
Invånare i storstäder rör sig mindre i skog och mark än de som bor i glesbygd, visar SCB:s siffror.
Idrottsläraren Ulrika Westman tillsammans med Glenn Hultén, Elina Camara och Disa Lorentzon som får träna på att slå läger i ett grönområde mellan flerbostadshusen i södra Stockholm.
Reportage
Friluftsliv ska vara en central del av idrotten men många lärare vittnar om att det sällan blir av. På Fryshuset i Stockholm har idrottslärarna två friluftsdagar – varje vecka.
– Man måste inte vara i vildmarken. Vi vill visa att det är lätt att ta sig ut, säger Ulrika Westman.
I trapphuset på Fryshusets grundskola i södra Stockholm sitter klass 7B i klungor runt en trappavsats där idrottsläraren Ulrika Westman håller upprop.
Det prasslas med godis- och bullpåsar och många har blickarna klistrade vid sina mobiltelefoner.
– Lägg ner mobilerna nu. Jag kommer att samla in dem i skogen när vi ska göra ett quiz om allemansrätten, säger Ulrika Westman och möts av en våg av suckar.
Vid hennes fötter ligger en hög med hopsnörda presenningar och tältväskor. Bakom henne, i skolans materialförråd, finns det stormkök, liggunderlag, sovsäckar och skridskor. Det enda eleverna behöver ta med till friluftsdagarna är ryggsäck, mellanmål och sittunderlag. Resten står skolan för.
En uppmaning om att de ska ta på sig flera lager kläder för att hålla värmen och ha ordentliga skor har också skickats ut men har hörsammats av få. När högstadieungdomarna strömmar ut genom skolans portar går flera av dem utan jackor, i trasiga gympaskor och i tunna strumpbyxor.
Just i dag skiner vårsolen genom ett lätt dis men friluftslektionerna hålls ute i alla väder – året runt.
Invånare i storstäder rör sig mindre i skog och mark än de som bor i glesbygd, visar SCB:s siffror.
– Vi simmar inne men annars är vi bara ute. Vi ställde in ett isvaksbad en gång efter stormvarningar men det är sällan som vi inte genomför en utflykt, säger Ulrika Westman.
Tillsammans med de andra idrottslärarna håller hon i två friluftsdagar per vecka. Det innebär att alla elever har två eller tre friluftslivstillfällen varje termin. Då är de ute i naturen i fyra timmar med sin klass.
– Det är idrottstid som vi har klumpat ihop till längre pass på torsdagar och fredagar. Vi gör en årsplanering i augusti så att de andra lärarna i god tid vet vilka lektioner som utgår, säger Ulrika Westman.
Klasslärare och ämneslärare är alltid medbjudna och de som förlorar lektionstid kan skicka med uppgifter. Elever har till exempel plockat växter och pausat vid historiska byggnader som en del av NO- och SO-undervisningen.
Något större missnöje från sina lärarkollegor har Ulrika Westman inte märkt av.
– Utslaget på ett år är det några få undervisningsminuter i veckan som de andra lärarna tappar. Det har inte varit några problem att få den tiden, utan alla vill att det här ska fungera, säger hon.
Den här dagen får eleverna användning av de knopar som de lärde sig på förra lektionen. ”Vår kreativitet förbättras när vi går på en stig”, säger Ulrika Westman.
Vilket slags friluftsliv som eleverna får träna på varierar. I årskurs 9 gör alla en skidresa till Dalarna och i årskurs 8 står kanotpaddling på schemat. Men oftast blir det utflykter nära skolan.
Den här dagen ska 7B gå till en skogsdunge några hundra meter från Fryshuset – en skola som ligger i en tätbebyggd stadsdel, granne med hårt trafikerade vägar och gamla industrier.
Under promenaden uppmanar Ulrika Westman eleverna att öva på de knopar som de lärde sig under förra lektionen.
– Hur många känner sig säkra på dubbelt halvslag? frågar hon och busvisslar sedan för att mana på några eftersläntrare.
Efter en stund viker klassen av från den asfalterade gångvägen in bland träden mellan flerbostadshusen. Här ska eleverna resa tält och bygga vindskydd.
Gruppvis sprider de ut sig för att leta lämpliga lägerplatser. Till sin hjälp har de ett laminerat A4-papper med vägledande frågor: Är underlaget platt? Är det torrt? Finns det vatten i närheten? Var lyser solen?
