Analysen som fördjupar elevernas lärande

Simon Hjort är lektor i Linköpings kommun och en av författarna bakom boken ”Fördjupa elevers lärande”.
Boktips Handfasta tips som hjälper lärare utveckla sin egen undervisning. Det är målet med en ny bok om undervisningsanalys.
Simon Hjort, lektor i Linköpings kommun har skrivit boken ”Fördjupa elevers lärande – handbok i undervisningsanalys” tillsammans med lektorskollega Pether Sundström.
Vilket är syftet med boken?
– Vi ville skriva en praktisk handbok om hur läraren konkret kan analysera och utveckla sin undervisning.
Hur kan man beskriva undervisningsanalys?
– Det handlar om att undersöka sin undervisning för att hitta saker att skruva på som kan gynna elevernas lärande. Man utvärderar vad som fungerar bra och mindre bra.
Vad kan det konkret vara som behöver justeras i undervisningen?
– Det kan handla om att ha en startuppgift vid varje lektion så att eleverna vet vad som ska hända och direkt kommer in i lärandet. Det kan vara små tester där eleverna får minnas information som de har lärt sig tidigare för att förankra lärandet. Vi har i boken utgått från forskning om effektiv under-visning och evidensbaserade lärstrategier när vi ger rekommendationer till lärarna.
Kan läraren själv värdera sin undervisning eller behövs det någon utomstående?
– Boken är skriven i du-form till läraren kring vad man specifikt kan tänka på i olika moment. Undervisningsanalys kan läraren göra själv men visst kan det vara bra att få hjälp av sina kollegor någon gång. Det vi vill är att hjälpa lärarna att ta analysen till nästa nivå. Det är svårt att analysera sin egen undervisning.
Boken beskriver sju dimensioner som är viktiga vid undervisningsanalys. Vad kan det vara?
– Dimensionerna beskriver sådant som är viktigt för elevernas lärande. En dimension är lärandefokus, som handlar om att stärka elevernas uppmärksamhet genom att minska distraktioner och multitasking. Det handlar också om att ha tydliga mål så eleven vet vad den ska fokusera på. En annan dimension är förkunskap, som lärare behöver undersöka för att hamna på rätt nivå i undervisningen.
Passar boken i alla ämnen?
– Ja, principerna är universella och handlar om hur hjärnan fungerar vid inlärning. Boken innehåller exempel från många olika ämnen som språk, SO, NO, matematik och praktisk-estetiska ämnen.
LÄS ÄVEN
Hård lärarkritik mot nationella proven i svenska