Här är mönstret Terrie Warren utformade i Geogebra.
Till startsidan
Terrie Warren arbetar på estetiska programmet på Vasaskolan i Gävle och har skrivit sin masteruppsats om samarbete mellan bild och matematik.
Praktiska tips
Bildämnet arbetar ofta ämnesövergripande med ämnen som svenska, historia och samhällskunskap – men sällan med matematik. Det vill bild- och medieläraren Terrie Warren ändra på.
– Jag tror att det skulle hjälpa många estetiskt inriktade elever som har svårt för matte.
Terrie Warren arbetar på estetiska programmet på Vasaskolan i Gävle. Hon har just skrivit sin masteruppsats om samarbete mellan bild och matematik vid institutionen för didaktik och pedagogisk profession vid Göteborgs universitet.
Med hjälp av djupintervjuer med fyra bildlärare och fyra matematiklärare på estetiska programmet på fyra olika skolor i Mellansverige ville hon få svar på frågan: Finns det en potential för ämnesövergripande samarbeten mellan era ämnen?
Svaren både förvånade och gladde henne:
– Alla var i varierande grad positiva till tanken. Och de tyckte att det var synd att inte mer görs för att skapa förutsättningar för sådana samarbeten.
I sin uppsats redovisar hon internationell forskning ”som visar att elever som arbetar med matematik genom konstnärliga uttryck presterar bättre och får högre betyg”. Men den omvända frågan är mindre utforskad: presterar eleverna bättre i bild med hjälp av matematik?
– En av mina intervjuade lärare menade att ”matematik har mer nytta av att ta in bildämnet än tvärtom”. Detta kan förstås skapa en obalans i hur fördelaktig ämnesintegrering upplevs i de olika ämnena.
Men både hon själv och hennes intervjuade bildlärare tror att där finns fördelar att dra även för bildämnet.
– Bägge ämnena handlar i hög grad om både kreativitet och problemlösning. Och om kommunikation.
Ämnesintegrering mellan bild och matematik på gymnasienivå är ovanligt i Sverige, men förekommer i andra länder, berättar hon.
– En del försök har till exempel gjorts i Finland. Och i Japan är det relativt vanligt, men då främst i de lägre åldrarna.
En av hennes intervjuade matematiklärare såg tydliga kopplingar mellan bildkursen animation och matematikens ämnesinnehåll, bland annat digital modellering. Det finns samband mellan ämnena vad gäller ”formgivning, komposition och proportioner”.
Terrie Warren har gjort ett eget test, än så länge utan att blanda in elever. Inom ramen för kursen digitalt skapande har hon med hjälp av den räta linjens ekvation utformat ett skotskrutigt mönster i programmet Geogebra, ett program som normalt används i matematikämnet.
– Sedan stoppade jag in resultatet i Photoshop där det var en del att göra både matematiskt och konstnärligt för att få till mönstret. Jag tror att våra bildelever skulle tycka det vore spännande att få den här utmaningen.
Här är mönstret Terrie Warren utformade i Geogebra.
Hon ska inom kort presentera vad de gör i bildämnena för sina lärarkollegor i matematik på Vasaskolan – samtidigt inser hon att hindren är många för att få till ett organiserat samarbete.
I sin uppsats listar hon just de mest centrala hindren som hennes intervjupersoner tar upp: brist på planeringstid, olika undervisningsmetoder och en föreställning att matematik inte skulle vara ett kreativt ämne.
– Men det är helt fel! Matematik handlar inte bara om att traggla siffror och memorera kunskaper.
Ett ytterligare hinder som hennes intervjuade matematiklärare lyfter fram är bildelevernas många gånger bristfälliga kunskaper i matematik.
– Det är just därför som jag vill slå ett slag för mer samarbete mellan ämnena! Jag tror att det skulle leda till att fler av mina elever skulle bli intresserade av matematik och förstå vad de kan ha ämnet till.
LÄS ÄVEN
Därför stärker musik det matematiska tänkandet
Matteläraren: De praktisk-estetiska ämnena borde få mer tid
Dubbel glädje när slöjden är på riktigt
Behörighet Erfarna musikläraren: ”Ogenomtänkt och respektlöst.”
