Här är det musiken som höjer skolans status

Foto: Fredrik Jalhed

Musikläraren Fredrik Åkerblom kombinerar turnerande med att undervisa musikklasser på Nordhemsskolan i Göteborg.

Nordhemsskolan i Göteborg har musikprofil. Den präglar hela skolan och konkurrensen om platserna i musikklasserna är hög. Men är skolans dörrar öppna för alla?

Somliga dagar är Fredrik Åkerblom ute och turnerar, spelar Peter LeMarc-låtar. Andra dagar står han här vid ett mixerbord på ett litet podium i ett klassrum på Nordhemsskolan, på toppen av den San Francisco-artade Nordhemsgatanbacken, i centrala Göteborg.

På scenen framför honom står nu sex elever. Om bara ett par veckor är det dags för Nordhemsfestivalen, avslutningsdagens musikfest. Någon ropar till Vidar: ”Ska inte du spela bas?” Han tar snabbt av sig sin jacka och hoppar upp på scenen. Nils är redan där, tar ut ”Smells like teen spirit”-riffet i introt, om och om igen, ser koncentrerad ut, medan resten av klassen sorlar på.

”Ett-två-tre-fyr.”

”Det är lättare att få med dem på tåget”

Det är en av Nordhemsskolans musikklasser,7G, som har lektion. Fredrik Åkerblom har jobbat sju år på skolan efter att ha arbetat på Hjällboskolan i östra Göteborg innan, i tolv år. Han trivdes jättebra där, men konstaterar att skolorna skiljer sig åt. Hjällboskolan är, som han uttrycker det, en mångkulturell skola med en övervägande del elever med utländsk bakgrund.

– De hade i regel inte någon musik med sig hemifrån, i alla fall inte pop eller rock. Det var ingen som hade en gitarr hemma, eller ett piano. Få elever hade sjungit innan. Så där var det verkligen att börja från scratch, att försöka få dem att förstå att det är kul när man kan spela litegrann. Det var mycket mer kamp för att väcka elevernas intresse där.

Fredrik Åkerblom

Ålder: 52 år.

Gör: Arbetar som musiklärare på Nordhemsskolan i Göteborg.

Bor: I Majorna i Göteborg.

På fritiden: Mycket musik blir det ju, spelar i olika konstellationer och sammanhang.

Därför blev jag lärare: Det är så stort och roligt att få vara med när unga människor växer.

Men vi startade musikklasser på Hjällboskolan också, estetklasser kallade vi det där. I mycket mindre skala. Vi fick riktigt bra snurr på det i ett gäng år, konstaterar Fredrik Åkerblom och fortsätter:

– I musikklasserna här på Nordhemsskolan kommer mycket gratis. Men också i de andra klasserna så finns det ett gäng, i varje klass, som har föräldrar som spelar eller som spelar lite själva, kanske går i kulturskolan. Man lyssnar mycket på musik. Det är lättare att få med dem på tåget.

Tradition möter musikens kraft

Han menar att det går att arbeta på en lite högre nivå på Nordhemsskolan, för att eleverna helt enkelt ligger längre fram i sin utveckling redan från början.

– Att vi kan spela så här ­avancerat är jättekul och vi kan till exempel sjunga ganska svåra kör­arrangemang. Vi hade konsert i Konserthuset i måndags med alla musikklasserna. De är så duktiga, säger Fredrik Åkerblom.

Foto: Fredrik Jalhed

Ett hanterligt kaos. Alla ska hinna repa, alla ska av och på scenen. Det låter mycket – hela tiden.

Vårdnadshavarna till eleverna på Nordhemsskolan är ytterst engagerade. Föräldraföreningen är stark och viktig, alla föräldrar är medlemmar. Fredrik Åkerblom menar att det som gör att barn söker till musikklasserna, handlar mycket om tradition, att man har kompisar eller syskon som har gått här, och som har trivts.

– Musiken är tilldelad mycket resurser här. Vi är åtta musiklärarkollegor, vi har många bra salar och instrument och två scener. Men det handlar också om musikens inre kraft, tror jag, säger Fredrik Åkerblom.

Bättre närvaro i musikklasserna

Eleverna lär sig att samarbeta och att hjälpa varandra, att vara en kugge i ett större maskineri. Han berättar med stor inlevelse om hur eleverna växer efter sina första ensemblekonserter och att gemenskapen är en viktig del av det.

– Det finns en grundtrygghet i att vi lärare, eleverna och föräldrarna är med i samma projekt och att alla tror på det. Musikprofilen omfattar hela högstadiet och just nu ända ner i fyran och även de vanliga klasserna har mer musik än man brukar ha. Det präglar hela skolan.

Foto: Fredrik Jalhed

Natalie Zovic, bas, Oskar Sohlin, gitarr och Elgin Wajngarten, trummor, repar inför festivalen.

I lärarrummet pratar vi om högpresterande elever. Till musik­klasserna är det antagningsprov inför sjunde klass. Det urvalet bygger inte på betyg utan på musikintresse och allmän musikkännedom.

