Tre lärare i fritidshem om sina scheman

Lärarna i fritidshem Jon Bergström, Malin Vennström och Maria Ljung efterlyser mer tid till planering i sina scheman.

Är du nöjd med ditt schema, och kan du påverka hur det blir? Tre lärare i fritidshem svarar.

Jon Bergström

Lärare i fritidshem på Enskedefältets skola i Stockholm.

Är du nöjd med ditt schema i höst?

– Jag är nöjd med att mitt schema är lagt bakifrån och att jag oftast kan använda min tid på rasten snarare än i klassrummet. Men samverkansuppdraget slukar ändå mycket tid. Vi förväntas ställa om i farten och ändå leverera en genomtänkt eftermiddag. En timme gemensam fritidsplanering i arbetslaget räcker tyvärr inte långt.

Vad skulle du behöva mer av i ditt schema?

– Mer tid till gemensam planering, reflektion och analys. Fritidsmöten får ofta stå tillbaka för att vi behöver ”hoppa in” och stötta skolverksamheten, vilket gör att vi fastnar i logistik. Det är frustrerande att fritids ofta används som en vikariepool snarare än som en kvalificerad pedagogisk verksamhet.

Kan du påverka ditt schema?

– Ja, jag har stort inflytande över mitt eget schema inom vissa givna ramar. Vi lägger schemat tillsammans i arbetslaget och försöker skapa en fungerande helhet utifrån verksamhetens behov. Det gör stor skillnad att få vara delaktig även om en del strukturella begränsningar kvarstår.

Maria Ljung

Lärare i fritidshem på Sjöängsskolan i Stockholm.

Är du nöjd med ditt schema i höst?

– Jag har inför hösten fått ett provisoriskt schema som baseras på min halvtidstjänst som bildlärare och halvtid på fritids. Det ser lovande ut, och vissa förbättringar från föregående läsår har gjorts, vilket känns mycket bättre.

Vad skulle du behöva mer av i ditt schema?

– Generellt anser jag att lärare i fritidshem behöver mer planeringstid och/eller barnfri tid för att kunna bedriva ett kvalitativt utvecklingsarbete. Det bör finnas mer utrymme för planering, genomförande, dokumentation och utvärdering. I dag finns vilja för detta arbete, men tiden räcker inte alltid till.

Kan du påverka ditt schema?

– Till viss del. Inför schemaläggningen kan jag framföra mina önskemål, och det finns också viss möjlighet att ge synpunkter efter att schemat är satt. Dock upplever jag att fritidshemmets perspektiv ofta inte är högst prioriterat i dessa ändringar. 

Malin Vennström

Lärare i fritidshem på Hemsjö skola i Alingsås.

Vad skulle du behöva mer av i ditt schema?

– Det vi som lärare i fritidshem önskat inför detta läsår är att ha mer tid att förbereda rastaktiviteter och planeringstid avsatt för rastverksamheten.

Kan du påverka ditt schema?

– Jag kan påverka schemat genom att vi lägger ett förslag på fritidshemmets ramtider som schemaläggaren utgår från. Vi brukar få ett schemaförslag vid terminens slut som vi sedan tillsammans justerar. Det brukar fungera bra.

LÄS OCKSÅ:

Nio av tio fritidslärare har för lite planeringstid

Få mer planeringstid – 5 tips

Lärarna i fritidshem är restriktiva med skärmtiden