
Lara, Diana, Filsan och Waris funderar på vilka personer som ska ingå i vilka familjer.
Läraren i fritidshem Lina Jegenstam Ott leder ett värdegrundspass med elever i årskurs två på Rågsveds grundskola. Samtalsämnet är familjer och normer: Vem kör bilen i familjen? Vem städar? Foto: Oskar Omne.
Reportage
Det har blivit tydligare i läroplanen att skolan måste arbeta förebyggande mot rasism, sexism och hedersrelaterat våld och förtryck. Och där har fritidshemmet en nyckelroll.
– Vi jobbar varje vecka med barnens rättigheter, säger fritidsläraren Lina Jegenstam Ott på Rågsveds F-6-skola i Stockholm.
Vi besöker Lina Jegenstam Ott under ett arbetspass om värdegrund med barn i årskurs två. Barnen tittar förväntansfullt på högen med inplastade A4-stora bilder som hon placerar ut på mattan framför sig.
– I dag ska vi prata om familjer, om hur familjer kan se ut, säger hon.
På bilderna finns gamla och unga, vita och mörkhyade, personer med oklart kön och personer i rullstol. Barnen ska nu kombinera bilderna. De flesta väljer att skapa kärnfamiljer, men några lägger till en farbror eller en mormor.
– Det finns inga rätt eller fel, det är ni som bestämmer, säger Lina Jegenstam Ott medan barnen byter bilder med varandra och testar nya konstellationer.
Sedan presenterar hon en ny hög med bilder, denna gång med färdiga familjer. Barnen har inga problem med att identifiera ensamstående mammor eller familjer med tre generationer. Men två vuxna män med barn?
– De är bröder, säger ett barn. Nej, kusiner, säger ett annat.
När ingen finner lösningen vänder sig Lina Jegenstam Ott till lärarkollegan Niklas Sundberg Karlsson som berättar att ”det är en pappa och en pappa”. Barnen tittar en kort stund oförstående på honom, innan Lina går vidare.
Jag vill bo i Kurdistan med min kusin. Och jag vill inte gifta mig, jag vill bli forskare.
Nu lägger hon ut bilder på olika sysslor i hemmet där man inte kan avgöra vem som utför dem, endast armarna syns. Barnen får gissa. Vem lagar mat? ”Mamma”. Vem städar? ”Mamma”. Vem handlar? ”Mamma”. Och vem tvättar?
– Det är mamma. För att pappa och barn ska må bra, säger en elev.
Papporna blir inte helt utan uppgifter, några av barnen låter dem köra bil, laga kläder och byta blöjor.
Sedan presenterar Lina Jegenstam Ott den sista uppgiften:
– Nu ska ni få rita era egna familjer som ni tror att de kommer att se ut när ni är stora. Där har ni hudfärgspennor också, säger hon och pekar på ett av borden.
Lara, Diana, Filsan och Waris funderar på vilka personer som ska ingå i vilka familjer.
97 procent av de cirka 300 eleverna på skolan har utländsk bakgrund, många hudfärger är alltså representerade.
Lara, som har rötter i Irak, ritar bara sig själv och en flicka intill:
– Jag vill bo i Kurdistan med min kusin. Och jag vill inte gifta mig, jag vill bli forskare. Som forskare hinner man inte vara hemma med barn.
Efter lektionen berättar Lina Jegenstam Ott att bilderna och samtalen sätter igång många tankar hos barnen. Hur går hon vidare med den totala oförståelsen inför det homosexuella paret?
Lina Jegenstam Ott
– Man ska inte gå för snabbt fram, vi har mycket tid på oss att prata om saker som barnen kan ha svårt att förstå vid en första anblick. Varje vecka har vi ett nytt arbetspass om värdegrunden.
Värdegrundsfrågor har intresserat Lina Jegenstam Ott ända sedan hon studerade till lärare i fritidshem. Vad skulle hon säga är huvudpoängen med de övningar vi just bevittnat?
– Jag vill att de ska få med sig att alla är olika och att olika är fint. De ska förstå att man får tycka som man vill och att man får välja sina kompisar.
Hon vill helt enkelt rusta dem för framtiden.
– De ska veta att de har okränkbara rättigheter, att de själva får välja sin väg i livet.
Om något barn skulle säga att hon eller han inte själva får välja vem de ska gifta sig med, om de säger att det är familjens sak att avgöra. Vad gör du då?
– Om det skulle framkomma att någon av eleverna lever med hedersnormer så skulle vi hantera det. Övningarna bidrar till att vi tillsammans med eleverna utmanar normer och värderingar. Vi hoppas såklart att det ska fungera förebyggande mot all typ av våld.
Rent statistiskt finns utan tvekan barn på skolan vars familjer präglas av hedersnormer. Studier har visat att cirka var sjätte elev i högstadiet i våra tre största städer är utsatt.
Vi har varit för dåliga på att identifiera dessa barn.
Biträdande rektor Ulrika Eveland är övertygad om att sådana barn finns på skolan.
Och hon medger självkritiskt:
– Vi har varit för dåliga på att identifiera dessa barn. Men vi är på väg att bli bättre.
