Skolvärlden nominerad till Publishingpriset

Nominering
Skolvärlden är nominerad till den riksomfattande tävlingen Publishingpriset som en av åtta tidningar i konkurrens med bland andra Arbetet, Expo och Finansliv.
– Vi tävlar mot oerhört starka och etablerade tidningssajter, men bara att vi blir nominerade i ett sånt här sällskap är en seger i sig. Det ligger hårt och engagerat arbete av vår redaktion bakom det här, så vi är både glada och stolta, säger Jonas Fond.
Skolvärlden.se har gått som en raket under 2017. Trafikkurvan har gått spikrakt uppåt med innehåll som vänder sig direkt till lärarna – som undervisningstips, forskning och granskningar av traditionella fackliga frågor som arbetsmiljö och lön.
- Nyhetssajten skolvärlden.se nådde 2 224 165 unika sidvisningar under 2017 – en ökning med över 24 %.
- Ökningen har skett 100 % organiskt utan en enda betald krona i marknadsföring på sociala medier.
– Bra innehåll med engagerande artiklar är så klart grunden till att fler läser oss och att fler får upp ögonen för vår journalistik. Men vi har den senaste tiden arbetat efter en medveten digital strategi och det är kul att se att det ger effekt, säger Jonas Fond.
Under våren och sensommaren har Skolvärlden även gjort en stor satsning inför riksdagsvalet och gett lärarna en unik möjlighet att skapa sig en uppfattning om vad partierna vill med svensk skola.
Ledarna för partierna har kommit ut till skolan för att träffa gymnasieläraren Ragnar Sjölander som ville svar på frågor som direkt berör lärarna och deras vardag.
– Att samtliga tillfrågade politiker kom till våra intervjuer visar att Skolvärlden är en av de viktigaste aktörerna på utbildningsområdet. Jag är glad att kunna ge våra läsare den tyngden av journalistik, säger Jonas Fond.
På sociala medier är Skolvärlden en stark aktör. I dag följer över 14 000 oss på Facebook och det antalet ökar stadigt.
– Det digitala lärarrummet, som varken har tak eller väggar, har länge parkerat på Skolvärldens Facebooksida. Här både får och tar fler än någonsin möjligheten att göra sin röst hörd och kommentarsfälten är ofta långa trådar av åsikter. Det är en oerhört engagerad yrkeskår som är spännande att följa, säger Jonas Fond.
Den 7 november avgörs det vem som får Publishingpriset 2018.
Skolvärldens digitala strategi
- Explainers i sociala medier i anslutning till traditionella artiklar förklarar till exempel på ett snabbt och effektivt sätt innehållet i en större granskning.
- Sedan ett par år tillbaka ger vår klickbara grafik en förhöjd upplevelse av raka faktauppgifter.
- Andra sätt som höjer känslan av läsningen och upplevelsen på Skolvärlden.se är en trailer i anslutning till ett berörande reportage.
- Det kan också vara direkta webb-tv-intervjuer på plats i lärarnas vardag för att ge mervärde till en skriven artikel.
- Längre intervjuer med profiler i skolans värld som tar upp ämnen som engagerar lärarna har också blivit en succé.
- Med innovativa grepp på webb-tv-intervjuer har vi även nått utanför skolans väggar, med såväl en sittande utbildningsminister som oppositionspolitiker eller skolprofiler på språng.