Slöjdläraren Teis Christiansen. Foto: Joakim Nordlund
Till startsidan
Skapande ämnen När Teis Christiansen växte upp arbetade hans pappa på Grönland. Så redan i unga år uppstod fascinationen för inuiternas byggtekniker. Den har han sedan tagit med sig i sin undervisning som slöjdlärare.
Slöjdläraren Teis Christiansen. Foto: Joakim Nordlund
”Att bygga igloo med mina elever är något av det roligaste jag vet. Det är ett äventyr samtidigt som det är svårt, utmanande och förbryllande. Jag är från Danmark och växte upp med en pappa som arbetade på Grönland. Min barndom präglades av en fascination för inuiterna och deras fantastiska uppfinningsrikedom”, säger Teis Christiansen.
”Min iglooundervisning består av fyra delar. Första passet handlar om igloons historia, hur den används och hur det kommer sig att det kan vara plusgrader inne i igloon trots att det är 50 minusgrader ute. Steg två är att skapa snö som man kan såga igloobyggstenar av. Steg tre är själva byggandet och det sista steget i undervisningen är övernattningen. Kommer vi att frysa ihjäl eller är det sant att det blir varmt?”
Det är en aha-upplevelse för alla som bygger sin första igloo. Foto: Joakim Nordlund
”Genom igloobygget får eleverna möjlighet att träna sin förmåga i att skapa ett föremål med både form och funktion. Det är en aha-upplevelse för alla som bygger sin första igloo. Snö är ett byggmaterial med fantastiska egenskaper som är helt jämförbart med trä, textil och metall. Att bygga en igloo utvecklar elevernas förmåga att tänka utanför boxen när det kommer till materialmöjligheter.”
Igloobygget brukar få mycket uppmärksamhet. Foto: Joakim Nordlund
”Att bygga igloo skapar mycket positiv uppmärksamhet. Alla klasser och förskolor vill komma på studiebesök. Igloobyggareleverna får turas om att ta emot och berätta om bygget. Övernattningen är förstås frivillig, men alla brukar vilja vara med. Igloobygget ger både glada och engagerade elever.”
Teis Christiansen jobbar som slöjdlärare i årskurs 3–9 på Nya läroverket i Luleå. Bilderna är tagna på Råneskolan där han tidigare arbetade.
Behörighet Erfarna musikläraren: ”Ogenomtänkt och respektlöst.”
Kulturskolan Har dubblerat antalet deltagare på kort tid.
Debatt Musikläraren: ”Vi skruvar ned musiken där den behövs som mest”.
Praktiska tips Så ser praktisk-estetiska lärare till att reglerna faktiskt följs.
Forskning ”Handlar inte om att eleverna ska få sin vilja igenom.”
Lektionstipset Medieläraren snackar samarbete med kulturutövare – och använder det i undervisningen.
Fokus Musikläraren: ”Det är otroligt stärkande”
Musik ”Viktigt att unga musiktalanger får möjlighet att utvecklas tidigt.”
Krönika ”Jag har lagt ner det arbetet sedan ett bra tag nu.”
Praktiska tips Slöjdläraren: ”Det räcker inte att bara be dem beskriva vad de gjort.”
Debatt ”Ge musikämnet rätt till halvklass – annars tystnar skolans hjärta.”
Krönika ”Att aktivera sina händer är ju att också aktivera sin hjärna.”
Krönika Musikläraren: Ibland har man god lust att svara ”för att jag sa det!”
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Debatt ”Just därför är den ovärderlig.”
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.