Medlemsomröstning om ny organisering
Till startsidan
Lärarförbundet Med en vecka kvar av medlemsomröstningen om en ny organisering råder stora skillnader i valdeltagandet. I Alingsås finns fackveteranen Marie Eliasson som lobbar för att alla ska bidra med sin åsikt i frågan om Sveriges Lärare och Sveriges Skolledare.
LÄS ÄVEN: Ett eller två lärarförbund – så röstar du
Marie Eliasson.
Marie Eliasson har varit medlem i Lärarförbundet sedan 1974, och fackligt aktiv sedan 1980-talet.
– Jag håller på fortfarande, som skyddsombud och sitter i valberedningen för lokalavdelningen och kretsen, som sammankallande. Det är ett sätt att driva frågor, vi är en liten kommun och kan lyfta frågorna direkt till förvaltningen, säger Marie Eliasson.
Hon arbetar på Noltorpsskolan som specialpedagog men låg sjuk i corona när valmaterialet från Lärarförbundet kom till avdelningen.
Men så fort hon kunde delade Marie Eliasson ut tablettaskar med QR-kod som leder till röstningslänken.
– Jag gick runt med en salladsskål med askarna och gick fram till medlemmarna och frågade om de hade röstat, säger hon.
I Lärarförbundet Alingsås sociala kanaler uppmanar hon också till valdeltagande.
– Frågan om ett förbund har varit uppe i många herrans år. Det har tagit väldigt lång tid och det blir svårare att hitta människor som ska arbeta fackligt, säger hon.
Vad säger du till dem som är tveksamma inför en sammanslagning?
– Att det blir lättare att jobba. Inte lika tungrott. Och så säger jag att det blir fika efter valet. Det blir en liten bonus, säger hon.
Valdeltagandet ser också olika ut i de 29 kretsar som Lärarförbundets medlemmar delas in i.
Medlemsomröstning om ny organisering
Högst är det i Dalarna – med 34 procent – och lägst i Riksorganisationen, där bland annat Internationella engelska skolan ingår.
Pandemin har påverkat det mesta i skolan. Så även röstningsarbetet.
– Vi har inte haft någon APT, och vi är inte så många i personalrummet. Det har varit en period som inte har varit så käck och det påverkar även röstningen, säger Marie Eliasson.
Sista dagen för att rösta är tisdag den 15 februari.
Debatt Vill se satsningar på NPF-kunskap och karriärvägar före stora läroplansförändringar
Debatt ”Dags att ta bladet från munnen och sluta tillåta bilden av skolan som ett hot”
Debatt En satirisk julsaga: ”Vi har byggt den bästa skolan någonsin – ty processen är kunskapen!"
Debatt Kravet på politikerna: ”Vägledning får inte lämnas åt slumpen”
Debatt ”Vad hade du själv sagt om din chef ville flytta dig till avdelningen för de mindre begåvade?”
Debatt Därför krävs gemensam kunskapsgrund för lärare: ”Inte daltande”.
Debatt Att organisera skolan efter IQ och evidens gör den snävare och hårdare, skriver Oscar Björk.
Krönika ”Alva Myrdal vrider sig i sin grav” skriver Per Kornhall om Liberalernas utspel om straff i skolan.
Krönika ”Alla läroplansutredare: Läs det här på egen risk”
Debatt Läraren: ”Vi pressas till tveksamma metoder för att få elever över godkäntgränsen”
Debatt Vittnesmålet: ”Vi hinner inte med alla. Eleverna som inte får hjälp lämnar passet frustrerade”.
Debatt Forskaren kräver mod från politikerna – så tas lärares kunskap på allvar
Krönika ”Jag har tjatat om att detta som en bra idé sedan 2015 – nu kanske tiden är mogen?”
Segregation Social bakgrund ger utslag på bara ett läsår: ”Resultatet är anmärkningsvärt.”
Debatt ”Ge lärarna en dräglig arbetsmiljö med mindre klasser, så att de har tid och ork”
Krönika ”Visa, berätta, förklara – kraften i strukturerad undervisning.”
Arbetsmiljö Nya regler efter att ha jobbat på skolan i tio år: ”Ska inte få se mig ledsen”.
Skolpolitik Hoppas vinna budgivningen på Simona Mohamsson – samlat in 40 000 kronor.
Krönika ”Man kan inte kan betala vare sig hyran eller tandläkaren med tacksamma elevleenden.”
Elevhälsa Förakt mot praktiska ämnen: ”Går miste om mycket om man inte knäcker läskoden.”
Krönika Skolan är på många olika plan korrumperad, förljugen och förstörd.
Granskning Lärarna fick aldrig ta del av pengarna. ”Vi har inte fått någon ursäkt”
Granskning Sveriges Lärares ordförande: ”Kryphålen borde täppts till för länge sedan”.
Lön Sveriges Lärares ombudsman tipsar om vad du bör tänka på gällande din lön.
Lön Olegitimerade lärare som blir behöriga ska garanteras högre lön.
Elevhälsa Står med öppna armar: ”Kan passa dem svag teoretisk begåvning”.
Debatt Arne Engström applåderar Liberalernas vändning i frågan om extra anpassningar
Debatt Lärarna är skeptiska, men Kristina Axén Olin (M) försvarar kulturlistorna
Debatt En lärare förändrade allt – nu jobbar hon själv med flerspråkiga elever.
Vi lärare ”Det är stort att Vi Lärare och Sveriges Lärare är i final med de här stora bolagen”.
Digitala nationella prov Sveriges Lärare belåtna efter ”segern”. ✔ ”Dricka bubbel och fira?”
Krönika Är det någon som har ordning på något här? Haaallååå??
Digitala nationella prov Efter kaoset och fackets krav – inga digitala nationella prov de närmaste åren.
Vuxenutbildning Lillemor Malmbo: ”Vad jag vill se är nationella regleringar”
Debatt ”Att kräva att en elev har sin dator och sin penna är inte hårt... det är verkligheten”
Elevhälsa Hoppet i nya utredningen ”En förbättrad elevhälsa”.
Elevhälsa Vårdgaranti och statliga krav på minimibemanning: ”Återreglering av skolan”.
Arbetsmiljö Budskapet: ”Alla som bryr sig bör dyka upp”.
Elevhälsa Tvingas hitta egna lösningar: ”Många sätter E istället för F”.
Debatt Vill se mer fackligt jävlar anamma: ”Är mer än ett rabattkort.”
Debatt Professor Thomas Nygren om varför den vetenskapliga grunden i skolan brister.
Likvärdighet Ny rapport varnar: ”Det är ett svek mot barnen och eleverna.”
Elevhälsa Tre åtgärder för att mildra plågan för elever med svag teoretisk begåvning.
Skolpolitik Avgörande frågorna klubbades på partiets landsmöte.
Elevhälsa För begåvade för anpassad undervisning – men kognitivt begränsade för att klara skolan.
Valet 2026 Splittrade Liberaler ska rösta om friskolorna – stort väljarstöd för vinststopp.
Slutreplik Niclas Fohlin: ”Jag förespråkar en evidensinformerad praktik.”
Krönika ”Tänk om vi fick resurser att bemöta de där knorrungarna innan det är försent.”
Debatt Debatten om det relationella perspektivet på undervisning fortsätter.
Replik ”Niclas Fohlin tycks invända med att lärares olikheter i att praktisera en metod reduceras till siffror”, skriver Susan Sall