En grupp hittar snabbt en plan yta mellan några tallar där de börjar packa upp utrustningen tillsammans. När de slagit ned sista pinnen i marken gör de high five och kryper in genom tältöppningen.
Alla i gruppen hjälps åt att resa ett tält och spänna upp en presenning till ett vindskydd. ”Nu krävs det teamwork”, säger Elina Camara.
Ulrika Westman kommer förbi, berömmer deras arbete och påminner dem om att sätta upp daggskyddet också. Sedan slår hon sig ned på marken och ber eleverna motivera varför de har slagit läger just här.
Ett av målen med friluftsdagarna är att eleverna ska känna att de klarar sig i naturen och att visa att det är lätt att ta sig ut, berättar Ulrika Westman.
– Vi vill ge dem verktyg som gör att de känner sig bekväma med att vara ute och visa på möjligheterna. Det behöver inte vara i vildmarken, utan bara utomhus.
”I friluftsliv är det andra elever än vanligt som får kliva fram. De kanske inte springer snabbast eller är bäst på bollspel men de har andra förmågor som visar sig när vi kommer ut”, säger Ulrika Westman.
Att barnen överlag rör sig allt mindre och är ovana att vistas i naturen märks på deras motorik, menar hon.
– Det är en stor skillnad jämfört med för 20 år sedan. Går vi av stigen och nedför en brantare slänt är det flera som tjoar ”vi kommer slå oss”. Det är betydligt fler som har svårt att gå i obanad terräng i dag.
Enligt undersökningar från SCB finns det stora skillnader i friluftsutövandet mellan olika grupper. Invånare i storstäder och personer födda utanför Europa rör sig till exempel mindre i skog och mark än de som bor i glesbygd.
Ulrika Westman upplever att elevernas förkunskaper varierar kraftigt. Men en del av de skillnaderna kan friluftslivslektionerna jämna ut.
– Alla elever här får åka med till en fjällort. Alla får gå i skogen, tända en eld och åka skridskor. Att alla ges tillgång till friluftslivet skapar en gemensam grund. Eleverna lär också av varandra på ett naturligt sätt när vi är ute, säger Ulrika Westman.
Det blir en annan gruppdynamik när eleverna lämnar skolan, tycker Ulrika Westman.
Enligt grundskolans kursplaner ska friluftsliv vara ett centralt innehåll i idrottsämnet. Men sedan de obligatoriska friluftsdagarna togs bort ur läroplanen 1994 så har de dagarna blivit allt färre, enligt Friluftsfrämjandet.
I en enkätundersökning som organisationen gjort svarar fyra av tio lärare i idrott och NO i grundskolan att de inte har någon eller endast en friluftsdag per år.
Det är inte okej, menar Ulrika Westman, som tillägger att det inte är något som de enskilda lärarna kan klandras för.
– Det är huvudmannens ansvar att se till att kursplanen kan följas. Idrottslärarna måste få tid och förutsättningar att genomföra friluftsliv.
Runt omkring henne har eleverna i 7B rest sina vindskydd. Fikapåsarna har plockats fram igen. En kille sträcker ut sig i solen på en presenning. Fåglarna sjunger i kapp och ryktet går att en klasskompis ska åka skejtboard nedför berget.
För de elever som aldrig är i skogen annars är en sån här eftermiddag i närområdet ett viktigt första steg ut i naturen, menar Ulrika Westman.
– Friluftsliv kan vara att ta en gratis promenad tillsammans till en trevlig plats och med rätt packning. Det ska vara seriöst men också härligt. Det är okej att spela musik på en liten högtalare om eleverna vill det. I början vill vi bara få ut dem.
Gör: Lärare i idrott och hälsa i årskurs 7–9 på Fryshusets grundskola i Stockholm.
Bor: I Älvsjö.
Ålder: 50 år.
På fritiden: Familj, lek och keramik.
Det bästa med friluftsliv: Att vara närvarande, se vyer, att njuta av och känna väder. Älskar snö och friåkning.
Friluftsliv på utbildningen krockar med verkligheten
Idrottsläraren: Tack, vi tog oss nästan hela vägen till månen
Därför kontrollerar hon alla sexåringarnas grovmotorik
Elevkaptener svetsar ihop klassen
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Krönika ”Tyvärr gick det så långt att läraren mottog hot och fick sina bilbromsar mixtrade med.”
Kursplaner Läroplansutredaren: Vi vill se mer detaljerade kursplaner.
