
Medlemsomröstning om ny organisering
Lärarförbundet Med en vecka kvar av medlemsomröstningen om en ny organisering råder stora skillnader i valdeltagandet. I Alingsås finns fackveteranen Marie Eliasson som lobbar för att alla ska bidra med sin åsikt i frågan om Sveriges Lärare och Sveriges Skolledare.
LÄS ÄVEN: Ett eller två lärarförbund – så röstar du
Marie Eliasson.
Marie Eliasson har varit medlem i Lärarförbundet sedan 1974, och fackligt aktiv sedan 1980-talet.
– Jag håller på fortfarande, som skyddsombud och sitter i valberedningen för lokalavdelningen och kretsen, som sammankallande. Det är ett sätt att driva frågor, vi är en liten kommun och kan lyfta frågorna direkt till förvaltningen, säger Marie Eliasson.
Hon arbetar på Noltorpsskolan som specialpedagog men låg sjuk i corona när valmaterialet från Lärarförbundet kom till avdelningen.
Men så fort hon kunde delade Marie Eliasson ut tablettaskar med QR-kod som leder till röstningslänken.
– Jag gick runt med en salladsskål med askarna och gick fram till medlemmarna och frågade om de hade röstat, säger hon.
I Lärarförbundet Alingsås sociala kanaler uppmanar hon också till valdeltagande.
– Frågan om ett förbund har varit uppe i många herrans år. Det har tagit väldigt lång tid och det blir svårare att hitta människor som ska arbeta fackligt, säger hon.
Vad säger du till dem som är tveksamma inför en sammanslagning?
– Att det blir lättare att jobba. Inte lika tungrott. Och så säger jag att det blir fika efter valet. Det blir en liten bonus, säger hon.
Valdeltagandet ser också olika ut i de 29 kretsar som Lärarförbundets medlemmar delas in i.
Medlemsomröstning om ny organisering
Högst är det i Dalarna – med 34 procent – och lägst i Riksorganisationen, där bland annat Internationella engelska skolan ingår.
Pandemin har påverkat det mesta i skolan. Så även röstningsarbetet.
– Vi har inte haft någon APT, och vi är inte så många i personalrummet. Det har varit en period som inte har varit så käck och det påverkar även röstningen, säger Marie Eliasson.
Sista dagen för att rösta är tisdag den 15 februari.
Riksorganisationen inkluderar medlemmar i fristående verksamhet, t.ex. Internationella engelska skolan.
Riksavdelningarna består av Riksavdelningen Academedia, Riksavdelningen SiS (Statens institutionsstyrelse), Riksavdelningen SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten).
Samrådsavdelningarna består av Samrådsavdelningen Universitet och Högskola och Samrådsavdelningen Folkhögskola.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.