Ett hanterligt kaos. Alla ska hinna repa, alla ska av och på scenen. Det låter mycket – hela tiden.
Till startsidan
Musikläraren Fredrik Åkerblom kombinerar turnerande med att undervisa musikklasser på Nordhemsskolan i Göteborg.
Reportage Nordhemsskolan i Göteborg har musikprofil. Den präglar hela skolan och konkurrensen om platserna i musikklasserna är hög. Men är skolans dörrar öppna för alla?
Somliga dagar är Fredrik Åkerblom ute och turnerar, spelar Peter LeMarc-låtar. Andra dagar står han här vid ett mixerbord på ett litet podium i ett klassrum på Nordhemsskolan, på toppen av den San Francisco-artade Nordhemsgatanbacken, i centrala Göteborg.
På scenen framför honom står nu sex elever. Om bara ett par veckor är det dags för Nordhemsfestivalen, avslutningsdagens musikfest. Någon ropar till Vidar: ”Ska inte du spela bas?” Han tar snabbt av sig sin jacka och hoppar upp på scenen. Nils är redan där, tar ut ”Smells like teen spirit”-riffet i introt, om och om igen, ser koncentrerad ut, medan resten av klassen sorlar på.
”Ett-två-tre-fyr.”
Det är en av Nordhemsskolans musikklasser,7G, som har lektion. Fredrik Åkerblom har jobbat sju år på skolan efter att ha arbetat på Hjällboskolan i östra Göteborg innan, i tolv år. Han trivdes jättebra där, men konstaterar att skolorna skiljer sig åt. Hjällboskolan är, som han uttrycker det, en mångkulturell skola med en övervägande del elever med utländsk bakgrund.
– De hade i regel inte någon musik med sig hemifrån, i alla fall inte pop eller rock. Det var ingen som hade en gitarr hemma, eller ett piano. Få elever hade sjungit innan. Så där var det verkligen att börja från scratch, att försöka få dem att förstå att det är kul när man kan spela litegrann. Det var mycket mer kamp för att väcka elevernas intresse där.
Men vi startade musikklasser på Hjällboskolan också, estetklasser kallade vi det där. I mycket mindre skala. Vi fick riktigt bra snurr på det i ett gäng år, konstaterar Fredrik Åkerblom och fortsätter:
– I musikklasserna här på Nordhemsskolan kommer mycket gratis. Men också i de andra klasserna så finns det ett gäng, i varje klass, som har föräldrar som spelar eller som spelar lite själva, kanske går i kulturskolan. Man lyssnar mycket på musik. Det är lättare att få med dem på tåget.
Han menar att det går att arbeta på en lite högre nivå på Nordhemsskolan, för att eleverna helt enkelt ligger längre fram i sin utveckling redan från början.
– Att vi kan spela så här avancerat är jättekul och vi kan till exempel sjunga ganska svåra körarrangemang. Vi hade konsert i Konserthuset i måndags med alla musikklasserna. De är så duktiga, säger Fredrik Åkerblom.
Ett hanterligt kaos. Alla ska hinna repa, alla ska av och på scenen. Det låter mycket – hela tiden.
Vårdnadshavarna till eleverna på Nordhemsskolan är ytterst engagerade. Föräldraföreningen är stark och viktig, alla föräldrar är medlemmar. Fredrik Åkerblom menar att det som gör att barn söker till musikklasserna, handlar mycket om tradition, att man har kompisar eller syskon som har gått här, och som har trivts.
– Musiken är tilldelad mycket resurser här. Vi är åtta musiklärarkollegor, vi har många bra salar och instrument och två scener. Men det handlar också om musikens inre kraft, tror jag, säger Fredrik Åkerblom.
Eleverna lär sig att samarbeta och att hjälpa varandra, att vara en kugge i ett större maskineri. Han berättar med stor inlevelse om hur eleverna växer efter sina första ensemblekonserter och att gemenskapen är en viktig del av det.
– Det finns en grundtrygghet i att vi lärare, eleverna och föräldrarna är med i samma projekt och att alla tror på det. Musikprofilen omfattar hela högstadiet och just nu ända ner i fyran och även de vanliga klasserna har mer musik än man brukar ha. Det präglar hela skolan.
Natalie Zovic, bas, Oskar Sohlin, gitarr och Elgin Wajngarten, trummor, repar inför festivalen.
I lärarrummet pratar vi om högpresterande elever. Till musikklasserna är det antagningsprov inför sjunde klass. Det urvalet bygger inte på betyg utan på musikintresse och allmän musikkännedom.
