Tydlighet i klassrummet motverkar mobbning
Mattias Kloo disputerade nyligen i pedagogik med en avhandling om mobbning och lärares ledarskap.
Forskning När läraren lyckas få ordning i klassen och genomför en strukturerad undervisning leder det inte bara till ökat lärande – det bidrar också till att motverka mobbning. Det konstaterar forskaren Mattias Kloo.
Mattias Kloo har länge intresserat sig för barn som far illa, bland annat har han studerat barn som varit vittnen i rättegångar.
– Den här gången ville jag ge mig in i skolans värld, det är ett faktum att mobbningen ökar trots alla insatser med antimobbningsprogram.
Han är inte kritisk till programmen, flera har fått mobbningen att minska.
– Men det räcker inte, vi måste göra mer för att skydda de utsatta barnen. Därför ville jag ta ett steg tillbaka och titta närmare på det sociala klimatet inne i klassrummen.
Lärares ledarskap avgörande för att minska mobbning
Hans avhandling bygger på intervjuer med lärare och återkommande enkäter med drygt 2 600 elever när de gick på mellanstadiet.
– Ett väldigt tydligt resultat är att lärarens ledarskap har stor betydelse för förekomsten av mobbning i klassen.
Vilken typ av ledarskap visade sig fungera allra bäst?
– Det är, enligt eleverna själva, en lärare som stöttar, som bryr sig och som samtidigt ser till att det är ordning och lugn i klassrummet. Vi fann ett klart samband mellan den typen av lärare och lägre förekomst av mobbning.
Mattias Kloo
Gör: Disputerade nyligen i pedagogik vid institutionen för beteendevetenskap och lärande på Linköpings universitet.
Mer: Avhandlingen heter ”School bullying and its link to authoritative teaching and peer relations in the classroom”.
Mattias Kloo kallar typen för en ”auktoritativ” lärare.
– Ej att förväxla med en auktoritär lärare! Termen auktoritativ kommer från uppfostringslitteraturen, den understryker betydelsen av att föräldern både stöttar barnet och sätter upp tydliga regler och gränser.
Uppmaningen: Ha koll på elevernas vänskapsrelationer
Den här typen av lärare har stor betydelse i arbetet mot mobbning i årskurs 4 och 5, visar hans studie, men mindre betydelse i årskurs 6.
– Då blir vänskapsrelationer viktigare för barnen än relationen till läraren. Men även bland äldre barn kan läraren spela en viktig roll i arbetet mot mobbning.
Hur då?
– Genom att ha koll på när vänskapsrelationer försämras och genom att försöka hjälpa elever att hitta tillbaka till varandra. Min forskning visar nämligen att försämrade vänskapsrelationer kan smitta av sig och leda till ett sämre socialt klimat i hela klassen.
De elever som inte har någon kompisrelation alls i klassen löper en större risk att utsättas för mobbning jämfört med de elever som har vänner.
– Det kan räcka med att ha en vän i klassen, att ha flera är inte lika viktigt.
Lärare har många uppgifter att sköta, ska de också jobba med att laga elevernas vänskapsrelationer?
– Jag har stor förståelse för tröttheten inför alla problem som skolan får i knät. Men jag vill betona att detta har en koppling till kärnuppgiften, eftersom mobbning bevisligen också påverkar elevers akademiska prestationer.
Expertens fem tips
- Trevligt klimat med tydliga ramar
Riktade antimobbningsåtgärder kan ha effekt, men är inte enda sättet att för-hindra mobbning. Som lärare kan man även arbeta förebyggande genom att sträva efter att etablera ett trevligt socialt klassrumsklimat. Men det handlar inte bara om att skapa en god och stöttande stämning, läraren måste också kunna sätta tydliga gränser. - Struktur och stöttning
Som en ”auktoritativ” lärare är det viktigt att vara både strukturerad (hålla ordning i klassrummet) och stöttande (visa omsorg och ge stöttning). Även om båda dessa delar är viktiga verkar det dock som att det främst är genom att vara stöttande som auktoritativa lärare förbygger mobbning i sina klassrum. - Läraren spelar stor roll
När det kommer till att förebygga mobbning genom att skapa ett bättre socialt klimat i klassrummet så har läraren ett stort inflytande. Eleverna själva betonar i enkäter lärarens roll när det handlar om att motverka mobbning. Detta gäller dock främst när klassen är ny, ju längre tiden går, desto mindre inflytande verkar läraren ha. - Lär eleverna att lösa konflikter
Hur elever behandlar sina vänner tycks hänga ihop med förekomsten av mobbning i klassrummet, framförallt när det gäller konflikter nära vänner emellan. Som lärare kan det därför vara viktigt att vara varse konflikter mellan elever – och försöka lära eleverna hur de själva på bästa sätt kan lösa gräl innan dessa eskalerar ytterligare. - En enda relation kan vara avgörande
Att uppmuntra elever att hjälpa och stötta andra elever som blir utsatta för mobbning är förstås bra, men som lärare bör man vara medveten om att elever främst tenderar att hjälpa dem som är deras egna vänner. Det är inte antalet relationer i klassen som avgör motståndskraften mot mobbning – en enda stark vänskapsrelation kan ha betydelse.
LÄS ÄVEN
Sekretess: Vem får säga vad till vilka om en elev?
Elever vill att dåligt beteende i skolan ska få konsekvenser
Nycklarna för att få med sig pojkarna i undervisningen