Lara, Diana, Filsan och Waris funderar på vilka personer som ska ingå i vilka familjer.
Till startsidan
Läraren i fritidshem Lina Jegenstam Ott leder ett värdegrundspass med elever i årskurs två på Rågsveds grundskola. Samtalsämnet är familjer och normer: Vem kör bilen i familjen? Vem städar? Foto: Oskar Omne.
Reportage
Det har blivit tydligare i läroplanen att skolan måste arbeta förebyggande mot rasism, sexism och hedersrelaterat våld och förtryck. Och där har fritidshemmet en nyckelroll.
– Vi jobbar varje vecka med barnens rättigheter, säger fritidsläraren Lina Jegenstam Ott på Rågsveds F-6-skola i Stockholm.
Vi besöker Lina Jegenstam Ott under ett arbetspass om värdegrund med barn i årskurs två. Barnen tittar förväntansfullt på högen med inplastade A4-stora bilder som hon placerar ut på mattan framför sig.
– I dag ska vi prata om familjer, om hur familjer kan se ut, säger hon.
På bilderna finns gamla och unga, vita och mörkhyade, personer med oklart kön och personer i rullstol. Barnen ska nu kombinera bilderna. De flesta väljer att skapa kärnfamiljer, men några lägger till en farbror eller en mormor.
– Det finns inga rätt eller fel, det är ni som bestämmer, säger Lina Jegenstam Ott medan barnen byter bilder med varandra och testar nya konstellationer.
Sedan presenterar hon en ny hög med bilder, denna gång med färdiga familjer. Barnen har inga problem med att identifiera ensamstående mammor eller familjer med tre generationer. Men två vuxna män med barn?
– De är bröder, säger ett barn. Nej, kusiner, säger ett annat.
När ingen finner lösningen vänder sig Lina Jegenstam Ott till lärarkollegan Niklas Sundberg Karlsson som berättar att ”det är en pappa och en pappa”. Barnen tittar en kort stund oförstående på honom, innan Lina går vidare.
Jag vill bo i Kurdistan med min kusin. Och jag vill inte gifta mig, jag vill bli forskare.
Nu lägger hon ut bilder på olika sysslor i hemmet där man inte kan avgöra vem som utför dem, endast armarna syns. Barnen får gissa. Vem lagar mat? ”Mamma”. Vem städar? ”Mamma”. Vem handlar? ”Mamma”. Och vem tvättar?
– Det är mamma. För att pappa och barn ska må bra, säger en elev.
Papporna blir inte helt utan uppgifter, några av barnen låter dem köra bil, laga kläder och byta blöjor.
Sedan presenterar Lina Jegenstam Ott den sista uppgiften:
– Nu ska ni få rita era egna familjer som ni tror att de kommer att se ut när ni är stora. Där har ni hudfärgspennor också, säger hon och pekar på ett av borden.
Lara, Diana, Filsan och Waris funderar på vilka personer som ska ingå i vilka familjer.
97 procent av de cirka 300 eleverna på skolan har utländsk bakgrund, många hudfärger är alltså representerade.
Lara, som har rötter i Irak, ritar bara sig själv och en flicka intill:
– Jag vill bo i Kurdistan med min kusin. Och jag vill inte gifta mig, jag vill bli forskare. Som forskare hinner man inte vara hemma med barn.
Efter lektionen berättar Lina Jegenstam Ott att bilderna och samtalen sätter igång många tankar hos barnen. Hur går hon vidare med den totala oförståelsen inför det homosexuella paret?
Lina Jegenstam Ott
– Man ska inte gå för snabbt fram, vi har mycket tid på oss att prata om saker som barnen kan ha svårt att förstå vid en första anblick. Varje vecka har vi ett nytt arbetspass om värdegrunden.
Värdegrundsfrågor har intresserat Lina Jegenstam Ott ända sedan hon studerade till lärare i fritidshem. Vad skulle hon säga är huvudpoängen med de övningar vi just bevittnat?
– Jag vill att de ska få med sig att alla är olika och att olika är fint. De ska förstå att man får tycka som man vill och att man får välja sina kompisar.
Hon vill helt enkelt rusta dem för framtiden.
– De ska veta att de har okränkbara rättigheter, att de själva får välja sin väg i livet.
Om något barn skulle säga att hon eller han inte själva får välja vem de ska gifta sig med, om de säger att det är familjens sak att avgöra. Vad gör du då?
– Om det skulle framkomma att någon av eleverna lever med hedersnormer så skulle vi hantera det. Övningarna bidrar till att vi tillsammans med eleverna utmanar normer och värderingar. Vi hoppas såklart att det ska fungera förebyggande mot all typ av våld.