– En kritik handlar om att ska man verkligen göra ett urval i den åldern? Blir inte det att man dränerar övriga årskurs sju på högpresterande elever som samlas i tre klasser? Jag kan köpa den synpunkten till viss del. Men det är också så att av att gå i musikklass så får de allra flesta en mer positiv skolgång, de har bättre närvaro. De andra ämnena åker med av bara farten, menar Fredrik Åkerblom.
Han har landat i att det måste vara okej att göra ett urval. Det är fortfarande en grundskola, eleverna ska ha med sig alla ämnen, och skolans intention är inte att fostra blivande supermusiker.
– Men eleverna har det här specialintresset som gör att skolgången blir lite enklare. När det kommer till övningsdisciplin har vissa det med sig sedan tidigare, andra inte. I princip tycker jag att det brister där, om jag tänker på alla mina elever. Det är förhållandevis få barn nu som har erfarenhet av att sitta hemma och traggla, men jag tror att musiken kan öppna den dörren och vi pratar mycket om det, om att öva metodiskt, inte för fort.
Fredrik Åkerblom understryker att många elever har det jobbigt, även här i musikklasserna på Nordhemsskolan, med vissa eller många ämnen, med sjukdomar eller psykisk ohälsa. När det gäller de egna kraven och förväntningarna tycker han inte att det skiljer sig åt mellan musikklasserna och de övriga klasserna. Han menar inte heller att elevernas krav på sig själva är orimliga. De flesta har ett sunt förhållande till sina egna prestationer.
– Det vi har en mindre andel av i musikklasserna, det är elever med utländsk bakgrund. Det tror jag beror på att de föräldrarna inte är inne på det här spåret. Eleverna har inte med sig musikintresset hemifrån och söker inte. Jag hoppas att det ska ändras på sikt.
När kompisarna spelar lyssnar Neela Saiduddin Kovacs, Cilla Stakeberg Ingvar, Valda Centerwall, Miranda Karlsson (i spegeln) och Myreland Oraham.
I klassrummet dundrar Nirvana-låten, den som var en sådan hit 1991, ut från scenen och fyller varje millimeter av rummet. Sally och Roz, de två sångerskorna, vrålar ut en presentation av musikerna/kompisarna mot slutet, när de matar på skapas en massiv vägg av ljud. På en av stolarna några rader bak, med perfekt överblick, sitter Elgin och lufttrummar, nästan som i trans.
Debatt: Musikämnet kan trängas undan när läroplanen görs om
Debatt: Musiklärare tvingas ständigt till nya misslyckanden
Debatt ”Beige kritan får bära hela mänsklighetens spektrum av hudtoner.”
Debatt Idrottsläraren reder ut de vanligaste missuppfattningarna.
Debatt Bildläraren: En plats där det är tillåtet att tänka annorlunda.
Krönika Slöjdläraren har tröttnat på att vara hjälpämneslärare: ”Lita på professionen i varje ämne”.
Debatt Musikläraren om att skolan och kulturskolan borde samarbeta – för elevernas skull.
Lön Ny statistik: Här tjänar lärare i praktisk-estetiska ämnen och kulturskola bäst och sämst.
Reportage Här lyfter de praktisk-estetiska ämnena mest i Sverige.
Behörighet Erfarna musikläraren: ”Ogenomtänkt och respektlöst.”
Kulturskolan Har dubblerat antalet deltagare på kort tid.
Debatt Musikläraren: ”Vi skruvar ned musiken där den behövs som mest”.
Praktiska tips Så ser praktisk-estetiska lärare till att reglerna faktiskt följs.
Forskning ”Handlar inte om att eleverna ska få sin vilja igenom.”
Lektionstipset Medieläraren snackar samarbete med kulturutövare – och använder det i undervisningen.
Fokus Musikläraren: ”Det är otroligt stärkande”
Musik ”Viktigt att unga musiktalanger får möjlighet att utvecklas tidigt.”
Krönika ”Jag har lagt ner det arbetet sedan ett bra tag nu.”
Praktiska tips Slöjdläraren: ”Det räcker inte att bara be dem beskriva vad de gjort.”
Debatt ”Ge musikämnet rätt till halvklass – annars tystnar skolans hjärta.”
Krönika ”Att aktivera sina händer är ju att också aktivera sin hjärna.”
Krönika Musikläraren: Ibland har man god lust att svara ”för att jag sa det!”
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Debatt ”Just därför är den ovärderlig.”
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”