Lina Jegenstam Otts övningar på fritidshemmet är en av metoderna som man nu använder. Just fritidshemmet har en nyckel-roll i det här arbetet, menar rektorn. Och det handlar inte bara om den undervisning man bedriver om värdegrunden.
– Lärare i fritidshem har ju en lite friare roll än andra lärare, är inte bundna av timplaner. Det ger dem mer utrymme att prata med barnen och fånga upp tecken som kan tyda på att allt inte står rätt till.
Att upptäcka om en familj präglas av hedersnormer är svårt så länge barnen är små, det är först i puberteten som de allvarliga begränsningarna börjar. Det är då familjen kan börja styra döttrars val av kläder, umgänge och aktiviteter.
– När barnen går i lågstadiet är det ju ett naturligt föräldraansvar att bestämma över dem. Men när övergår detta bestämmande i ett kontrollerande beteende? Det är oerhört svårt att avgöra.
Hon understryker vikten av att inte dra förhastade slutsatser:
– Om en flicka inte får leka med en viss pojke kan det ha en mängd orsaker. Det behöver inte handla om hedersnormer.
På skolan har personalen diskuterat hur man ska bemöta ett barn som till exempel berättar att det är familjen som avgör giftermål och utbildningsväg.
– Det är viktigt att inte skuldbelägga barnets familj, man ska inte understryka hur fel det är. För då ökar risken att barnet sluter sig. Man ska vara nyfiken och vilja höra mer. Och samtidigt betona det positiva i att barn i Sverige själva får bestämma sådana saker.
Ett ytterligare sätt att upptäcka om barnet riskerar att blir utsatt för hedersförtryck är att prata mycket om barnens familjer och vad de gör där hemma.
– Då kan man kanske få reda på om en storasyster måste komma hem direkt efter skolan. Eller om en storebror har i uppgift att kontrollera sina systrar.
Personalen har redan jobbat mycket med förändringarna i läroplanen och den tydligare skrivningen om hedersrelaterat våld och förtryck, berättar Ulrika Eveland.
– Men frågan är komplex, därför behöver personalen ännu mer fortbildning.
De nya skrivningarna i läroplanen trädde i kraft i hösten 2022:
Rektor har ”ett tydligare ansvar för att (…) kunskaper om hedersrelaterat våld och förtryck behandlas återkommande i utbildningen”.
”Intolerans, förtryck och våld, till exempel rasism, sexism och hedersrelaterat våld och förtryck, ska förebyggas och bemötas med kunskap och aktiva insatser.”
Källa: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet (Lgr22)
LÄS OCKSÅ
Skolor går samman mot hedersförtryck
Eriksson: Se på eleverna med snälla ögon
Boktips Ny bok av två specialpedagoger.
Reportage Biblioteket blir ett escape room som inspirerar till läsning.
Pedagogiska tips Fritidsläraren om övningarna som får eleverna att utveckla kreativitet och samspel.
Gästkrönika Att sätta ihop ett arbetslag kräver fingertoppskänsla. Tyvärr verkar tjänstefördelningen på fritidshemmet snarare styras av slumpen, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Jag kan inte trolla fram pengar – men jag kan prioritera tid till rätt saker, skriver Sofia Grimm.
Gästkrönika Jag älskar fritids. Men jag ska vara ärlig. Det är inte alltid lätt att känna sig stolt, skriver Sandra Helgöstam.
Forskning Man behöver synliggöra skillnaderna och ta tillvara båda verksamheternas intressen och kvaliteter, säger Richard Andersson.
Fokus ”Det gäller att hitta en balans mellan fritt och styrt” säger forskaren Lina Lago.
Fokus Ju mer lärarlett på rasten desto mindre initiativ och kreativitet hos barnen, menar forskaren Eva Kane.
Krönika Åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg.
Fokus Slut på bråk och utdragna konflikter på fotbollsplanen.
Fokus Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek på fritidshemmet, enligt läroplanen och forskning.
Fokus Mindre bråk och gladare elever med styrda aktiviteter.
Fritidshem I dag firas Fritidshemmens dag över hela landet. På Fjärås Bräckaskolan i Kungsbacka kommer det att gå undan – för där ordnas lådbilsrace i år igen.
Debatt Att införa reglerad planeringstid för lärare i fritidshem är ett viktigt steg mot att förbättra kvaliteten på undervisningen, skriver Hadar Nordin.
Debatt Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Behörighet När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu, säger läraren i fritidshem.
Pedagogiska tips I skrivarverkstaden på Bryggans fritidshem på Hanvikens skola i Tyresö gör eleverna egna böcker och får tips av läraren i fritidshem Helén Englund Dock.
Lärarpriser Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan, säger Gustav Sundh, som tilldelas en fint pris.
Undervisning Vilket av läroplanens områden är roligast att undervisa om i fritidshemmet – och vilket är knepigast? Vi bad tre lärare svara.
Forskning Mellanmål och andra rutinsituationer på fritidshemmen måste utgå från en pedagogisk idé, framhåller forskaren Karin Lager i en ny studie.
Så gör vi Det är många barn som är osäkra i dag, så vi måste jobba för att alla ska vara trygga, säger Marie Estéen, lärare i fritidshem.
