Medlemsomröstning om ny organisering
Till startsidan
Lärarförbundet Med en vecka kvar av medlemsomröstningen om en ny organisering råder stora skillnader i valdeltagandet. I Alingsås finns fackveteranen Marie Eliasson som lobbar för att alla ska bidra med sin åsikt i frågan om Sveriges Lärare och Sveriges Skolledare.
LÄS ÄVEN: Ett eller två lärarförbund – så röstar du
Marie Eliasson.
Marie Eliasson har varit medlem i Lärarförbundet sedan 1974, och fackligt aktiv sedan 1980-talet.
– Jag håller på fortfarande, som skyddsombud och sitter i valberedningen för lokalavdelningen och kretsen, som sammankallande. Det är ett sätt att driva frågor, vi är en liten kommun och kan lyfta frågorna direkt till förvaltningen, säger Marie Eliasson.
Hon arbetar på Noltorpsskolan som specialpedagog men låg sjuk i corona när valmaterialet från Lärarförbundet kom till avdelningen.
Men så fort hon kunde delade Marie Eliasson ut tablettaskar med QR-kod som leder till röstningslänken.
– Jag gick runt med en salladsskål med askarna och gick fram till medlemmarna och frågade om de hade röstat, säger hon.
I Lärarförbundet Alingsås sociala kanaler uppmanar hon också till valdeltagande.
– Frågan om ett förbund har varit uppe i många herrans år. Det har tagit väldigt lång tid och det blir svårare att hitta människor som ska arbeta fackligt, säger hon.
Vad säger du till dem som är tveksamma inför en sammanslagning?
– Att det blir lättare att jobba. Inte lika tungrott. Och så säger jag att det blir fika efter valet. Det blir en liten bonus, säger hon.
Valdeltagandet ser också olika ut i de 29 kretsar som Lärarförbundets medlemmar delas in i.
Medlemsomröstning om ny organisering
Högst är det i Dalarna – med 34 procent – och lägst i Riksorganisationen, där bland annat Internationella engelska skolan ingår.
Pandemin har påverkat det mesta i skolan. Så även röstningsarbetet.
– Vi har inte haft någon APT, och vi är inte så många i personalrummet. Det har varit en period som inte har varit så käck och det påverkar även röstningen, säger Marie Eliasson.
Sista dagen för att rösta är tisdag den 15 februari.
Riksorganisationen inkluderar medlemmar i fristående verksamhet, t.ex. Internationella engelska skolan.
Riksavdelningarna består av Riksavdelningen Academedia, Riksavdelningen SiS (Statens institutionsstyrelse), Riksavdelningen SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten).
Samrådsavdelningarna består av Samrådsavdelningen Universitet och Högskola och Samrådsavdelningen Folkhögskola.
Debatt ”Konsekvenser behövs” skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”