
| Foto: Elisabeth Ubbe
Prisvinnare
I samband med Fackförbundspressens dag på torsdagskvällen presenterades vinnarna till journalistpriserna i åtta olika kategorier.
Skolvärlden var en av tre nominerade i klassen ”Bästa berättande text”.
– Vi var väldigt glada bara över att vara nominerade, lärare är värda all uppmärksamhet de kan få. Att reportaget sen tog hem priset i den här kategorin gör det hela så klart ännu roligare, säger Jonas Fond.
Det är artiklarna om de tre syriska lärarna som kämpar i flyktinglägret på den turkiska sidan av gränsen till Syrien som juryn röstade fram till vinnare av priset. Lina Malers skrev och Elisabeth Ubbe tog bilderna.
– Det har tagit lång tid att komma nära de ofta osynliga kvinnorna i konflikter som riskerar allt för sina barns framtid och det känns fantastiskt att mitt och Elisabeth Ubbes arbete nått ut till svenska lärare som har alla möjligheter att föra berättelserna vidare, säger Lina Malers.
– Linas målande och raka beskrivning av de här lärarnas engagemang och kamp visar en annan sida av lärares vardag mot vad vi är vana vid. Den här texten borde alla läsa, menar Jonas Fond
| Foto: Elisabeth Ubbe
En del i motiveringen lyder: ”Vi tar del av en kamp för humanismen, med livet som insats”.
– För Skolvärlden kändes det viktigt att visa läraryrket i en annan värld där ingenting är självklart och där människor lider av förtryck och fattigdom. Det är journalistikens uppgift och Skolvärlden har en stor roll där, säger Jonas Fond.
Skolvärldens chefredaktör Jonas Fond tog emot Lina Malers pris på torsdagskvällen.
Lina Malers och Elisabeth Ubbe träffade 2016 de tre syriska lärarna Baida al-Hassan, Lamis Rahbi och Hanadi som gör allt, ofta med livet som insats, för att Syriens kommande generationer ska få gå i skolan.
– Under de senaste åren har jag träffat otaliga syrier som trots att de lever under ofattbara förhållanden fortsätter att arbeta för det de tror på och det känns viktigt att deras berättelser uppmärksammas, säger Lina Malers.
I reportaget berättar Baida al-Hassan hur hon trotsade Islamiska staten och undervisade elever i hemlighet med risk för sitt eget liv:
Så snart eleverna tagit plats i klassrummen låste hon järnporten till skolan. Flickorna tog av sig de heltäckande kläderna och Baida al-Hassan plockade fram de gamla läroböckerna ur skåpen.
– Vi tog IS läroplan, men vi lärde aldrig ut det som stod i den, berättar hon för Skolvärlden.
Läraren Hanadi, som måste vara anonym av rädsla för att IS ska få veta att hon, en lärare i ett turkiskt flyktingläger, lär ut att det IS säger är falskt, berättar:
– Jag lär dem att IS religion är lögn, att den är farlig, säger Hanadi. Att islam inte säger att 16-åriga pojkar ska lämna sina familjer och dö. Det heter inte islam, det heter självmord.
Hon tror att styrkan att engagera sig i eleverna stammar från hennes starka hopp om att både de och hon en dag ska kunna lämna lägret.
– Det är det som får mig att arbeta. Om vi inte utbildar oss kommer vi aldrig att komma ut härifrån och någon gång få leva i ett hus som andra människor.
Lamis Rahbi om varför hon undervisar i lägret:
– Jag gör allt för att hålla dem kvar i skolan. Jag säger till dem: Ditt diplom är ditt vapen. Det är det som kommer öppna dörrar och se till att du har något att leva av i framtiden. Du kan bli läkare eller ingenjör, det är bättre än att sälja servetter på gatan.
”Årets bästa berättande text handlar om Baida al-Hassan, som var lärare på IS-ockuperat territorium i Syrien. Vi tar del av en kamp för humanismen, med livet som insats. Stramhet och saklighet förstärker textens känsla av svindel.”
Juryn bestod av:
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Musik Kliver upp på de stora festivalscenerna som DJ Özzi.
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Våld i skolan ”Signaler om att skolan inte polisanmäler allt de borde – av rädsla”