
@lilaclady_1 ligger bakom det här munskyddet. Foto: Sibylla Norhborg
Skapande ämnen Slöjd är ingen pysselklubb. Slöjd är en del av samhället och därför är den politisk, enligt journalisten Frida Engström vars bevakningsområde är hantverksaktivism. Ett utövande som växer över hela världen. Även i skolan.
”Made by me”, av Lotta Sjöberg. Foto: Lotta Sjöberg
Sverige var tidiga på den här scenen, en av orsakerna är det ekonomiska överflöd vi lever i.
– Dels har man råd att använda restgarnet till något annat när man har stickat klart. Och dels lever vi i digital värld där sociala medier har hjälpt till att sprida det här utövandet, säger Frida Engström.
Inledningsvis var hantverksaktivism främst en feministisk rörelse som uppmärksammade det hantverk som kvinnor har ägnat sig åt sedan urminnes tider, men aldrig fått någon uppskattning för. Numera handlar budskapen om alltifrån klimat till politik och hälsa.
– Det här berör oss alla. Hantverksaktivism har blivit ett sätt att manifestera sina åsikter i det offentliga rummet, säger Frida Engström.
@lilaclady_1 ligger bakom det här munskyddet. Foto: Sibylla Norhborg
Hantverksaktivism har fått ett uppsving under coronapandemin.
– Nu sitter vi hemma och känner oss ensamma i större utsträckning och det här skapar gemenskap och möjlighet att kanalisera sin ångest och oro, säger Frida Engström.
Den långa mattan av garnbollar. Foto: Nadine Hultman Carl
Inför förra valet tog Frida Engström och några kollegor initiativet till att göra en gemenskapsmatta, i samarbete med lärare från hela landet, som lämnades över till politikerna.
– Eleverna fick i uppdrag att göra en garnboll var och skriva ner en av sina politiska åsikter på ett papper, som knöts fast i mattan. Totalt blev det 3 136 bollar. Mattan finns fortfarande kvar i riksdagshuset.
Frida Engström är journalist och föreläsare. Hon driver Gerillaslöjdsfestivalen och har skrivit boken ”Gerillaslöjd”. Hemsida: kurbits.nu
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.