"Tänk att få ha sin hobby som sitt jobb", säger fritidspedagogen Hassan Abdulahi. Foto: Anders G Warne
Till startsidan
Reportage
Blivande fritidshemsläraren Hassan Abdulahi, 25, vill hjälpa barn med trasslig bakgrund. Han har redan arbetat som resurs för barn med särskilda behov i flera år.
– Jag känner igen mig i deras utsatthet.
I dag arbetar Hassan Abdulahi, på Tullingebergsskolans fritidshem i Botkyrka fyra dagar i veckan. Parallellt läser han till lärare i fritidshem på Södertörns högskola. Han hade tänkt bli affärsjurist, men insåg att han ville jobba med barn. Och att han kunde bidra med något viktigt.
Pojkar med invandrarbakgrund förutsätts ofta vara utåtagerande och stökiga.
Redan något halvår efter att han gått ut juridik- och ekonomiprogrammet på Tumba gymnasium fick han uppdraget att bli resurs till en elev i årskurs ett på Grindtorpsskolan i Alby.
Killen kom från ett land i Västafrika och talade dålig svenska. Hassan kände omedelbart igen sig i pojken.
– Han hade svårt att uttrycka sig, tyckte inte att pedagogerna lyssnade på honom. Han kände sig helt enkelt missförstådd.
Hassan själv är från det krigshärjade Somalia men växte upp i Kenya. Vid sju års ålder flydde han till Sverige med sin pappa och storebror. Efter stopp i Solna och Karlskoga hamnade familjen i Söderhamn några år. Där kände de sig utanför och missförstådda. Skolan var rörig och Hassan hade svårt att få kompisar.
Det är en stark erfarenhet som dröjt sig kvar i honom: att inte bli sedd som den individ han är.
"Tänk att få ha sin hobby som sitt jobb", säger fritidspedagogen Hassan Abdulahi. Foto: Anders G Warne
– Ingen tog sig tid att riktigt lära känna mig, jag blev bara invandraren som betraktades som annorlunda.
Hans främsta ledord i arbetet med barn är ”relationer”: att skapa relationer med enskilda elever och aldrig betrakta dem som representanter för någon grupp.
– Alla förväntningar på barnen måste vara individanpassade, inte gruppanpassade. Pojkar med invandrarbakgrund förutsätts ofta vara utåtagerande och stökiga. Om den förväntan finns där så riskerar sådana beteenden att förstärkas.
Han hjälpte pojken från Västafrika ett halvår och såg vissa framsteg, sedan hittade man en annan skolform för honom. Men Hassan stannade drygt tre år på Grindtorpsskolan och träffade många barn som befann sig i riskzonen för normbrytande beteenden.
"En av nycklarna är att fördjupa kontakten med föräldrarna", säger Hassan Abdulahi. Foto: Anders G Warne
– Jag träffade killar i ettan som hängde med barn i fyran som redan börjat röka och snusa. Jag minns en sjuårig kille som berättade hur en tioåring visade upp vad han snott i affären, och hur imponerad han var.
Man säger att fler insatser måste till redan på lågstadiet för att hindra barn att hamna i kriminalitet?
– Det räcker inte, vi måste börja redan i förskolan!
Trots sina unga år har han hunnit höra förskräckliga berättelser från vissa av barnen, hur de blivit inlåsta och slagna hemma, inte fått tillräckligt med mat. I dessa fall har personalen naturligtvis gjort orosanmälningar till socialtjänsten. Men barn kan må dåligt av mindre alarmerande skäl.
I arbetet med den första pojken tog han ett initiativ som visade sig lyckat.
– När jag märkte att han hade ett stort energiöverskott och hela tiden behövde röra på sig, frågade jag pappan om han hört av sig till någon idrottsförening. Men det hade han inte.
Och det är inte ovanligt i områden med en hög andel utlandsfödda: den svenska idrottsrörelsens stora barn- och ungdomsverksamhet har svårt att nå ut dit.