Rent statistiskt finns utan tvekan barn på skolan vars familjer präglas av hedersnormer. Studier har visat att cirka var sjätte elev i högstadiet i våra tre största städer är utsatt.
Vi har varit för dåliga på att identifiera dessa barn.
Biträdande rektor Ulrika Eveland är övertygad om att sådana barn finns på skolan.
Och hon medger självkritiskt:
– Vi har varit för dåliga på att identifiera dessa barn. Men vi är på väg att bli bättre.
Lina Jegenstam Otts övningar på fritidshemmet är en av metoderna som man nu använder. Just fritidshemmet har en nyckel-roll i det här arbetet, menar rektorn. Och det handlar inte bara om den undervisning man bedriver om värdegrunden.
– Lärare i fritidshem har ju en lite friare roll än andra lärare, är inte bundna av timplaner. Det ger dem mer utrymme att prata med barnen och fånga upp tecken som kan tyda på att allt inte står rätt till.
Att upptäcka om en familj präglas av hedersnormer är svårt så länge barnen är små, det är först i puberteten som de allvarliga begränsningarna börjar. Det är då familjen kan börja styra döttrars val av kläder, umgänge och aktiviteter.
– När barnen går i lågstadiet är det ju ett naturligt föräldraansvar att bestämma över dem. Men när övergår detta bestämmande i ett kontrollerande beteende? Det är oerhört svårt att avgöra.
Hon understryker vikten av att inte dra förhastade slutsatser:
– Om en flicka inte får leka med en viss pojke kan det ha en mängd orsaker. Det behöver inte handla om hedersnormer.
På skolan har personalen diskuterat hur man ska bemöta ett barn som till exempel berättar att det är familjen som avgör giftermål och utbildningsväg.
– Det är viktigt att inte skuldbelägga barnets familj, man ska inte understryka hur fel det är. För då ökar risken att barnet sluter sig. Man ska vara nyfiken och vilja höra mer. Och samtidigt betona det positiva i att barn i Sverige själva får bestämma sådana saker.
Ett ytterligare sätt att upptäcka om barnet riskerar att blir utsatt för hedersförtryck är att prata mycket om barnens familjer och vad de gör där hemma.
– Då kan man kanske få reda på om en storasyster måste komma hem direkt efter skolan. Eller om en storebror har i uppgift att kontrollera sina systrar.
Personalen har redan jobbat mycket med förändringarna i läroplanen och den tydligare skrivningen om hedersrelaterat våld och förtryck, berättar Ulrika Eveland.
– Men frågan är komplex, därför behöver personalen ännu mer fortbildning.
LÄS OCKSÅ
Skolor går samman mot hedersförtryck
Eriksson: Se på eleverna med snälla ögon
Lärarpriser Gustav Sundh har tilldelats Freinetrörelsens demokratipris 2025: ”Oerhört hedrande och stort”.
Gästkrönika Nästa gång någon frågar ”Vad lär man sig egentligen på fritids?” kanske svaret är: ”Man lär sig att ställa frågor. Att undersöka. Att tänka. Och att se världen i en bubbla”, skriver Maria Ljung.
Debatt I många skolor innebär samverkan bara att fritidspersonal placeras i klassrummet för att ge resursstöd, skriver Osman Jama, fritidshemslärare och förstelärare i fritidshem i Tyresö.
Krönika Det är så viktigt att vi vänder blicken mot vårt sätt arbeta och organisera verksamheten, skriver Sofia Grimm.
Kompetensutveckling ”En fyrkantig tolkning som straffar lärare i fritidshem. Vi ska kontakta Skolverket och regeringen”, säger Hanna Almcrantz hos Sveriges Lärare.
Vår metod De skapar gemenskap på skolgården med styrda aktiviteter.
Debatt Eftersom vi är en välfärdsprofession åligger det faktiskt oss att driva frågor som rör våra förutsättningar att arbeta med barns fritid, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och universitetsadjunkt, Malmö universitet.
Debatt Fritidshemmen har en enorma potential att bidra till språkutveckling och motverka klyftor, skriver Magdalena Bull, chef för lågstadiet och fritidshem på Engelska skolan.
Krönika Alfred i ”Emil i Lönneberga” hade en barn- och människosyn som var human. Jag tror att det är viktigare än någonsin att vi funderar på det, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Mellanstadieraset Läraren i fritidshem: ”Tar vi mobilen går de hem”
Mellanstadieraset Skolborgarrådet: ”Vi vet hur viktigt ett vuxenlett sammanhang kan vara”.
Krönika Sara Djurberg: Magstarkt att förvänta sig att fritidshemmen ska lösa problemen med kriminalitet utan rejäla satsningar.
