
| Foto: Elisabeth Ubbe
Prisvinnare
I samband med Fackförbundspressens dag på torsdagskvällen presenterades vinnarna till journalistpriserna i åtta olika kategorier.
Skolvärlden var en av tre nominerade i klassen ”Bästa berättande text”.
– Vi var väldigt glada bara över att vara nominerade, lärare är värda all uppmärksamhet de kan få. Att reportaget sen tog hem priset i den här kategorin gör det hela så klart ännu roligare, säger Jonas Fond.
Det är artiklarna om de tre syriska lärarna som kämpar i flyktinglägret på den turkiska sidan av gränsen till Syrien som juryn röstade fram till vinnare av priset. Lina Malers skrev och Elisabeth Ubbe tog bilderna.
– Det har tagit lång tid att komma nära de ofta osynliga kvinnorna i konflikter som riskerar allt för sina barns framtid och det känns fantastiskt att mitt och Elisabeth Ubbes arbete nått ut till svenska lärare som har alla möjligheter att föra berättelserna vidare, säger Lina Malers.
– Linas målande och raka beskrivning av de här lärarnas engagemang och kamp visar en annan sida av lärares vardag mot vad vi är vana vid. Den här texten borde alla läsa, menar Jonas Fond
| Foto: Elisabeth Ubbe
En del i motiveringen lyder: ”Vi tar del av en kamp för humanismen, med livet som insats”.
– För Skolvärlden kändes det viktigt att visa läraryrket i en annan värld där ingenting är självklart och där människor lider av förtryck och fattigdom. Det är journalistikens uppgift och Skolvärlden har en stor roll där, säger Jonas Fond.
Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond tog emot Lina Malers pris på torsdagskvällen.
Lina Malers och Elisabeth Ubbe träffade 2016 de tre syriska lärarna Baida al-Hassan, Lamis Rahbi och Hanadi som gör allt, ofta med livet som insats, för att Syriens kommande generationer ska få gå i skolan.
– Under de senaste åren har jag träffat otaliga syrier som trots att de lever under ofattbara förhållanden fortsätter att arbeta för det de tror på och det känns viktigt att deras berättelser uppmärksammas, säger Lina Malers.
I reportaget berättar Baida al-Hassan hur hon trotsade Islamiska staten och undervisade elever i hemlighet med risk för sitt eget liv:
Så snart eleverna tagit plats i klassrummen låste hon järnporten till skolan. Flickorna tog av sig de heltäckande kläderna och Baida al-Hassan plockade fram de gamla läroböckerna ur skåpen.
– Vi tog IS läroplan, men vi lärde aldrig ut det som stod i den, berättar hon för Skolvärlden.
Läraren Hanadi, som måste vara anonym av rädsla för att IS ska få veta att hon, en lärare i ett turkiskt flyktingläger, lär ut att det IS säger är falskt, berättar:
– Jag lär dem att IS religion är lögn, att den är farlig, säger Hanadi. Att islam inte säger att 16-åriga pojkar ska lämna sina familjer och dö. Det heter inte islam, det heter självmord.
Hon tror att styrkan att engagera sig i eleverna stammar från hennes starka hopp om att både de och hon en dag ska kunna lämna lägret.
– Det är det som får mig att arbeta. Om vi inte utbildar oss kommer vi aldrig att komma ut härifrån och någon gång få leva i ett hus som andra människor.
Lamis Rahbi om varför hon undervisar i lägret:
– Jag gör allt för att hålla dem kvar i skolan. Jag säger till dem: Ditt diplom är ditt vapen. Det är det som kommer öppna dörrar och se till att du har något att leva av i framtiden. Du kan bli läkare eller ingenjör, det är bättre än att sälja servetter på gatan.
”Årets bästa berättande text handlar om Baida al-Hassan, som var lärare på IS-ockuperat territorium i Syrien. Vi tar del av en kamp för humanismen, med livet som insats. Stramhet och saklighet förstärker textens känsla av svindel.”
Juryn bestod av:
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag tar semester från klåfingriga politiker som vill in och joxa i mitt klassrum.”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.