– Vissa vet inte ens att det finns föreningar att kontakta! Jag hade sett att killen gillade att spela fotboll, så jag ringde en kompis som är tränare i en klubb. Och kort därefter började han träna.
När Hassan ser att barnen lätt tappar humöret eller blir håglösa så frågar han hur de sovit, vad de ätit, hur de haft det därhemma. Får han inga klargörande svar så kontaktar han föräldrarna.
– Jag tror att vi måste ha mer löpande kontakt med föräldrarna, inte bara när det har hänt något allvarligt. De måste också känna förtroende för oss, att vi vill deras barn väl.
Vad får du för reaktioner från föräldrar som kanske inte haft så mycket att göra med skolan?
– Vissa familjer uppskattar att jag visar intresse och berättar öppenhjärtigt om sina barn, andra mer traditionella familjer tenderar att skönmåla, de tecknar en fantasibild. Jag har utvecklat en rätt bra förmåga att se när de inte talar sanning.
När rektorn som upptäckte Hassan, Satu Vanhanen, fick jobb på Tullingebergsskolan övertygade hon Hassan att följa med.
Vi försöker ge varje enskilt barn de verktyg som de behöver för att komma på rätt kurs.
– Han är en naturbegåvning, jag ville inte vara utan honom, säger hon idag.
Men det dröjde inte länge förrän Grindtorpsskolan hörde av sig igen. Nu hade de en kille i ettan som de var oroliga för, skulle han kunna komma tillbaka en kortare period för att hjälpa skolan med honom?
Hassan hade svårt att säga nej:
– Eleven kom knappt på lektionerna, kände sig otrygg, saknade helt goda relationer med vuxna.
Han jobbade med pojken några månader och lärde också känna hans mamma, familjen är från Nordafrika. Nu har det gått snart två år, nyligen träffade han mamman och fick höra att det sakta går åt rätt håll för sonen. Men Hassan är fortfarande orolig för honom.
– Vi inom skolan försöker ge varje enskilt barn de verktyg som de behöver för att komma på rätt kurs, men det finns så mycket annat som styr barnen i en annan riktning. Sociala medier, äldre barn och annat som vi inte rår över. I Alby finns mycket kriminalitet, det är svårt att hålla dem borta från den.
"En naturbegåvning", enligt rektorn som upptäckte honom. Foto: Anders G Warne
Hassan tänker mycket på en annan elev som han lärde känna samtidigt under den korta återkomsten till Grindtorpsskolan, en kille med somalisk bakgrund.
– När han hörde mig prata utan brytning blev han alldeles förbluffad, trodde att jag var adopterad. ”Du pratar ju som en svenne”, sa sjuåringen.
Vad svarade du honom?
– Att jag kom till Sverige som barn, precis som han. Och så växlade jag över till somaliska för att börja skapa en relation med honom.
Hassan är bekymrad över den ”vi-och-dom-attityd” som utvecklas bland många barn med utländsk bakgrund i en tidig ålder. Samtidigt är han mån om att inte svartmåla den typ av förortssvenska som blivit till en identitet hos många.
Problemen uppstår när barn med förortssvenska själva känner att de är mindre värda, att de aldrig kan få något vanligt jobb när de talar på det viset.
Vi går ut på skolgården för att ta bilder. Barnen kommer fram med nyfikna frågor. Vad tycker de om Hassan?
– Rolig! Snäll! Bra på fotboll! Bra på King! Och bra på att kramas, säger en flicka och kastar armarna runt Hassan.
När barnen sprungit undan vill han lägga till en viktig poäng i arbetet med elever som befinner sig i en trasslig situation:
– Man ska inte gå för snabbt fram. Ett hej, ett leende och en kram kan vara ett första viktigt steg.
Lärarpriser Gustav Sundh har tilldelats Freinetrörelsens demokratipris 2025: ”Oerhört hedrande och stort”.
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.