Eleverna i årskurs 2 avslutade teaterprojektet med en föreställning för föräldrar, syskon och elever på skolan.
Till startsidan
Fritidshemsläraren Sanne Undestam (sittande) samarbetar tätt med klasslärarna Amanda Amanda Cedergren (längst upp till vänster) och Linda Lindström om bland annat teater. Elever i årskurs två på Glömminge skola gjorde en föreställning på engelska.
Så gör vi
Teaterstycket på engelska blev en arena för samverkan mellan lärare i fritidshem och klasslärare i Mörbylånga.
– Vi har tid avsatt för gemensam planering, det är en förutsättning för att få till bra samverkan, säger Sanne Undestam, lärare på fritidshemmet i Glömminge skola.
Med teaterstycket ”English is fun” visade eleverna i Glömminge skola i Mörbylånga på Öland hur man kan skoja om veckodagarna, beskriva färger och iscensätta känslor på ett medryckande sätt. Föreställningen spelades upp för elever och föräldrar på skolan.
– Att få stå på scenen och ha en mottagare för det man gjort tillsammans är bra för språkutveckling, självförtroende och sammanhållning. Det är också ett bra sätt att lära sig engelska att leka fram språket, säger Sanne Undestam, lärare i fritidshem.
Hon brinner själv för teater och drama som läroform och har varit drivande i teaterprojektet som hon under sex veckor på vårterminen genomförde i årskurs två, tillsammans med klasslärarna Amanda Cedergren och Linda Lindström.
– I klassrummet övade de olika begrepp på engelska, till exempel färger, hälsningsfraser och ord för känslor. De skrev också inbjudningar på engelska. Sedan tog jag ut grupper och övade in föreställningen med dem på engelska, även det på skoltid.
Eleverna i årskurs 2 avslutade teaterprojektet med en föreställning för föräldrar, syskon och elever på skolan.
En dag i veckan har klasslärarna och lärarna i fritidshem 50 minuter avsatta för gemensam planering. När de träffas har en annan lärare musik med klassen. Då hinner de prata om vad de ska göra tillsammans med barnen utifrån sina respektive yrkesroller. Sanne Undestam utgår från hur hon kan omsätta teorin i klassrummet till praktiska övningar.
– Den gemensamma planeringstiden är en förutsättning för att få det att fungera. Vi har en skolledning som uppmuntrar oss och ser fördelar med samverkan, säger Sanne Undestam.
Amanda Cedergren
Gör: Lärare på lågstadiet på Glömminge skola.
Ålder: 35 år.
Bor: Spjutterum, Öland.
Antal år i läraryrket: 9.
Linda Lindström
Gör: Lärare på lågstadiet på Glömminge skola.
Ålder: 42 år.
Bor: Kalmar.
Antal år i läraryrket: 4.
Sanne Undestam
Gör: Lärare i fritidshem på Glömminge skola.
Ålder: 58 år.
Bor: Sönnerborg, Öland.
Antal år som lärare i fritidshem: 38.
En annan avgörande faktor är tillgången till lokaler, framhåller hon. I Glömminge skola ligger fritidshemmet nära de klassrum där årskurs ett och två håller till. Det gör det enkelt för barnen att gå från den ena verksamheten till den andra och det underlättar kontakten mellan kollegorna.
Men det behövs också andra lokaler, där mer utrymmeskrävande projekt kan hålla till, som till exempel arbetet med teaterpjäsen. Kulisser och rekvisita tar plats.
Teaterföreställningen är ett av många exempel på samverkan mellan skola och fritidshem i Glömminge skola. Utedagar i naturkunskap och äventyrspedagogik ett annat.
– För eleverna är det tryggt att veta att vi vuxna jobbar åt samma håll. I läroplanen står bland annat att skolan ska arbeta med drama, men det är inte alla klasslärare som har möjlighet att göra det. Det blir lättare när de kan samverka med oss lärare på fritids, säger Sanne Undestam.
Klasslärarna Amanda Cedergren och Linda Lindström tycker att de får in mer lek och kreativitet i undervisningen genom samarbetet med Sanne Undestam.
– En fördel är att eleverna får lära på flera olika sätt, i det här fallet även befästa sina kunskaper i engelska. De tränar på att våga prata inför folk och kommer varandra nära, vilket är bra för värdegrundsarbetet i klassen, säger Amanda Cedergren.
1. Skapa en samsyn i kollegiet om hur eleverna kan lära in kunskap genom att uppleva och dramatisera olika ämnen. Teater är ett exempel, men det finns många fler.
2. Se till att få avsatt tid för gemensam planering. Skolledningen är ansvarig för att det finns tid under skoldagen när lärare i fritidshemmet och klasslärarna kan träffas och prata om sitt gemensamma arbete.
3. Låt eleverna arbeta med lustfyllda projekt. I det senaste teaterprojektet fick barnen framföra sketcher på engelska med begrepp som bland annat beskriver hälsningsfraser, mat, klädesplagg och kroppsdelar.
4. Inventera tillgången till lokaler och se vilka som kan användas i samverkansprojekt. Upprätthåll en bra kommunikation med de kollegor som lokalerna delas med.
LÄS OCKSÅ:
Debatt: Låt oss lärare i fritidshem göra det vi är bra på
Fullt ös när Fritidshemmens dag firades
Deras lek höjer spänningen på fritidshemmet
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Ledarkrönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.