Därför beter sig elever som de gör
Lena Skogholm, till höger, har skrivit boken ”Varför elever beter sig som de gör”.
Böcker Lena Skogholm, beteendevetare och pedagog, har skrivit boken ”Varför elever beter sig som de gör”. Här förklarar hon varför.
Vilket är syftet med boken?
– Syftet är att sprida kunskap om hur elevernas hjärnor fungerar. Vi har biologiska program som styr oss varje dag och det blir tydligt i den unga hjärnan. Hjärnan är inte färdigutvecklad förrän man är 25 till 30 år. Reptilhjärnan är till exempel starkare än den logiska hjärnan hos barn och unga.
Måste läraren ha biologisk kunskap om hjärnan för att få ökad studiero i klassrummet?
– Ska man arbeta med unga så underlättar det enormt mycket att känna till det här. Relationer med eleverna är en nyckel för att skapa god inlärningsmiljö och motivation. Kunskaper om hur hjärnans funktion styr elevernas beteenden borde ingå mer i lärarutbildningen och i fortbildning för lärare.
Kan kunskaper om hjärnan verkligen motverka konsekvenserna av nedskärningar med fler elever i klasserna och på fritidshemmen?
– Bristande resurser har en avgörande del i hur det ser ut i skolorna. Vi ser nu hur elevassistenter och specialpedagoger dras in och stöden för elever med NPF och för hemmakämpande elever är ett haveri. Men boken ger råd för att förbättra studieron i skolan oavsett resurstilldelning.
Du beskriver positiva konsekvenstrappor, vad kan de innebära?
– Det handlar om vilka positiva effekter det blir av att följa skolregler. Till exempel att komma i tid till lektionen gör att jag får starta i lugn och ro, min hjärna är redo att lära och jag påverkar klasskamraterna positivt.
Så boken ger konkreta tips?
– Ja den är fullsmockad med det. Ett exempel är om någon elev vägrar att lämna klassrummet vid tillsägelse. Man kan till exempel på ett lugnt lågaffektivt sätt säga, ta en paus och kom tillbaka om tio minuter. Hjälper inte det beskrivs hur man kan göra då. Ett viktigt budskap är att eleverna gör så gott de kan utifrån hur deras hjärnor ser ut.
LÄS ÄVEN
Tydlighet i klassrummet motverkar mobbning
Samtalen som stärker elevernas tro på sig själva
Elever vill att dåligt beteende i skolan ska få konsekvenser