Kulturskolan Har dubblerat antalet deltagare på kort tid.
Debatt Musikläraren: ”Vi skruvar ned musiken där den behövs som mest”.
Praktiska tips Så ser praktisk-estetiska lärare till att reglerna faktiskt följs.
Forskning ”Handlar inte om att eleverna ska få sin vilja igenom.”
Lektionstipset Medieläraren snackar samarbete med kulturutövare – och använder det i undervisningen.
Fokus Musikläraren: ”Det är otroligt stärkande”
Musik ”Viktigt att unga musiktalanger får möjlighet att utvecklas tidigt.”
Krönika ”Jag har lagt ner det arbetet sedan ett bra tag nu.”
Praktiska tips Slöjdläraren: ”Det räcker inte att bara be dem beskriva vad de gjort.”
Debatt ”Ge musikämnet rätt till halvklass – annars tystnar skolans hjärta.”
Krönika ”Att aktivera sina händer är ju att också aktivera sin hjärna.”
Krönika Musikläraren: Ibland har man god lust att svara ”för att jag sa det!”
Debatt Motkravet: Ge oss rimliga förutsättningar först!
Debatt ”Just därför är den ovärderlig.”
Krönika Slöjdläraren: ”Många av dessa timmar som försvinner i tomma intet.”
Debatt ”Ändå saknas slöjdens perspektiv i beredskapsdebatten.”
Debatt Idrottsläraren: Videogranskningar skapa en mer rättvis och engagerande idrottsmiljö.
Debatt ”Redovisningar är en process – inte en punktinsats.”
Debatt ”Höga betyg verkar vara lösningen för att dämpa både kritik och granskning.”
Debatt ”När flera produktioner staplas på varandra blir arbetsbördan extrem.”
Krönika Slöjdläraren: Sänk inte trösklarna – hjälp elever över dem.
Kulturskolan ”I teater har det helt och hållet varit upp till den enskilda läraren.”
Reportage ”Musiken är tilldelad mycket resurser här.”
Forskning Professorn: Betyget ges under en utvecklingsmässigt känslig period.
Undervisning Så undviker praktisk-estetiska lärare elevfrågan: ”Vad ska jag göra nu?”
Forskning Forskaren: Svårt att skapa trygghet som betygsättande bildlärare.
Debatt Musikläraren: ”En farlig förenkling.”
Lektionstipset Slöjdläraren om uppgiften som fördjupar metallarbetet på ett enkelt sätt.
Debatt Slöjdläraren: Dags att granska granskarna!
Debatt ”För många elever var det de där timmarna som gjorde skillnaden.”
Debatt ”Detta är en nedmontering av praktisk-estetiska ämnen.”
Debatt ”Bevisen på varför estetiska ämnen är oumbärliga.”
Debatt Musikläraren: ”Det är praktiskt omöjligt.”
Undervisning ”Naturlig brygga att ta in styrkelyft i mina ämnen.”
Krönika Slöjdläraren: Jag tror helt enkelt inte att jag kan lura barn på det sättet.
Debatt Musikläraren: ”Jag vill påstå att detta är direkt livsfarligt.”
Debatt ”Kulturskolan har ett helt annat uppdrag än skolan.”
Debatt ”Varje barn som stängs ute riskerar att hamna i utanförskap.”
Debatt Idrottsläraren: ”Så här kan vi inte ha det!”
Debatt Debatt: ”Stor sorg att det inte tas på större allvar.”
Debatt Musikläraren: Varje vecka tvingas vi tumma på det vi tror på.
Krönika ”Varje gång jag hittar arbetsfokus rycks jag bort och får börja om.”
Hem- och konsumentkunskap Läraren: ”De vill veta vilka fallgropar som finns.”
Krönika ”Ingen av oss frågade vad vi skulle göra för att få ett A.”
Debatt Slöjdläraren: Ansvaret ligger mycket mer på eleven än vi vill låtsas om.
Praktiska tips ”Man bränner ut sig om man lägger ribban för högt”
Debatt Idrottsläraren: Vakten vid ombytet ska schemaläggas.
Krönika ”Varför ser vi bara på film i alla ämnen.”
Debatt Kulturskolläraren: Trots detta betraktas estetämnen ofta som ett valfritt tillägg.