”Det är vi som är försökskaninerna för skolans reformer”
Debatt Förra året föddes 115 832 barn i Sverige och enligt SCB beror det på att det nu finns många kvinnor i Sverige i barnafödande ålder. Och som det märks. Om jag fick en krona varje gång jag går in på ett socialt medium och möts av en bild på en bebis skulle jag kanske inte vara ekonomiskt oberoende men inte långt ifrån.
friskolor inte längre kommer behöva redovisa elevernas betyg på grund av att resultaten kan påverka den enskilda skolans affärsverksamhet negativt. Om inte aktieägda friskolor tidigare hade incitament att sätta högre betyg, så har dem det definitivt nu. Och hur blir det med likvärdigheten? Bristen på insyn i kombination med ett vinstintresse lär inte få den att skjuta i höjden så att säga. Fritt skolval i all ära, men det är knappast vägen till varken integrerade skolor eller till ökad jämlikhet.
Samtidigt så fortsätter den mediala skoldebatten ofta att domineras av pseudofrågor och jag menar därför att vi bör rikta uppmärksamheten tillbaka mot kärnfrågan: Hur ska vi lyckas uppnå en jämlik skola där alla barn får samma förutsättningar att lyckas i det skolsystemet vi har? Homogena skolor och klasser gynnar inte någon och speciellt inte dem som har det svårast. Det vet man sedan gammalt. En klass behöver alla typer av elever men paradoxalt nog har vi ett skolsystem som uppmuntrar homogenitet som i sin tur leder till ojämlikhet.
Jag menar att det är dags att vi försökskaniner sätter ned foten om inte vi vill att våra barn ska behöva gå i Nordens mest ojämlika skola. Smaka på orden igen. Nordens mest ojämlika skola. Inte ett epitet att vara stolt över direkt.
Vi fick inte vara med i beslutsfattandet som skapade detta system men vi kan vara med och ändra det, så låt oss.