
| Foto: Elisabeth Ubbe
Prisvinnare
I samband med Fackförbundspressens dag på torsdagskvällen presenterades vinnarna till journalistpriserna i åtta olika kategorier.
Skolvärlden var en av tre nominerade i klassen ”Bästa berättande text”.
– Vi var väldigt glada bara över att vara nominerade, lärare är värda all uppmärksamhet de kan få. Att reportaget sen tog hem priset i den här kategorin gör det hela så klart ännu roligare, säger Jonas Fond.
Det är artiklarna om de tre syriska lärarna som kämpar i flyktinglägret på den turkiska sidan av gränsen till Syrien som juryn röstade fram till vinnare av priset. Lina Malers skrev och Elisabeth Ubbe tog bilderna.
– Det har tagit lång tid att komma nära de ofta osynliga kvinnorna i konflikter som riskerar allt för sina barns framtid och det känns fantastiskt att mitt och Elisabeth Ubbes arbete nått ut till svenska lärare som har alla möjligheter att föra berättelserna vidare, säger Lina Malers.
– Linas målande och raka beskrivning av de här lärarnas engagemang och kamp visar en annan sida av lärares vardag mot vad vi är vana vid. Den här texten borde alla läsa, menar Jonas Fond
| Foto: Elisabeth Ubbe
En del i motiveringen lyder: ”Vi tar del av en kamp för humanismen, med livet som insats”.
– För Skolvärlden kändes det viktigt att visa läraryrket i en annan värld där ingenting är självklart och där människor lider av förtryck och fattigdom. Det är journalistikens uppgift och Skolvärlden har en stor roll där, säger Jonas Fond.
Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond tog emot Lina Malers pris på torsdagskvällen.
Lina Malers och Elisabeth Ubbe träffade 2016 de tre syriska lärarna Baida al-Hassan, Lamis Rahbi och Hanadi som gör allt, ofta med livet som insats, för att Syriens kommande generationer ska få gå i skolan.
– Under de senaste åren har jag träffat otaliga syrier som trots att de lever under ofattbara förhållanden fortsätter att arbeta för det de tror på och det känns viktigt att deras berättelser uppmärksammas, säger Lina Malers.
I reportaget berättar Baida al-Hassan hur hon trotsade Islamiska staten och undervisade elever i hemlighet med risk för sitt eget liv:
Så snart eleverna tagit plats i klassrummen låste hon järnporten till skolan. Flickorna tog av sig de heltäckande kläderna och Baida al-Hassan plockade fram de gamla läroböckerna ur skåpen.
– Vi tog IS läroplan, men vi lärde aldrig ut det som stod i den, berättar hon för Skolvärlden.
Läraren Hanadi, som måste vara anonym av rädsla för att IS ska få veta att hon, en lärare i ett turkiskt flyktingläger, lär ut att det IS säger är falskt, berättar:
– Jag lär dem att IS religion är lögn, att den är farlig, säger Hanadi. Att islam inte säger att 16-åriga pojkar ska lämna sina familjer och dö. Det heter inte islam, det heter självmord.
Hon tror att styrkan att engagera sig i eleverna stammar från hennes starka hopp om att både de och hon en dag ska kunna lämna lägret.
– Det är det som får mig att arbeta. Om vi inte utbildar oss kommer vi aldrig att komma ut härifrån och någon gång få leva i ett hus som andra människor.
Lamis Rahbi om varför hon undervisar i lägret:
– Jag gör allt för att hålla dem kvar i skolan. Jag säger till dem: Ditt diplom är ditt vapen. Det är det som kommer öppna dörrar och se till att du har något att leva av i framtiden. Du kan bli läkare eller ingenjör, det är bättre än att sälja servetter på gatan.
”Årets bästa berättande text handlar om Baida al-Hassan, som var lärare på IS-ockuperat territorium i Syrien. Vi tar del av en kamp för humanismen, med livet som insats. Stramhet och saklighet förstärker textens känsla av svindel.”
Juryn bestod av:
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Elevhälsa Fredrik Sandström positiv till förändringarna – men ser ett kvardröjande mörkt moln.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.