Mellanstadieraset Slopad avgift, egna lokaler och ökat ansvar är några av nycklarna på Sätraskolan i Skärholmen.
Mellanstadieraset Förväntas locka fler barn samtidigt som resurserna minskar. ”Ohållbart” menar Sveriges Lärare.
Mellanstadieraset Forskaren: ”10–12-åringarna är bortglömda – vi vet inte vad de vill”
Forskning Varför är det viktigt med rörelse i fritidshem och skola? Ett vanligt svar är att det leder till bättre inlärningsförmåga och motverkar övervikt. Forskaren Jonas Johansson tycker att andra skäl borde betonas mer.
Krönika Att leda en fritidshemsgrupp innebär att bygga en gemenskap av människor som inte själva valt varandra, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Debatt Trots att vi på fritidshemmet är en självklar del av barnens vardag behandlas vi fortfarande som ett bihang till skolan. Som något man tar till när det krisar, skriver läraren i fritidshem Maria Ljung.
Krönika Skoldagen handlar till stor del om att leva upp till undervisningens alla krav och förväntningar. Låt fritidshemmet få vara mera fritt, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lärare i fritidshem växlar ständigt mellan olika typer av undervisning, visar en ny avhandling. Det är barnstyrd, situationsstyrd och målstyrd undervisning.
Krönika Vi går in i rollen att uppfostra och glömmer bort det sociala samspel och växelverkan som konstant sker, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Arbetsbelastning ”Samverkansuppdraget slukar mycket tid.”
Lärarliv Britt-Marie Lindström har fyllt 79 år och jobbar fortfarande som lärare i fritidshem: ”Roligt och inspirerande”
Pedagogiska tips Rasterna har fått ett stort lyft på Bergvretenskolan i Enköping sedan låneboden kommit på plats.
Relationer ”Byggandet av relationer måste vara en del av planeringen”
Forskning ”De i störst behov av fritidshemmet är uteslutna”
Krönika Utifrån mina egna erfarenheter hade verksamheten i fritidshemmen inte gått runt utan de yngre och oerfarna som kliver in och fyller luckorna, skriver Andreas Härjefors.
Pedagogiska tips ”Perfekt start på eftermiddagen”
Boktips Ny handbok kombinerar forskning med handfasta råd.
Forskning Välmenande regler kan hindra barns lek.
Krönika Barn har rätt till lek – ta den inte ifrån dem.
Fritidspedagogik Min drivkraft är att se ungarna växa och själva komma på att de kan, säger läraren i fritidshem Anna Olofsson-Dolk.
Krönika Under de år som jag varit anställd i fritidshemmet har jag gjort allt man kan tänka sig inom skolans väggar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Vi lärare har liknande utmaningar, oavsett om vi är lågstadielärare, mellanstadielärare, förskollärare eller lärare i fritidshem, skriver Irina Eriksson.
Debatt Systematiskt kvalitetsarbete är avgörande för att fritidshemmets ska kunna stärka elevernas sociala och kunskapsmässiga utveckling över tid, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa och ger förslag på hur SKA kan genomföras.
Fritidshem I Strängnäs har ”läranderonder” blivit en succé.
Debatt Fritidshemmet är en avgörande pedagogisk arena med en enorm, och ofta underskattad, betydelse för våra barns utveckling, skriver Magdalena Bull, ansvarig för de tidiga skolåren (primary years manager) på Internationella engelska skolan, IES.
Debatt Vår studie visar att lärare ofta behöver justera de förmågor som anges i läroplanen för fritidshemmet för att bättre motsvara elevernas faktiska förmågor, skriver läraren i fritidshem Ida Arenius.
Debatt När fritidshemmet blir till heldagsverksamhet tas samtidigt våra förberedande ramar bort. Och det är barnen som får betala priset, skriver Jon Bergström, lärare i fritidshem.
Debatt Fritidshemmet är fullt av eldsjälar. Vi som brinner för vårt uppdrag, som försöker hitta lösningar där det inte finns resurser, skriver fritidshemssamordnaren Sandra Helgöstam.
Krönika Fritidshemmet är en av de få platser där barn får vara just barn, där de får leka, samtala, samarbeta och vara i nuet, skriver Andreas Härjefors.
Debatt Med vår pedagogiska kompetens, vårt engagemang och vår värme gör vi lärare i fritidshem skillnad, skriver Maria Ljung.
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Tips Japanska figurer får fart på elevernas syintresse.
Undervisning Vad har du lärt dig av dina tabbar i yrket? Tre lärare i fritidshem svarar.
Debatt Om vi vill ha trygga och väl omhändertagna elever från första dagen, särskilt de yngsta, krävs att fritidshemmet är genomtänkt, strukturerat och startklart, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.