
Foto: Kolada.se
Debatt
Nio av tio kommuner väljer att skära ned inom utbildning. Det kallas för ”effektivisering” och förespeglas ibland från statligt håll att det kan kompenseras med statsbidrag. Kommuner, SKL och regeringen döljer vad som sker med ett språkbruk som är ovärdigt landets välfärdsbygge.
Verkligheten är att merparten av berörda verksamheter årligen får reducerade anslag, utebliven justering för att täcka inflation, hyreshöjningar och ökade kostnader för inköp av material. Däremot ökar kraven på lärare, pedagoger och skolpersonal att prestera mera.
Foto: Kolada.se
Malmös egen rapport (ovan) visar en kommun i bottenskiktet av Sveriges huvudmän och där undervisningen knappt förmådde att ge 80 procent behörighet till ett yrkesprogram 2018.
Visst behövs yrkesfolk men det skall ju vara ett fritt val, inte en karriär för att huvudman misslyckas med sitt betalda uppdrag och ansvarsområde.
Trenden i jämförelse med övriga kommuner lämnar övrigt att önska och inför detta vill man alltså inte satsa mer resurser för att ge våra barn ett rättvist kunskapsfundament, varken i svenska mått mätt, eller anpassat för europeisk arbetsmarknad.
När rektorer i förskolan blir tillsagda att reducera kostnader så ökar barngruppernas storlek, stöd till barnen försvinner och konsekvensen blir att personalen arbetar sig sjuka av för hög arbetsbelastning. Enligt Skolverkets siffror är den genomsnittliga barngruppen 15,3 barn. Många förskoleanställda vittnar om exempel på barngrupper på över 23 barn.
AFA Försäkring: Nya sjukfall bland lärare/skolledare under v. 33–35, står för 13 procent av alla nya sjukfall under året. Motsvarande för övriga yrkesgrupper är 8 procent.
En oacceptabel eskalerande negativ trend.
Samtidigt förlorar barnen kontinuitet/tillit i kontakten med ett färre antal vuxna, tid att prata om sådant som upplevs som besvärligt. Därmed även viktig trygghet då många kanske upplever våld i hemmet och/eller på sin fritid vilket är förödande för deras skolnärvaro och hälsa.
Några av våra barn trasas sönder i skolrelaterad psykisk ohälsa. Ett växande antal elever skadas av skolmiljön. Det finns ett klart samband mellan det stora antalet elever med oroväckande frånvaro och kringskurna resurser.
Alla berörs negativt i frånvaro av fungerande elevhälsa, sunda lokaler, bibliotek, digitala och tryckta läromedel.
Enligt SoL. (2001:453, 5 KAP 1§) framgår det ”... med särskild uppmärksamhet följa utvecklingen hos barn och ungdom som har visat tecken till en ogynnsam utveckling, i nära samarbete med hemmen sörja för att barn och ungdom som riskerar att utvecklas ogynnsamt får det skydd och stöd som de behöver.”
Kommuner får statsbidrag för minskade barngrupper, ökad likvärdighet och lågstadiesatsningar. Men kommunförvaltningarna "trollar" när de redovisar hur de använt pengarna. Samtidigt pådyvlar man förskolan och skolans folk att de visst har lägre styrtal (antal barn per anställd) och avsätter resurser till specialpedagogiska insatser.
Vi vet att nedskärningarna inte bara skadar barnen och deras skolgång, de försämrar även kontakten och samarbetet mellan skolan och föräldrarna. En oacceptabel eskalerande negativ trend.
Vi representerar alla yrkeskategorier i förskolan och skolan, förskollärare, lärare, skolledare, studie- och yrkesvägledare och lärare i fritidshem och vi är föräldrar med överblick i många av landets förskolor och skolor.
Panelen Så svarar panelen på frågan om då och nu.
Behörighet ”Som grundtes tycker jag det är bra att man samlar elever med liknande utmaningar”.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.
Debatt Läraren Ulrica Björkblom Agah håller med Liberalerna om specialpedagogisk undervisning
Krönika ”Nu kavlar vi upp ärmarna, biter ihop käkarna och ber en stilla bön att vi ska räcka ett år till.”
Arbetsmiljö På måndag kommer eleverna – och förhoppningsvis även lärarnas scheman.
Debatt Specialläraren Disa Karlsson Malik vill se fortsatt specialpedagogisk utbildning.
Krönika ”Vad folk kanske inte fattar är att planera en lektion är ett hantverk.”
Skolbudget Donation på 20 miljoner till skola – kommun ber om fallfrukt till eleverna.
Skolpolitik Elever med problematisk skolfrånvaro kan omfattas av nya närvarokraven.
Replik Större problem bakom sviktande läsning än brist på särskilt stöd, menar Oscar Björk
Debatt Anders Hill ser hur pendeln har svängt – men vad händer med AI:s framväxt?
Musik Kliver upp på de stora festivalscenerna som DJ Özzi.
Debatt Grundskolläraren Cecilia Wemgård efterlyser eftertanke i samtalet om AI i skolan.
Debatt Erfarne läraren listar tre faktorer som bromsar skolutveckling
Debatt Han översätter Lagerlöf till TikTok i sin uppmaning till skolministern: ”Våga investera”
Krönika ”Jag vet minsann vad som händer på de så kallade uppstartsdagarna därute i landet”.
Debatt ”Vi ser något helt annat är det vissa lärare upplever. Det är logiskt”
Kursplaner Stora förändringar för profilskolorna om utredningens förslag blir verklighet.
Debatt ”Pedagoger ska agera ´skolsköterska light´– en uppgift de saknar utbildning för”.
Debatt Förskollärarna har rättigheter – och det är dags att använda dem, skriver Anki Jansson.
Debatt Forskaren Mikael Bruér ser inga tecken på att digitala verktyg minskar klyftorna.
Jämställdhet Sveriges Lärare skruvar upp engagemanget för HBTQI-personers rättigheter.
Debatt Nya utbildningsministerns löften till Sveriges lärare.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Debatt ”Förskolans envägskommunikation kan kosta oss vårdnadshavarnas förtroende” skriver en förskollärare och forskare.
Skolpolitik Olskog: ”Lärare i hela landet väntar på resultat”
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Fackligt Går emot Saco – gör offentligt uttalande
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Lovskola Youssef Dhraief ger eleverna en halv termins mattelektioner – på två veckor.
Betyg Läraren pressades att sätta högre betyg – nu griper Sveriges Lärare in.
Almedalen Ideologiska skillnader – så tycker partierna om marknadsskolan.
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”