
@lilaclady_1 ligger bakom det här munskyddet. Foto: Sibylla Norhborg
Skapande ämnen Slöjd är ingen pysselklubb. Slöjd är en del av samhället och därför är den politisk, enligt journalisten Frida Engström vars bevakningsområde är hantverksaktivism. Ett utövande som växer över hela världen. Även i skolan.
”Made by me”, av Lotta Sjöberg. Foto: Lotta Sjöberg
Sverige var tidiga på den här scenen, en av orsakerna är det ekonomiska överflöd vi lever i.
– Dels har man råd att använda restgarnet till något annat när man har stickat klart. Och dels lever vi i digital värld där sociala medier har hjälpt till att sprida det här utövandet, säger Frida Engström.
Inledningsvis var hantverksaktivism främst en feministisk rörelse som uppmärksammade det hantverk som kvinnor har ägnat sig åt sedan urminnes tider, men aldrig fått någon uppskattning för. Numera handlar budskapen om alltifrån klimat till politik och hälsa.
– Det här berör oss alla. Hantverksaktivism har blivit ett sätt att manifestera sina åsikter i det offentliga rummet, säger Frida Engström.
@lilaclady_1 ligger bakom det här munskyddet. Foto: Sibylla Norhborg
Hantverksaktivism har fått ett uppsving under coronapandemin.
– Nu sitter vi hemma och känner oss ensamma i större utsträckning och det här skapar gemenskap och möjlighet att kanalisera sin ångest och oro, säger Frida Engström.
Den långa mattan av garnbollar. Foto: Nadine Hultman Carl
Inför förra valet tog Frida Engström och några kollegor initiativet till att göra en gemenskapsmatta, i samarbete med lärare från hela landet, som lämnades över till politikerna.
– Eleverna fick i uppdrag att göra en garnboll var och skriva ner en av sina politiska åsikter på ett papper, som knöts fast i mattan. Totalt blev det 3 136 bollar. Mattan finns fortfarande kvar i riksdagshuset.
Frida Engström är journalist och föreläsare. Hon driver Gerillaslöjdsfestivalen och har skrivit boken ”Gerillaslöjd”. Hemsida: kurbits.nu
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.
Debatt Fyra tydliga vinster.
Krönika Musikläraren om känslan av att inte vara bra nog.
Krönika Slöjdläraren: ”De har inte hunnit öva tillräckligt.”
Forskning ”Inte särskilt omvälvande resultat som presenteras.”
Debatt Musikläraren: Ge eleverna musiken tillbaka!
Forskning Forskaren: ”Man kan ha starka naturupplevelser i närområdet.”
Reportage ”Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut.”
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”
Pedagogiska tips Teaterläraren: Frigörande när rösten står i fokus.
Forskning ”Styrdokumenten saknar vägledning.”
Fokus Idrottsläraren: Det förstärker ansvarskänslan och pushar positiva beteenden.
Debatt Efter kullerbyttalarmet: ”Krävs ett omfattande kompetenslyft för lärare.”
Idrott och hälsa Satsningen ger idrottslärarna energi och höjer elevdeltagandet.
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.