för en satsning av den här typen. Nu ska den utvärderas ordentligt – men det finns redan tankar på att sprida modellen till fler skolor.

– Vår grannkommun Botkyrka planerar att dra igång något liknande nästa år och Rädda Barnens Södra distrikt (Stockholms län) vill gärna sprida det till flera kommuner. Det här är en modell som fungerar.

Foto: Myelie Lendelund

Vuxna från vänster: Yvania Medina Avila, rektor, Birgitta Ljung, ordförande för Rädda Barnen Huddinge-Botkyrka, Rislen Gårdenberg, klasslärare, Mikhael Mikalides, specialpedagog och Johanna Ahnström Tjärnstig. speciallärare.<br />Elever från vänster: Leah Sinisalo Gonzalez, Youstina Said och Viktor Kojic.

LÄS ÄVEN

Det händer när nationella proven i årskurs 3 försvinner

Så förändrade eleverna Nora Khalils nya bok

Körling: Sluta skrämma elever med orden ”lätt” och ”svårt”

Tydlighet i klassrummet motverkar mobbning

Samtalen som stärker elevernas tro på sig själva