| Foto: Elisabeth Ubbe
Till startsidan
Prisvinnare
I samband med Fackförbundspressens dag på torsdagskvällen presenterades vinnarna till journalistpriserna i åtta olika kategorier.
Skolvärlden var en av tre nominerade i klassen ”Bästa berättande text”.
– Vi var väldigt glada bara över att vara nominerade, lärare är värda all uppmärksamhet de kan få. Att reportaget sen tog hem priset i den här kategorin gör det hela så klart ännu roligare, säger Jonas Fond.
Det är artiklarna om de tre syriska lärarna som kämpar i flyktinglägret på den turkiska sidan av gränsen till Syrien som juryn röstade fram till vinnare av priset. Lina Malers skrev och Elisabeth Ubbe tog bilderna.
– Det har tagit lång tid att komma nära de ofta osynliga kvinnorna i konflikter som riskerar allt för sina barns framtid och det känns fantastiskt att mitt och Elisabeth Ubbes arbete nått ut till svenska lärare som har alla möjligheter att föra berättelserna vidare, säger Lina Malers.
– Linas målande och raka beskrivning av de här lärarnas engagemang och kamp visar en annan sida av lärares vardag mot vad vi är vana vid. Den här texten borde alla läsa, menar Jonas Fond
| Foto: Elisabeth Ubbe
En del i motiveringen lyder: ”Vi tar del av en kamp för humanismen, med livet som insats”.
– För Skolvärlden kändes det viktigt att visa läraryrket i en annan värld där ingenting är självklart och där människor lider av förtryck och fattigdom. Det är journalistikens uppgift och Skolvärlden har en stor roll där, säger Jonas Fond.
Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond tog emot Lina Malers pris på torsdagskvällen.
Lina Malers och Elisabeth Ubbe träffade 2016 de tre syriska lärarna Baida al-Hassan, Lamis Rahbi och Hanadi som gör allt, ofta med livet som insats, för att Syriens kommande generationer ska få gå i skolan.
– Under de senaste åren har jag träffat otaliga syrier som trots att de lever under ofattbara förhållanden fortsätter att arbeta för det de tror på och det känns viktigt att deras berättelser uppmärksammas, säger Lina Malers.
I reportaget berättar Baida al-Hassan hur hon trotsade Islamiska staten och undervisade elever i hemlighet med risk för sitt eget liv:
Så snart eleverna tagit plats i klassrummen låste hon järnporten till skolan. Flickorna tog av sig de heltäckande kläderna och Baida al-Hassan plockade fram de gamla läroböckerna ur skåpen.
– Vi tog IS läroplan, men vi lärde aldrig ut det som stod i den, berättar hon för Skolvärlden.
Läraren Hanadi, som måste vara anonym av rädsla för att IS ska få veta att hon, en lärare i ett turkiskt flyktingläger, lär ut att det IS säger är falskt, berättar:
– Jag lär dem att IS religion är lögn, att den är farlig, säger Hanadi. Att islam inte säger att 16-åriga pojkar ska lämna sina familjer och dö. Det heter inte islam, det heter självmord.
Hon tror att styrkan att engagera sig i eleverna stammar från hennes starka hopp om att både de och hon en dag ska kunna lämna lägret.
– Det är det som får mig att arbeta. Om vi inte utbildar oss kommer vi aldrig att komma ut härifrån och någon gång få leva i ett hus som andra människor.
Lamis Rahbi om varför hon undervisar i lägret:
– Jag gör allt för att hålla dem kvar i skolan. Jag säger till dem: Ditt diplom är ditt vapen. Det är det som kommer öppna dörrar och se till att du har något att leva av i framtiden. Du kan bli läkare eller ingenjör, det är bättre än att sälja servetter på gatan.
”Årets bästa berättande text handlar om Baida al-Hassan, som var lärare på IS-ockuperat territorium i Syrien. Vi tar del av en kamp för humanismen, med livet som insats. Stramhet och saklighet förstärker textens känsla av svindel.”
Juryn bestod av:
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall
Debatt Hanna Schmidt, 16 år: ”Elever vägrar att göra uppgifter, vill inte lyssna och är respektlösa”
Debatt ”Finansieringen är grunden till hur arbetet fungerar på skolan”
Digitala nationella prov Sätter press på utbildningsministern: ”Lärare och elever får inte betala priset”.
Debatt ”Ge oss hellre en tidig julklapp: Slopa DNP hela läsåret”.
Digitala nationella prov Lärarens vädjan efter nytt besked om digitala nationella proven: ”Gör likadant i vår”
Digitala nationella prov Lärare och rektor i gemensamt skyddsstopp för digitala proven: ”Stressande”
Gymnasieskola Kritiken: ”Undervisningstiden hanteras väldigt slapphänt.”
Gymnasieskola Ny utredning: ”Vi vill täppa igen kryphålen för friskolorna.”
Krönika ”Vem bär ansvaret för att ha slösat sönder min tid under alltför många år?”
Debatt Han vill utveckla SFI-undervisningen i stället för att införa språktester.
Debatt Begärde ut lärares prov – nu introducerar företaget AI-rättning.
Skolmyndighet Så arbetar skolmyndigheterna för att lärare ska få bästa vetenskapliga stöd.
Skolverket Joakim Malmström svarar på Riksrevisionens kritik: ”Stort städarbete”
Krönika ”Vi befinner oss i någon slags jättelik experimentfas och är fortfarande lika förvirrade.”
Skolmyndighet Lärare och facket stämmer in i kritiken mot skolans myndigheter.
Krönika ”Vi behöver sluta behandla beprövad erfarenhet som vetenskapens fattige kusin.”
Digitala nationella prov Uppgivna läraren: ”Lägg ner provplattformen – bara Simona Mohamsson kan göra det.”
Arbetsmiljö Juristen: Därför är domen ett problem.
Undervisning Pristagarens Ayaz Razmajooeis bästa tips för att automatisera matten.
Krönika ”Vi är kvar på ruta ett – hur går det till?”
Digitala nationella prov Haveri för lärare och elever som testade: ”F till Skolverket”
Krönika ”Det handlar inte om bestraffa barn – utan om att rädda de andra.”
Debatt Lärarens varning inför valårets utspel: ”Skolan känns splittrad”.
Debatt ”Handlar mer om hur skolsystemet i stort hanterar frågor om makt, ansvar och tillit”
Friskolor 26 av 30 granskade kommuner måste bli bättre på att identifiera oseriösa aktörer.