Glöm inte att fråga eleverna. Foto: Getty Images
Till startsidan
Annat Det finns många digitala verktyg för dig som lärare, men hur väljer man rätt? Här är 10 tips som hjälper dig att inte bli lurad.
Blir du översköljd av reklam för sajter och appar som sägs revolutionera både undervisning och administration? Du är inte ensam. Utbudet av digitala hjälpmedel i skolan växer snabbt, och alla är givetvis inte bra.
Vi har samlat tio tips som hjälper dig att stå emot påstridig marknadsföring – och välja rätt.
1. Tänk på GDPR. Dataskyddsförordningen (GDPR) är extremt viktig i skolans värld. Tänker du använda ett digitalt verktyg som på något sätt kräver tillgång till elevernas personuppgifter? I så fall måste du förankra det hos skolledningen, eftersom den bär det formella ansvaret.
2. Använd befintliga tjänster. Många skolor har skaffat lösningar som Google Classroom och Microsoft 365, och här finns en rad praktiska verktyg inbyggda. Det är med andra ord klokt att kontrollera vad ni redan har tillgång till innan ni skaffar något nytt. Genom att använda skolans befintliga tjänster undviker ni också GDPR-problematiken.
3. Tänk på användarvänlighet. Hur lätt är det att komma igång? Är tjänsten svår att använda? Vilken support ingår? Tänk på att användarvänligheten skiljer sig stort mellan olika digitala tjänster.
4. Glöm inte innehållet. När det gäller digitala läromedel är det lätt att bländas av snygg design. Men det viktiga är förstås innehållet och om materialet verkligen tillför något till undervisningen – utifrån kursplan och läroplan.
5. Kolla utvecklingsmöjligheterna. Hur kan man gå vidare med ett material? Vad finns det för utvecklingsmöjligheter? Det här är framför allt viktigt för material som kostar mycket pengar.
6. Tänk på plattformen. Windows, Mac, Iphone och Android. Eftersom eleverna har olika teknisk utrustning är det smart att använda lösningar som är plattformsoberoende, framför allt om de ska användas utanför klassrummet.
7. Fråga eleverna. Att själv utvärdera materialet är klokt, men glöm inte bort att dina elever är kunniga – och kräsna. Att även låta dem testa kan vara klokt, eftersom det du tycker känns bra kan uppfattas som mindre bra av en elev.
Glöm inte att fråga eleverna. Foto: Getty Images
8. Kolla recensionerna. Det finns sajter som recenserar digitala hjälpmedel. Här kan du få hjälp att välja – även om det givetvis är viktigt att vara källkritisk.
9. Använd sociala medier. Den som bäst kan bedöma ett material är förstås en befintlig användare. Ett bra tips är att prata med lärare som redan har de hjälpmedel ni tänker skaffa. Via exempelvis Facebookgrupper för lärare brukar det gå att få hjälp och råd – plus förslag på alternativa lösningar.
10. Glöm inte gratisalternativen. Det finns många bra gratistjänster på nätet, i stil med Wikipedia, Svenska.se och Khan Academy. Att ta fram plånboken är med andra ord inte alltid nödvändigt. Däremot är det givetvis viktigt att kolla vem som är avsändare bakom en tjänst och se vad den har för syfte.
Krönika ”Det om något skulle ge läraren den raka rygg som krävs.”
Krönika ”Det ena behöver inte utesluta det andra.”
Reportage 51 elever i klassen: ”Häftigaste förändringen jag varit med om.”
Skrivande ”Elever är sämre förberedda i sin finmotorik idag.”
Forskning Forskaren: Använd teckningarna – sätt inte in dem i en pärm.
Lektionstipset ”Musiken är en bro till lärande”.
Skolverket Forskaren: ”Tveksamt vad materialet bidrar med”.
Debatt Läraren: ”Mindre elevgrupper och hög lärartäthet är ingen lyxfråga.”
Kursplaner Professorn: Det behövs ett mycket bredare grepp för att lösa läskrisen.
Debatt ”Det går inte skyllas på digitaliseringen av skolan.”
Krönika ”Jag blir heligt förbannad.”
Forskning Forskaren: Nästan omedvetet smyger sig ordet in.
Forskning Forskaren: Kan vara svårt för eleverna att förstå.
Praktiska tips ”Tyvärr visar vår kartläggning att sång nedprioriteras i skolan.”
Böcker ”Allt fler inser teknologins skadliga inverkan på barnen.”
Debatt ”På de flesta lärosäten dominerar snarare innehåll som står i strid med detta kunskapsfält.”
Krönika ”Då måste eleven stanna kvar där eleven är.”
Debatt ”Den teori som är majoritetsuppfattning i vårt land har brister.”
Praktiska tips Musikläraren: Vi ger barnen minnen att haka upp kunskapen på.
Debatt Replik: Krävs djupa mattekunskaper för att hjälpa elever vidare.
Forskning Nu vill forskaren se större fokus på ämnesspecialisering.
Forskning Forskaren: Vi måste våga bredda analysen.
Debatt Professorn: Grovt missvisande påstående.
Debatt Kunskapsstrategen: Läsetablissemanget struntar i det som inte passar in i deras världsbild.
Debatt Läraren: ”Chockad över hur olika det ser ut.”
Forskning Forskaren: Många riskerar att hamna i en återvändsgränd.
Debatt Lågstadieläraren: Att förstå en text handlar inte enbart om att kunna återberätta vad som står.
Debatt Läraren: Ett centralt hinder som är osynligt i debatten.
Boktips Lektorerna ger flera handfasta tips i ny bok.
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Det finns en sådan kraft i en lärares röst. Den ska inte tystas.”
Guiden Expertens fem bästa tips.
Naturkunskap ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Pedagogiska tips Lågstadieläraren om forskningsbaserade metoden: ”Små enkla grepp som ger effekt.”
Krönika ”Kan bidra till en känsla av mening och sammanhang.”
Forskning Forskaren: Utvecklar ett algebraiskt tänkande eleverna har nytta av.
Debatt Lågstadieläraren: ”AI är INTE ett hot – det är ett hopp!”
Debatt ”Serverar en illusion som kraschar när verkligheten hinner ikapp.”
Pedagogiska tips ”Eleverna i bägge skolorna är enormt stolta.”
Förskoleklass Idrottsläraren: Barns motoriska förmågor påverkar mycket i deras vardag.
Pedagogik Mellanstadieläraren: ”Eleverna uppskattar det här.”
Krönika ”Astrid Lindgren skulle säkert ha ett och annat att säga om det som sker i världen.”
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?
Pedagogiska tips Lågstadielärarens uppgift gör begreppet friktion konkret.
Krönika Läraren: Leken riskerar att förlora sin viktiga plats.
Forskning Forskaren: Får negativa konsekvenser för det svenska språket.
Reportage ”Barnen blir mer engagerade och får ökad lust att lära.”
Pedagogiska tips Lärarnas metod lär eleverna att använda interpunktion rätt.
Skolmat Forskarens fem bästa tips.
Forskning Forskaren: Idealen krockar med praktiken.