– En kritik handlar om att ska man verkligen göra ett urval i den åldern? Blir inte det att man dränerar övriga årskurs sju på högpresterande elever som samlas i tre klasser? Jag kan köpa den synpunkten till viss del. Men det är också så att av att gå i musikklass så får de allra flesta en mer positiv skolgång, de har bättre närvaro. De andra ämnena åker med av bara farten, menar Fredrik Åkerblom.

Fredriks tips för hur man handskas med elevernas prestations­ångest

  1. En viktig faktor är att träna dem ordentligt, så att de som i vårt fall ska ställa sig på scenen, känner att de är färdigrepade. Samma sak gäller om eleverna ska ha prov, att de går in med självförtroende.
  2. Prata med eleverna om prestationsångest. I klassen och enskilt. Betygen är viktiga för dem men musiken står på sina egna ben. Det är inte därför vi håller på, för att ha de bästa betygen.
  3. En svår sak är att få alla elever att göra sitt bästa. Det är lätt hänt att man som elev känner att man inte hänger med och då backar man lite i stället, tar en roll av att inte fatta eller lägger det på sig själv eller utanför sig själv.
  4. Det är lätt att påverkas negativt om kompisarna har det lättare för tillfället. Vi jämför oss med andra, betygen gör det med oss. De signalerna är viktiga att fånga upp. Då måste vi som lärare peppa, peppa, peppa.

Han har landat i att det måste vara okej att göra ett urval. Det är fort­farande en grundskola, eleverna ska ha med sig alla ämnen, och skolans intention är inte att fostra blivande supermusiker.

– Men eleverna har det här specia­lintresset som gör att skolgången blir lite enklare. När det kommer till övningsdisciplin har vissa det med sig sedan tidigare, andra inte. I princip tycker jag att det brister där, om jag tänker på alla mina elever. Det är förhållandevis få barn nu som har erfarenhet av att sitta hemma och traggla, men jag tror att musiken kan öppna den dörren och vi pratar mycket om det, om att öva metodiskt, inte för fort.

Låg andel elever med utländsk bakgrund

Fredrik Åkerblom understryker att många elever har det jobbigt, även här i musikklasserna på Nordhemsskolan, med vissa eller många ämnen, med sjukdomar eller psykisk ohälsa. När det gäller de egna kraven och förväntningarna tycker han inte att det skiljer sig åt mellan musikklasserna och de övriga klasserna. Han menar inte heller att elevernas krav på sig själva är orimliga. De flesta har ett sunt förhållande till sina egna prestationer.

– Det vi har en mindre andel av i musikklasserna, det är elever med utländsk bakgrund. Det tror jag beror på att de föräldrarna inte är inne på det här spåret. Eleverna har inte med sig musikintresset hemifrån och söker inte. Jag hoppas att det ska ändras på sikt.

Foto: Fredrik Jalhed

När kompisarna spelar lyssnar Neela Saiduddin Kovacs, Cilla Stakeberg Ingvar, Valda Centerwall, Miranda Karlsson (i spegeln) och Myreland Oraham.

I klassrummet dundrar Nirvana-låten, den som var en sådan hit 1991, ut från scenen och fyller varje millimeter av rummet. Sally och Roz, de två sångerskorna, vrålar ut en presentation av musikerna/kompisarna mot slutet, när de matar på skapas en massiv vägg av ljud. På en av stolarna några rader bak, med perfekt överblick, sitter Elgin och lufttrummar, nästan som i trans.

Högpresterande elever lockas till musikklasserna

Fredrik Åkerblom, musiklärare, och Carina Torstensson, rektor, på Nordhemsskolan om de viktigaste orsakerna till varför musikprofilerade skolor ofta har hög status.

Ryktet sprider sig snabbt

De som går på vår musikprofil i tre år är i allmänhet väldigt nöjda med sin  högstadietid och då sprider sig det, via kompisar, syskon och andra. De har fått jobba med musiken som inspirationskälla.

Får värdefull scenvana

Möjligheten att utvecklas kreativt och att bli skicklig på att musicera tillsammans med andra. Hos oss får eleverna inte bara en gedigen musikalisk utbildning, utan också omfattande erfarenhet av att uppträda – både i större konserter, som våra väl-besökta vår- och julkonserter, och i mindre framträdanden under året. Detta ger eleverna värdefull scenvana och stärker deras förmåga att samarbeta.

Hög kvalitet på undervisningen

Vår musikundervisning håller hög kvalitet, mycket tack vare våra välutbildade och engagerade musiklärare – något som tyvärr inte är en självklarhet på alla skolor, där det ofta är svårt att rekrytera behörig personal. Det är högt söktryck till våra musikklasser, vilket gör att vi kan anta motiverade elever som klarar inträdesprovet och verkligen vill satsa på musiken.

LÄS ÄVEN:

Debatt: Musikämnet kan trängas undan när läroplanen görs om

Debatt: Musiklärare tvingas ständigt till nya misslyckanden

Läraren: Musiklinjen var min port till framtiden

Därför sjunger han med eleverna – i alla ämnen