Sophie: Därför är jag lärare

Sophie Jarl är lärare på Nynäshamns gymnasium.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Skolvärlden

  • Därför är jag lärare
– Jag studerade inledningsvis till något helt annat men under studietiden började jag arbeta som vikarie i grundskolan. Jag gillade det, började läsa pedagogik, tog lärarexamen och sedan 15 år tillbaka arbetar jag som gymnasielärare. Jag blev alltså lärare av en slump men jag fortsätter vara lärare för att det är världens bästa arbete. Jag har aldrig söndagsångest eller en tråkig dag på jobbet.
  • Bästa stunden i veckan
– Alla stunder i klassrummet är egentligen den bästa stunden för mig. Oavsett klass och kurs är det viktigt för mig att eleverna känner sig välkomna och sedda i klassrummet. Att de känner min glädje över att vara där. Den allra bästa stunden är när eleverna trivs lika bra i klassrummet som jag gör och när vi driver lärandet framåt tillsammans.
  • Det här skulle jag vilja förändra
– Jag önskar att skolan som organisation skulle ha möjligheten att alltid sätta pedagogiken och lärandet först. I dag har skolan tyvärr inte den möjligheten utan krav att hålla budget, problem med tjänstefördelning, schemaläggning och andra organisatoriska frågor går ofta före pedagogiska aspekter. Om lärare och elever ska ha möjlighet att prestera bra resultat och även må bra, måste organisationen och budgeten anpassas efter pedagogiken och elevernas behov, inte tvärtom.