Lektionstipset Bildlärarens uppgift får eleverna att syna skeva skönhetsideal.
Fortbildning Slöjdläraren: ”Det finns ett enormt sug att få prata om vårt ämne.”
Idrott och hälsa ”Det har kämpats i regn och rusk och i sol och värme.”
Debatt ”Ett större hinder än själva innehållet i undervisningen.”
Debatt Slöjdläraren: Dags att uppmärksamma den växande krisen inom slöjdämnet.
Forskning Forskaren: ”Vi såg att det blev ett bra driv i arbetet.”
Kulturskolan Forskaren: Lagstadgad kulturskola höjer skolformens status.
Debatt Kulturskolläraren: ”Estetiska uttrycksformer pressas allt längre ned i kunskapens hierarki.”
Timplaner Bildläraren om nya rapporten: ”Våra ämnen anses inte lika viktiga”.
Debatt ”Forskningen är tydlig: Gruppstorleken påverkar kvaliteten.”
Debatt Bildläraren: Både vi och vårt ämne marginaliseras.
Debatt ”Musikens upprepning och tydlighet kan fungera som ett pedagogiskt stöd.”
Krönika Slöjdläraren: Skolan kan erbjuda något annat än dopaminkickar.
Arbetsmiljö Slöjdläraren: Ofta för många elever i för små utrymmen.
Debatt Slöjdlärarna: ”Spring ut och hitta pinnar eller bygg snölyktor, det är ju gratis.”
Krönika Idrottsläraren: ”Ingen lyckas alltid, och det är helt okej.”
Debatt ”Bidrar till en bättre självbild, men även till ökat självförtroende.”
Reportage ”Väldigt likt hur det är i en professionell orkester.”
Undervisning Vad svarar du på elevfrågan: ”Blev det här fint?”
Pedagogiska tips Teaterläraren: Frigörande när rösten står i fokus.
Forskning ”Styrdokumenten saknar vägledning.”
Fokus Idrottsläraren: Det förstärker ansvarskänslan och pushar positiva beteenden.
Debatt Efter kullerbyttalarmet: ”Krävs ett omfattande kompetenslyft för lärare.”
Idrott och hälsa Satsningen ger idrottslärarna energi och höjer elevdeltagandet.
Praktiska tips Konkreta tips på hur skolor kan samarbeta med konstnärer.
Krönika ”Hur kan vi hjälpas åt att sänka trösklarna?”
Bildkonstens dag Bildläraren: ”Det känns oerhört viktigt”.
Praktiska tips ”Barnen behöver lära sig att laga sina kläder istället för att slänga dem.”
Praktiska tips ”Fascinerande att se hur små insatser kan bidra till så stora förändringar.”
Lärarpriser ”För mig är det folkhälsa i grunden och att skapa rörelseglädje.”
Forskning Forskaren: Elever har ofta tydliga förväntningar på hur det ska gå till.
Debatt ”Borde vara en nationell angelägenhet att alla blir simkunniga.”
Krönika Musikläraren om att övandet är viktigare än någonsin.
Läsning ”Läsning är ju ett sätt att både befästa och fördjupa ämneskunskaper.”
Debatt Idrottsläraren om hur idrottssalen förvandlats till skolans tryggaste rum.
Boktips Läraren om de tre viktigaste faktorerna bakom bra hkk-undervisning.
Debatt Idrottsläraren: Betygen påverkas kraftigt av lärarens egen tolkning av kursplanen.
Undervisning Musikläraren: ”En klass vägrade sjunga i två lektioner”.
Reportage ”Fler barn än någonsin sitter framför skärmar istället för att vara ute.”
Undervisning ”Eleverna ställer andra typer av frågor och utvecklas verkligen.”
Forskning Forskarens fyra bästa tips för att göra alla elever delaktiga.
Debatt ”Idrottslärarens drömjobb har i många fall förvandlats till en mardröm.”
Krönika Slöjdlärarens vittnesmål: ”Väldigt få saker blev som vi önskat”.
Idrott och hälsa ”Det krävs inte så mycket för att få eleverna att känna glädje.”
Musik ”Nu kan eleverna rabbla alla planeterna efter att de sjungit låten.”
Debatt ”Vilket betyg som helst går att sätta på vilken elev som helst.”
Debatt Idrottsforskaren: Varför kunde de inte enas om vilket ben de skulle stå på när de skrev betygskriterierna?