Särskilt stöd Personal på fritidshem har kunskap om elever som skolan saknar, kunskaper som behövs för att ge barnen stöd – men många skolor är dåliga på att ta tillvara dessa kunskaper. Det slår Skolinspektionen fast.
Debatt Fritidshemmet är en arena där barn kan utveckla sitt ledarskap, något som borde lyftas fram mer, skriver Andreas Härjefors.
Forskning Lokaler som inte är ändamålsenliga påverkar verksamheten, säger Forskaren Christina Grewell.
Krönika Varför ses inte emotionell sensitivitet som något positivt, frågar sig Irina Eriksson.
Reportage Lugnare och gladare barn när fritidsavdelningen går till skogen fyra dagar i veckan.
April, april Det kan droppa färg från taket i matsalen, eftersom det är nymålat. Så sätt skoskydd på huvudet så att ni inte får färg i håret!
Elevhälsa Det känns lyxigt att ha ett nära samarbete med elevhälsan. Det säger Malin Tärnklint, lärare i fritidshem på Svanetorpskolan i Burlöv. Kuratorn eller specialpedagogen deltar i möten med fritidshemmets personal varje vecka och besöker verksamheten då och då.
Gästkrönika Jag älskar att lyssna på barns samtal och få en inblick i deras värld, allt från prat om kärlek, vem som bäst av Ronaldo och Messi till det hemska som hände i Örebro. När vi har fem tysta minuter på lunchen eller mellis dödar vi lite de samtalen, skriver Andreas Härjefors, blivande lärare i fritidshem.
Fackböcker Matematik i fritidshemmet är ett ”görande”, menar Anna Wallin. ”Den blir en del av spelet som spelas eller leken som leks.”
Gästkrönika Helt ärligt har jag genom åren funderat mer än en gång på om det bara är dags att hänga upp den gula västen på kroken och tacka för mig efter alla år, skriver Andreas Härjefors som utbildar sig till lärare i fritidshem.
Krönika Barn som inte går att ha i klassrum, vad beror det på? Vi behöver se de verkliga orsakerna till stöket i skolan, i stället för att skylla på elever och lärare, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Pedagogiska tips Det bästa är att eleverna kan vara delaktiga och aktiva i hela processen och att de får skriva, beskriva och förklara, säger läraren i fritidshem Bobby Svensson.
Reportage Här bjuds idrottsföreningarna in till fritids – ”en del av vårt kompensatoriska uppdrag”.
Pedagogik Om fritidshemmets blick på undervisning ges legitimitet även för andra skulle vi kunna komma närmare gemensamma tolkningar och tillsammans arbeta för elevens bästa, säger läraren i fritidshem Lowisa Hanzén.
Gästkrönika En av mina hjältar i detta yrke sa en gång: ”Du får aldrig glömma bort den tredje pedagogen, Tony! Det är en mycket viktig del av ditt uppdrag och ditt pedagogiska ansvar”, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Fritidshem Tre lärare i fritidshem om fritidspedagogikens speciella glädjeämnen och hinder.
Krönika Nu blir det mest barnförvaring på vissa fritidshem, medan elever på andra fritidshem får chansen att utvecklas inom de olika områden som läroplanen beskriver, skriver redaktör Sara Djurberg.
Pedagogiska tips Med frågekort i nyckelringen är Åsa Anevik alltid redo för samtal om högt och lågt.
Krönika Ett väsentligt samtal vi behöver ha på våra skolor handlar om att en stor del av planeringstiden är, och bör vara, reflektion, skriver Sofia Grimm, biträdande rektor och lärare i fritidshem.
Planeringshaveriet Planeringstid för lärare i fritidshem ska regleras. I en statlig utredning om lärares dokumentation filas nu på ett förslag om hur många timmar per vecka som minst krävs.
Planeringshaveriet När det inte finns tid till planering är det omöjligt att leverera på uppdraget, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare vill se en reglering av planeringstiden. Kravet är centralt i yrkandet som lämnats över till SKR.
Planeringshaveriet Sveriges Lärares experter tipsar om hur du kan argumentera för mer planeringstid i samtal med din rektor – med hänvisning till styrdokument och kollektivavtal.
Planeringshaveriet Sveriges Lärare i Ludvika har nyligen fått ett lokalt avtal för planeringstiden för lärare i fritidshem.– Det känns bra att ha ett avtal på plats efter ett års förhandling, säger ordförande Ann-Margret Svendsén.
Planeringsthaveriet Det känns jättebra. Vi har alltid haft den tiden under mina femton år på jobbet, säger läraren i fritidshem Daniel Pettersson.
Planeringshaveriet Det krävs tid för att komma in djupare i de pedagogiska frågorna, säger läraren i fritidshem Cathis Williams.
Debatt I stället för att begränsa fotbollen på raster och fritidstid behöver vi som pedagoger vägleda och stötta barnen när de spelar, skriver blivande läraren i fritidshem Andreas Härjefors.
Krönika Du som är rektor, var rädd om de få lärare i fritidshem du har, framför allt de som brinner för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.